فونیکسریمکسبهتام

برنامه های سایپا برای توسعه بازارهای بین المللی؛

تحریم‌ها جلودار مدیران جدید سایپا نیست

عصر خودرو-بسیاری معتقدند زمان تحریم فرصتی است برای تیم‌های مدیریتی و برخی شرکت تا بتوانند این شرایط را تبدیل به فرصت کنند این گروه همان گروه‌هایی هستند که بعدها زمانی که شرایط به حالت عادی برگشت چندین گام از رقبای خود جلوتر هستند. بااین‌وجود این اتفاق در صنعت خودرو ما به دلیل روح دولتی که در آن وجود دارد کمتر اتفاق می‌افتد. بااین‌وجود تیم مدیریتی جدید گره خودروسازی سایپا نشان داده است به این اصل اعتقاد دارد و شاهد این ادعا هم دستیبابی به‌عنوان صادرکننده نمونه در شرایطی است که صنعت خودرو روزگار بدی را پشت سر می‌گزارد.

تحریم‌ها جلودار مدیران جدید سایپا نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، سایپا پیشینه قابل قبولی در حوزه صادرات داشته و اینک با اجرای برنامه‌های اصلاحی در بیشتر فرآیندها، ازجمله صادرات و با بهره بردن از زیرساخت‌های موجود، حضور در بازارهای جهانی و رونق صادرات را به‌عنوان یک اقدام ضروری در دستور کار خود قرار داده است.
تیم مدیریتی جدید خود، هم‌زمان با تلاش برای پایان دادن به مشکلات باقی‌مانده از سال‌های پیش، به‌ویژه درزمینهٔ تولید و تحویل خودروهای معوق، به‌روزهای پس از بحران تحریم‌ها نیز می‌اندیشد و از توسعه بازار و تقویت شاهرگ حیاتی فروش در روزهای پس از بحران غافل نشده است. این گروه خودروسازی در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک خود، علاوه بر اجرای پروژه‌های توسعه محصول و تلاش برای حفظ و افزایش سهم خود از بازار داخلی به حوزه راهبردی صادرات و حضور بیشتر در بازارهای جهانی نیز توجه جدی دارد.
صادرات از سال 1379 تاکنون در سایپا شکل سیستماتیک به خود گرفته (آمار دقیق درباره پیش از سال 79 وجود ندارد و بعید نیست صادرات نیز آن زمان انجام‌شده باشد) و در استراتژی‌های این مجموعه جایگاه و اهمیت خود را پیداکرده و تاکنون این گروه موفق به ارسال بیش از 237 هزار دستگاه از محصولات خود به بازارهای هدف شده است. همچنین سایپا تنها شرکت خودروساز در ایران است که هشت بار به‌عنوان صادرکننده نمونه و 2 بار به‌عنوان صادرکننده ممتاز کشور در صنعت خودرو کشور انتخاب‌شده است.
مزیت‌های رقابتی سایپا
گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در سال‌های اخیر، باوجود محدودیت‌های موجود، تمامی تلاش خود را برای توسعه بازارهای صادراتی با بهره‌گیری از مزیت‌های رقابتی محصولات خود همچون مصرف سوخت اقتصادی، قیمت رقابتی، گستردگی خدمات پس از فروش، قیمت مناسب قطعات یدکی و استفاده گسترده از محصولات صادراتی سایپا در ناوگان عمومی بازارهای هدف، امیدوار است در سال جاری نیز بتواند به‌واسطه دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شده خود، جایگاه خود را حفظ و بهبود بخشد. سایپا تاکنون به سوریه، عراق، مصر، ونزوئلا، الجزایر، سودان، لیبی، یمن، آذربایجان، ترکمنستان، بلاروس، ارمنستان، افغانستان، اوکراین، سنگال، نیجر، نیجریه، کامرون، ساحل‌عاج و غنا صادرات داشته است.
صادرات قطعات منفصله و ارائه خدمات پس از فروش
صادرات قطعات منفصله نسبت به خودروهای کامل از ثبات و استمرار بیشتری برخوردار است، چراکه صادرات قطعات منفصله زمینه‌ساز صادرات خدمات فنی و مهندسی است که از ارزش‌افزوده بالایی برخوردار بوده و موجب ایجاد دانش جدید در سازمان می‌شود. علاوه بر این، ایجاد شبکه فروش و خدمات پس از فروش در بازارهای هدف صادراتی به‌عنوان یکی از پیش‌شرط‌های ورود به بازار است. اهمیت این موضوع تا آنجاست که خدمات پس از فروش به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های رقابتی محصولات صادراتی سایپا، نقش مهمی در موفقیت‌های صادراتی این گروه داشته و دارد.
بازار فعلی محصولات سایپا
تونس: تاکنون اقداماتی از قبیل ارسال نمونه محصول تیبا و سایپا 111 به‌صورت SKD صفر و انجام بررسی‌های فنی و امکان‌سنجی تولید، اعزام تیم فنی مهندسی سایپا جهت بررسی امکان مونتاژ محصولات در تونس و آموزش مونتاژ در سطح SKD صفر، بازطراحی قطعاتی همچون سپر جلو، جلوپنجره، چراغ جلو و عقب و برخی دیگر از قطعات بدنه‌ و اجرای فرایند اخذ همولوگیشن کشور تونس انجام پذیرفته است.
آفریقای جنوبی: در این بازار نیز پروژه‌ای جهت صادرات خودروکوییک و بازطراحی خودرو به‌صورت فرمان راست جهت ارائه به بازارهای آفریقای جنوبی، زیمبابوه، موزامبیک، نامیبیا و زامبیا تدوین‌شده است.
آذربایجان: در حال حاضر تعداد 3 هزار دستگاه از محصولات سایپا در بازار آذربایجان در حال تردد هستند که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در ناوگان تاکسیرانی این کشور به کار گرفته شده است. شرکت سایپا در نظر دارد با حفظ و ارتقاء مزیت‌های رقابتی خود و نیز معرفی محصولات جدید، طی پنج سال آینده صادرات خود به کشور آذربایجان را تا 10 هزار دستگاه افزایش دهد.
سوریه: با پایان دوران جنگ در سوریه و شروع بازسازی و احیای اقتصادی این کشور، سایپا توانست در ماه‌های پایانی سال 1396، سایت تولیدی خود در شهر حمص را احیاء کرده و ارسال پک‌های تولیدی محصولات پُرطرفدار خود در این بازار (سایپا 131 و سایپا 132) را از سر بگیرد. همچنین محصولاتی همچون تیبا و تیبا 2 در شرکت سیویکو (سایپا سوریه) به جرگه محصولات تولیدی وارد شد. با افزایش تقاضا و نیاز بازار سوریه به محصولات جدید، سایپا در نمایشگاه بین‌المللی دمشق 2019 اقدام به رونمایی از محصولات جدید اتوماتیک خود (ساینا و کوییک) کرد.
عراق: گروه خودروسازی سایپا از سال 1382 صادرات خودرو را به کشور عراق آغاز کرده است. نکته جالب اینکه بسیاری از تاکسی‌داران عراقی ترجیح به خرید خودروی سایپا 131 و جایگزینی آن بجای محصولاتی مانند کیا، نیسان، رنو و ... دارند. ظرفیت‌های موجود در بازار خودرو کشور عراق موجب راه‌اندازی خط تولید خودروهای تیبا و 131 در این کشور شد. امروزه بیش از 160 هزار دستگاه انواع خودروهای تولیدی سایپا در کشور عراق در حال ترددند، گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد تا با معرفی محصول اقتصادی مجهز به گیربکس اتوماتیک به بازار عراق، در سال آتی بتواند به فروش 5 هزار دستگاهی خودرو در این بازار دست یابد.
لبنان: گروه خودروسازی سایپا طی دو دهه گذشته باهدف گسترش بازارهای صادراتی اقدام به مذاکره با طرف‌های فعال در بازار لبنان کرد که این امر نهایتاً منجر به عقد قرارداد همکاری فروش و خدمات پس از فروش با این کشور در بهمن‌ماه سال 94 شد و متعاقب آن به‌عنوان تنها خودروساز در سطح خاورمیانه موفق به عرضه و فروش حدود 400 دستگاه از انواع محصولات خودروهای سواری و تجاری در بیش از 10 مدل شد. گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد با حفظ و ارتقاء مزیت‌های رقابتی خود و نیز معرفی محصولات جدید، طی سه سال آینده، صادرات خود به کشور لبنان را تا سقف 10 میلیون دلار افزایش دهد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو