فونیکسریمکسبهتام

امضای تفاهم‌نامه ۴۹ میلیارد تومانی در گردهمایی فناورانه صنعت خودرو

عصر خودرو- تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۴۹ میلیارد تومان در حاشیه اولین روز از گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های حوزه صنعت خودرو، میان دو شرکت حاضر در این رویداد منعقد شد.

امضای تفاهم‌نامه ۴۹ میلیارد تومانی در گردهمایی فناورانه صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از روابط عمومی‌ صندوق نوآوری وشکوفایی ریاست جمهوری، گردهمایی سه روزه فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه صنعت خودرو امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز بکار کرد. در حاشیه اولین روز از این گردهمایی، تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 49 میلیارد تومان بین شرکت تجارت الکترونیک عرش گستر و صنایع قطعات الکترونیک ایران در خصوص تامین واحد ایربگ در خودروها به امضا رسید.
    امروز یکی از اجزای بسیار مهم در خودروها واحد ایربگ بوده که به عنوان یکی از امکانات مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد، زیرا واحد کنترل کننده ایربگ خودرو نقش بسیار مهمی‌ در جلوگیری و یا کاهش آسیب‌های جدی در تصادفات ایفا می‌کند.
    پیچیدگی و اهمیت این بخش استراتژیک و حیاتی خودرو باعث شده تا تعداد محدودی شرکت در دنیا بر روی طراحی و ساخت اجزای این محصول ورود پیدا کنند. طراحی و ساخت صفر تا صد این محصول نیازمند تیم‌های تخصصی زیادی در شاخه‌های برق، الکترونیک، مکانیک، نرم‌افزار و آزمایشگاه‌های بسیار تخصصی برای تست‌ها و ارزیابی‌های ایمنی است.
    از همین‌رو کشورهای صاحب تکنولوژی بلافاصله بعد از اعمال تحریم‌ها، از ارایه این بخش کلیدی به خودروسازان ایرانی امتناع کردند و این امر مشکلات زیادی را برای صنعت خودروسازی کشور ایجاد کرده است. لذا شرکت تجارت الکترونیک عرش گستر با بیش از 17 سال تجربه در حوزه طراحی، ساخت و تولید تجهیزات الکترونیکی تصمیم گرفت گامی‌ در مسیر خودکفایی این بخش بردارد.
    در مرحله اول برای کوتاه کردن زمان طراحی و حل مشکل خودروسازان در راه‌اندازی خودروهای موجود، از طریق مهندسی معکوس، تولید را سرعت بخشید و اکنون توانسته است این مدل از ACU را جهت تولید انبوه برنامه‌ریزی کرده و در صورت تامین منابع مالی، امکان ارایه به خودروسازان را خواهد داشت. با توجه به تجربیات به دست آمده در این مسیر، فرآیند مهندسی معکوس برای مدل‌های دیگر این دستگاه کوتاه‌تر شده و با سرعت بیشتری می‌توان مدل‌های دیگر را به چرخه تولید اضافه کرد.

    ستاری: معاونت علمی به دنبال حمایت و تقویت ‌صنعت کشور است

    معاون علمی‌ ‌و فناوری رئیس جمهوری در این گردهمایی با بیان اینکه صنعت خودروسازی زمانی شکل می‌گیرد که در فاز اول بتوانیم طراحی انجام دهیم، گفت: ما در معاونت علمی ‌قرار است صنعت را حمایت کنیم، لذا باید در حوزه‌های مختلف تغییراتی ایجاد کنیم. 
    وی افزود: کارخانه‌داری با صنعت متفاوت است؛ کارخانه‌داری یعنی خط تولیدی از خارج از کشور وارد کنیم و تولید داشته باشیم اما نه با دانش داخلی. به عنوان نمونه در کشور خودرو تولید می‌کنیم، اما هنوز خودروساز نشده‌ایم. اگر قرار است به سراغ کارخانه‌داری برویم چرا دانشگاه تاسیس کرده‌ایم؟!
    ستاری یادآور شد: حوزه‌های دانش بنیان باعث تولید ارزش افزوده می‌شوند و کارخانه‌داری ارزش افزوده را برای کشورهای دیگر به دنبال خواهد داشت؛ چنین فرهنگی نیاز به دانشگاه ندارد، بلکه این صنعت است که برای پیشرفت خود به دانشگاه محتاج است. 
    معاون علمی ‌و فناوری رئیس جمهوری، افزود: مشکلاتی از این قبیل که کشور با آن‌ها دست به گریبان است، زاییده سیستم نفتی بوده که نتیجه‌اش در حوزه‌های مختلف نمایان شده است. چرا که در چنین سیستمی ‌نهادهای موجود با جامعه تعامل ندارند، بلکه سرمایه خود را از زیر زمین به دست می‌آورند.
    وی خاطرنشان کرد: محصول، حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است، پژوهش‌هایی که با پول دولت صورت می‌گیرد؛ نتیجه‌ای برای مردم نخواهد داشت. یا مقاله و کتاب خواهد شد و یا قابلیت تجاری‌سازی نخواهد داشت؛ لذا دولت نباید به این بخش ورود کند. از همین‌رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ‌اقدامات بسیاری را برای شکل‌گیری چنین صنعتی انجام داده است.
    ستاری گفت: صنعت خودروسازی زمانی شکل می‌گیرد که در فاز اول بتوانیم طراحی انجام دهیم، این امر باعث می‌شود که صنعت‌دار شویم. در معاونت علمی ‌قرار است صنعت را حمایت کنیم، لذا باید در حوزه‌های مختلف تغییراتی را ایجاد کنیم. 
    معاون علمی ‌و فناوری رئیس جمهوری، بیان کرد: استارت آپ‌ها پدیده‌های خاصی هستند که اگر رشد کنند به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل می‌شوند، آن‌هایی هم که در این حوزه شکست می‌خورند، از بین نمی‌روند بلکه برای اکوسیستم دانش بنیان کشور، نیروی انسانی تربیت می‌کنند؛ در واقع استارت آپ‌ها نیروی‌های جوان کارآفرین و متخصص را به اکوسیستم فناوری و نوآوری تزریق می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط