فونیکسریمکسبهتام

بیشترین علت مرگ و میر در جاده های کشور چیست؟

عصر خودرو- یکی از نتایج نامطلوب و اجتناب ناپذیر سامان حمل و نقل جاده ای، تصادفات ترافیکی است که باعث از دست رفتن جان انسان می‌شود.

بیشترین علت مرگ و میر در جاده های کشور چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازباشگاه خبرنگاران  ، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تصادفات جاده‌ای در سال 1990 میلادی نهمین عامل در بین انواع بیماری‌ها و صدمات منجر به مرگ و میر‌های ناگهانی انسان‌ها به شمار می‌رود و در حال حاضر تصادفات جاده‌ای هشتمین عامل مرگ و میر در سطح جهانی است.

    بر اساس نتایج گزارش جهانی ایمنی جاده‌ای در سال 2018 مرگ و میر سالانه 1.35 میلیون نفر در اثر تصادفات جاده‌ای از بین می‌روند. آنچه که در کشور‌های در حال توسعه روی می‌دهد به مراتب آمار بالاتری را نشان داده و پیش بینی می‌شود که با ادامه این روند در 10 سال آینده تنها در کشور‌های در حال توسعه 6 میلیون نفر کشته و 600 میلیون نفر زخمی خواهند شد.

    کشور‌های کم درآمد دنیا 1 درصد وسایل نقلیه را در اختیار دارند، اما 13 درصد از تلفات جهانی تصادفات جاده مربوط به آن هاست در حالیکه کشور‌های پر درآمد دنیا 40 درصد وسایل نقلیه دنیا را در اختیار دارند، ولی تنها 7 درصد از تلفات تصادفات جاده‌ای را متحمل می‌شوند.

    یکی از شاخص‌هایی که برای مقایسه آمار تصادفات کشور‌های مختلف و بررسی میزان کاهش تلفات تصادفات استفاده می‌شود، نسبت تلفات تصادفات کشور به 100 هزار نفر جمعیت است در حالیکه جمعیت کشور ایران مدام در حال رشد بوده، اما نوساناتی را تجربه کرده است.

    تلفات تصادفات تا سال 1384 روندی افزایشی داشته و پس از آن کاهش یافته است، روشن است که با افزایش جمعیت و کاهش تلفات نسبت تلفات تصادفات به 100 هزار نفر جمعیت به طور مداوم کاهش یابد.

     

    برابر گزارشات رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1395 تعداد 15 هزار و 932 نفر در سطح کشور در اثر حوادث ترافیکی جان خود را ازدست داده اند که از این تعداد 11 هزار و 577 نفر در محور‌های برون شهری فوت شده‌اند و تعداد سه میلیون و 330 هزار و 71 نفر در ایت سال به علت مواجه به حوادث ترافیکی دچار مصدومیت و نقص عضو شده اند. هرچند در مقایسه با سال 94 از نظر متوفی که تعداد 16 هزار و 58ف نفر در حوادث ترافیکی بوده شاهد کاهش 3.9 درصدی شده، ولی در همین دوره تعداد مصدومان رشدی 6.4 درصدی را نشان می‌دهد.

    در سال 96 برخلاف سنوات قبلی با تعداد 16 هزار و 201 نفر فوتی در حوادث رانندگی نسبت سال قبل افزایش 1.7 درصدی تلفات را شاهد بودیم و روزانه حدود 44 و حدود 920 نفر مجروح شده اند.

    در شش ماه اول سال 97 نیز مجموع فوت شدگان در حوادث جاده اس 8 هزار و 841 نفر بوده که در مقایسه با شش ماهه اول سال 96 این آمار رشد 107 در فوتی را نشان می‌دهد.

    بر اساس نتایج گزارش جهانی ایمنی جاده‌ای در سال 2018 به طور میانگین هر 28 ثانیه یک نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط