فونیکسریمکسبهتام

براساس بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مشخص شد؛

معافیت خودرو‌های امدادی از پرداخت عوارض آزادراهی

عصر خودرو- با اعلام معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، بر اساس دستورالعمل «نحوه اعمال تخفیف برای کاربران دائمی آزادراه ها» به تصویب وزیر راه و شهرسازی، «خودرو‌های امدادی» از پرداخت عوارض آزادراهی معاف می‌شوند

معافیت خودرو‌های امدادی از پرداخت عوارض آزادراهی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز‌های پایانی سال 1397 بود که چهار آزادراه «تهران - قم»، «تهران - ساوه»، «کرج - قزوین» و «قزوین – زنجان» به سامانه اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی مجهز شدند، خبری خوش برای رانندگان تردد کننده در این آزادراه‌ها که همیشه از صف‌های شلوغ پشت ایستگاه¬های پرداخت نقدی عوارض شاکی بودند.
    کمی بعد اعلام شد که با مهیا شدن شرایط پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی در تمامی آزادراه‌های کشور، بقیه آزادراه‌ها نیز به این طرح خواهند پیوست تا برای همیشه توقف¬های ملال‌آور در صف پرداخت عوارض آزادراهی کنار گذاشته شوند.

    شیوه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی

    درهمین راستا روش‌های مختلفی برای پرداخت الکترونیکی عوارض در نظر گرفته شد تا کاربران آزادراهی از روش و ابزار مورد علاقه خود برای این پرداخت‌ها استفاده کنند؛ برنامه‌های موبایلی (اپلیکیشن)، کسر مستقیم از حساب بانکی، تگ، آنی‌رو کارت، کد دستوری USSD، خودپرداز، کارت‌خوان، عضویت در فهرست مشتریان دائمی سازمان‌ها و پرداخت سازمانی، 9 شیوه پرداخت در این طرح هستند.
    شناسایی و محاسبه عوارض خودروی ترددکننده در آزادراه

    با توجه به فرایند‌های هوشمند و کنترل‌های چند مرحله‌ای پیش‌بینی شده در سامانه الکترونیکی پرداخت عوارض آزادراهی، شناسایی، خوانش پلاک و کلاس خودرو‌ها و محاسبه عوارض آن‌ها با کمترین خطای ممکن انجام می‌شود. با این شیوه دریافت عوارض، دیگر هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند. چرا که همه فرآیند‌ها به‌صورت سیستماتیک انجام می‌شود و خطای انسانی در آن دخیل نیست.
    نرخ عوارض آزادراهی

    مبلغ عوارضی که به صورت الکترونیکی از ترددکننده‌ها دریافت می‌شود دقیقا برابر با نرخ مصوبی است که هر ساله توسط «وزیر راه و شهرسازی» ابلاغ می‌شود.

    در همین راستا با اعلام معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، بر اساس دستورالعمل «نحوه اعمال تخفیف برای کاربران دائمی آزادراه ها» به تصویب وزیر راه و شهرسازی، «خودرو‌های امدادی» کاملا از پرداخت عوارض آزادراهی معاف خواهند بود، تا آمبولانس‌ها، خودرو‌های امداد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، خودرو‌های آتش‌نشانی و خودرو‌های عوامل راهداری مستقر در راه‌ها، معاف از پرداخت عوارض آزادراهی باشند.

    بر اساس این دستورالعمل خودرو‌هایی با تردد بیش از 40 بار درماه نیز مشمول تخفیف «30 درصدی» در نرخ عوارض آزادراهی خواهند شد؛ علاوه بر این برای خودرو‌های پلاک عمومی نیز تخفیف «20 درصدی» درنظر گرفته شده است.
    محاسبه عادلانه مبلغ عوارض

    با اجرایی شدن طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، ابزار‌های مورد نیاز برای محاسبه «پیمایشی» نیز تامین شده است تا رانندگان خودرو‌ها مبلغ «عادلانه‌ای» را بر اساس میزان تردد انجام شده در آزادراه پرداخت کنند.

    اگر تنها ده‌کیلومتر در مسیر یک آزادراه رانندگی کرده‌اید، به میزان همان ده کیلومتر، عوارض پرداخت می‌کنید.» این یک تعریف ساده از مفهوم «محاسبه پیمایشی» است؛ طرحی که با اصلاح سیستم فعلی، پرداخت عوارض را در آزادراه‌ها منطقی‌تر و البته منصفانه‌تر می‌کند.
    نتایج مثبت طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی

    بهره برداری از طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی و حذف ترافیک‌های سنگین پشت باجه‌های عوارضی در آزادراه‌های کشور، علاوه بر عادلانه کردن پرداخت عوارض برای رانندگان و کاهش توقف خودرو‌ها؛ «کاهش زمان سفر»، «کاهش مصرف سوخت»، «کاهش تولید آلایندگی»، «کاهش تخریب آسفالت در محل توقف دروازه‌های عوارض ناشی از ترمز خودروها»، «کاهش تصادفات»، «کاهش هزینه‌ها و حل نگرانی‌های زیست‌محیطی در پی حذف رسید کاغذی» و «صرفه جویی در استهلاک خودرو» را نیز به همراه خواهد داشت.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو