فونیکسریمکسبهتام

مروری بر رکوردهای بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت خودروها در کتاب گینس

شجره‌نامه موشک‌های زمین به زمین!

عصر خودرو- ثبت رکورد بیشترین سرعت توسط خودروهایی که حکم موشک‌های زمین به زمین‌دارند، از دیرباز در بین افراد و شرکت‌های مختلف رواج داشته و اگر نیم‌نگاهی به لیست سریع‌ترین رکوردهای زمینی ثبت‌شده در کتاب گینس داشته باشید، با اعدادی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت برای خودروهای «رکوردشکن» که صرفاً برای این کار طراحی و ساخته می‌شوند مواجه خواهید شد؛ اما نکته مهم این است که رکوردهای ثبت‌شده برای خودروهای جاده‌ای (مجاز به استفاده روزمره در جاده و خیابان‌های عمومی)، در فهرستی جدا از خودروهای صرفاً رکوردشکن طبقه‌بندی می‌شوند که باوجود تعدد اعداد ۳۰۰ و اندی کیلومتر بر ساعتی، بوگاتی نخستین خودروسازی بود که پای محصولات جاده‌ای را به باشگاه ۴۰۰ کیلومتر بر ساعتی‌ها باز کرد و حال چند سالی است که این رکورد گاها با اندکی تغییرات جابجا می‌شود.

شجره‌نامه موشک‌های زمین به زمین!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  ، چند روز پیش خبر رکوردشکنی مجدد بوگاتی با یک نسخه بهبودیافته از شیرون منتشر شد که به همین بهانه رکوردهای بیش از 400 کیلومتر بر ساعت چند سال اخیر را مرور می‌کنیم.


    2019 بوگاتی شیرون (نمونه پیش‌تولید یک نسخه خاص)

    اما چند روز پیش، بوگاتی مجدداً ما را با خبر دستیابی شیرون به عددی بیش از 300 مایل بر ساعت شوکه کرد! این خودرو که درواقع نمونه پروتوتایپ از نسخه جدید و سریع‌تر بوگاتی شیرون محسوب می‎شود، با بهره‌گیری از پیشرانه 16 سیلندر 8 لیتری کوادتوربوشارژر قدرتی معادل 1578 اسب بخار (1600 پی اس) که 99 واحد از نسخه ساده بیشتر است را در اختیار راننده قرارداد تا با تغییرات دیگری مثل ارتقای سطح آئرودینامیک، حذف صندلی شاگرد، حذف ترمز اسپویلر و... بتواند به رکوردی بسیار نزدیک به 500 کیلومتر بر ساعت یعنی 490.47 که معادل 304.77 مایل بر ساعت است دست پیدا کند! البته با توجه به این‌که این خودروی رکوردشکن نسخه تولیدی نبوده، هنوز در لیست سریع‌ترین خودروهای تولید انبوه جاده‌ای گینس جای نگرفته و در جایگاهی بعد از هنسی ونوم جیتی در لیست جانبی قرار دارد. نکته جالب این‌که هنسی با پیام تبریک به بوگاتی، چالش جدید را قبول کرد و احتمالاً به‌زودی باید منتظر رکورد جدید این غول مهندسی خودرو آمریکایی باشیم!

    بوگاتی ویرون EB 16.4

    نخستین نسخه از بوگاتی ویرون که تحت عنوان EB 16.4 به معنای «اتوره بوگاتی» و 16 و 4 به ترتیب به معنای 16 سیلندر و 4 توربوشارژر شناخته می‌شود، در همان اولین سال عرضه یعنی 2005 میلادی توانست رکورد سرعت جهانی را از کونیکزگ CCR ربوده و با ثبت 408.47 کیلومتر بر ساعت (253.81 مایل بر ساعت) عنوان سریع‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ را به نام خود ثبت کند. ویرون EB 16.4 از پیشرانه 16 سیلندر W شکل کوادتوربوشارژر بهره می‌برد که 987 اسب بخار (1001 پی اس) قدرت دارد و 300 دستگاه از آن به تولید رسید.


    اس اس سی آلتیمیت آئرو تی تی

    اما فرمانروایی بوگاتی بر روی زمین تنها 2 سال به طول انجامید تا این‌که محصولی از کمپانی SSC امریکا (Shelby Supe Cars) با محصولی تحت عنوان Ultimate Aero TT توانست گوی رقابت را از فرزند اتوره بوگاتی برباید. این خودرو که تیراژی کمتر از 20 دستگاه داشت و از یک پیشرانه 8 سیلندر سوپر شارژ 6345 سیسی بهره می‌برد که 1183 اسب بخار قدرت (1199 پی اس) بهره می‌برد با رسیدن به رکورد 412.28 کیلومتر بر ساعت که توسط دستگاه جیپیاس گینس ثبت‌شده بود، رسماً عنوان قبلی ویرون را از آن خود کرد.


    کونیکزگ اگرا آر اس

    همان‌طور که گفته شد، پیش از دستیابی ویرون به عدد 400 و اندی کیلومتر بر ساعت، رکورد بیشینه سرعت خودروهای تولید انبوه جاده‌ای در دست محصولی از کونیکزگ بود و 12 سال بعد، این رکورد مجدداً به سوئدی‌ها بازگشت. اگرا آر اس از پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری توئین توربو با 1341 اسب بخار قدرت (1360 پی اس) بهره می‌برد و توانست در نوامبر 2017، رکورد 447.19 کیلومتر بر ساعت را از آن خود کند. از این محصول 25 دستگاه تولید شد.

    هنسی ونوم جی تی

    در حدود نیم دهه پس از رکورد جدید بوگاتی، شرکت «هنسی پرفورمنس» امریکا که اصالتی تگزاسی دارد، با ساخت یک هیولا بر پایه لوتوس الیس که Hennessey Venom GT نام دارد، با دستیابی به عدد باورنکردنی 435.31 کیلومتر بر ساعت رکوردی تازه را در کتاب گینس ثبت کرد. ولی هرچند که 13 دستگاه از این خودرو فروخته شد، با توجه به این‌که ونوم جیتی یک خودروی تقویت‌شده بر اساس خودرویی دیگر است، در لیست رسمی سریع‌ترین خودروهای جاده‌ای قرار نگرفت و محصول 1261 اسب بخاری هنسی، در فهرستی جداگانه در کنار خودروهایی مثل جگوار XJ220 و... دسته‌بندی شد.


    بوگاتی ویرون سوپر اسپرت

    3 سال پس از رکورد SSC و 5 سال پس از اولین رکورد بالای 400 کیلومتر بر ساعت بوگاتی، این شرکت اصالتاً فرانسوی که در مالکیت آلمان‌ها قرار دارد، تصمیم گرفت مجدداً رکورد سرعت را از آن خود کند. بدین ترتیب ویرون مجدداً به اتاق فکر بوگاتی بازگشت و تیم مهندسی این خودروساز با ایجاد تغییرات ظاهری و فنی، نسخه «سوپر اسپرت» که به‌اختصار تحت عنوان SS شناخته می‌شود را بر پایه ویرون خلق کردند. ویرون SS با بهره‌گیری از پیشرانه‌ای مشابه، به لطف توربوشارژرهای بزرگ‌تر و تغییرات دیگری که در برنامه‌ریزی ECU و... شکل‌گرفته بود، 1184 اسب بخار (1200 پی اس) را تقدیم جاده کرد تا رکورد جدید 431.072 کیلومتر بر ساعت (267.856 مایل بر ساعت) را از خود بر جای بگذارد. 30 دستگاه از این نسخه تولید شد که 5 نمونه از آن نسخه «رکورد جهانی» محسوب می‌شدند که قابلیت رسیدن به این سرعت را داشتند ولی سرعت 25 دستگاه باقیمانده به عدد 415 محدودشده بود.

    معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو