فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۳۲۶»

تهرانی‌ها چند روز هوای سالم و ناسالم در مرداد تنفس کردند؟

عصر خودرو- پایتخت‌نشینان در مرداد ماه امسال پنج روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس تنفس کردند که علت آن در تمام این روزها افزایش غلظت آلاینده ازن بود.

تهرانی‌ها چند روز هوای سالم و ناسالم در مرداد تنفس کردند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، هوای پایتخت طی مرداد ماه امسال 26 روز در شرایط سالم و 5 روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن قرار داشت همچنین در یک روز از این ماه غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 نیز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود اما به دلیل آنکه آلاینده ازن غلظت به مراتب بیشتری نسبت به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون داشت به عنوان AQI (آلاینده شاخص) در آن روز اعلام شد.

    گفتنی است که آلاینده ازن در مرداد ماه نسبت به ماه گذشته در پایتخت روند کاهشی داشته است چرا که طی تیرماه این آلاینده 13 روز از هوای پایتخت را تحت تاثیر قرار داده بود تا جایی که یک روز از این 13 روز با شاخص میانگین 160 در شرایط ناسالم برای همه قرار داشت.

    بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران «آلاینده ازن» طی مرداد ماه سال 97 و 96 نیز سه روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود.
    آلاینده ازن چگونه تولید می‌شود؟

    آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید تولید «آلاینده ازن(O3)» می‌کنند. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است. ترکیبات آلی فرار نیز از بخارات بنزین و از فعل و انفعالات سوخت‌رسانی تولید می‌شود و از این رو می‌توان گفت که خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای «آلاینده ازن» هستند که در حضور گرما و نور خورشید این آلاینده را تولید می‌کنند.

    اما آلاینده ازن تنها حدود دو سال است که به عنوان آلاینده شاخص در روزهای گرم تابستانی اعلام می‌شود. از یک طرف افزایش دمای هوا شرایط حضور این آلاینده در تهران را بیش از پیش فراهم کرده و از سوی دیگر به‌روزرسانی سیستم‌های سنجش آلودگی هوا اندازه‌گیری آن در کلانشهر تهران را دقیق‌تر کرده است.
    تاثیر آلاینده ازن بر سلامت

    بر اساس اعلام وزارت بهداشت «آلاینده ازن» پس از ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون خطرناک‌ترین آلاینده برای انسان به ویژه بیماران تنفسی، مبتلایان آسم و کودکان است و زمانی‌که غلظت ازن افزایش می‌یابد، احتمال بروز علایم تنفسی و سرفه در کودکان و افرادی که فعالیت زیادی در فضای بیرون دارند، بیشتر است. از این رو توصیه شده است که همه افراد بویژه کودکان، مبتلایان آسم و افرادی که در فضای بیرون فعالیت سنگین دارند، تا حد امکان فعالیت‌هایشان در فضای بیرون از منزل را کاهش دهند و بویژه از ساعت 11 صبح تا 18 در فضای آزاد حضور نیابند.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو