فونیکسریمکسبهتام

بررسی تاریخچه لوگو ب ام و؛

سلطان باواریا از کجا آمده؟!

عصر خودرو- کارخانه ب ام و، در مارچ ۱۹۱۶ میلادی توسط دو فعال صنعتی بنام‌های فرانز جوزف پاپ (Franz Josef Popp) و کارل راپ (Karl Friedrich Rapp) با نام Bayerische Motoren Werke (به انگلیسی Bavarian Motor Works) در شهر مونیخ ایالت باواریا (Bavaria) آلمان آغاز بکار کرد؛ اما داستان ب ام و پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. آقای راپ پیش از تولد ب ام و یک کارخانه تولید موتور هواپیما بنام Rapp Motorenwerke تأسیس کرده بود که پس از ترک آنجا، هیأت مدیره نام آن را به Bayerische Motoren Werke یا همان BMW تغییر دادند.

سلطان باواریا از کجا آمده؟!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷:۰۰
  • سلطان باواریا از کجا آمده؟!
  • سلطان باواریا از کجا آمده؟!
  • سلطان باواریا از کجا آمده؟!
  • سلطان باواریا از کجا آمده؟!
  • سلطان باواریا از کجا آمده؟!
  • سلطان باواریا از کجا آمده؟!
  • سلطان باواریا از کجا آمده؟!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما بازهم این‌ همه ماجرا نیست؛ سال 1922 میلادی کامیلو کاستیلیونی (Camillo Castiglioni) که یک سهامدار بزرگ بود، کنترل Rapp Motorenwerke را به دست گرفت و نام آن را به Süddeutsche Bremse AG که امروزه با برند Knorr-Bremse شناخته می‌شود تغییر داد و کارخانه متروک دیگری بنام Bayerische Flugzeugwerke را که بخش عمده سهامش را در اختیار داشت با نام و نشان BMW و هدف تولید پیشرانه برای خودروهای سنگین، تجهیزات کشاورزی و... دوباره به راه انداخت. درنتیجه چون Bayerische Flugzeugwerke روز 7 مارچ 1916 میلادی تأسیس‌شده است، این تاریخ نقطه آغاز اصلی کمپانی ب ام و قلمداد می‌شود.
بسیاری از خودرو دوستان تصور می‌کنند این لوگو ارتباطی با صنعت هواپیمایی و داستان معروفِ پره‌های هواپیماهای ملخی قدیمی دارد، اما این تصور در اصل از سال 1929 میلادی و زمانی قوت گرفت که طرحی حاوی حروف BMW لابه‌لای پره‌های هواپیماهای ملخیِ در حال پرواز روی جلد یک مجله آلمانی مربوط به صنایع هوایی رفت. از طرفی سابقه شرکت‌های مادرِ ب ام و در تولید تجهیزات هوایی نیز بیشتر بر این تصور دامن زد. حال‌آنکه در آن زمان 12 سال از طراحی لوگوی اصلی می‌گذشت!
درواقع نشان مذکور که همواره آن را یکی از بهترین آثار موجود در تاریخ طراحی گرافیک می‌خوانند، نخستین بار در 1917 میلادی با استفاده از ترکیب لوگوی کارخانه Rapp Motorenwerke متعلق به کارل راپ به‌عنوان یکی از پایه‌های شکل‌گیری کمپانی و رنگ‌های آبی و سفید موجود در پرچم ملی باواریا، رنگ طلایی در حاشیه حلقه‌های بیرونی و داخلی و حروف BMW به‌عنوان مخفف نام کمپانی در بالاترین قسمت طراحی شد. البته جدای از این‌ها سه رنگ آبی، مشکی و سفید موجود در این نشان علاوه بر مفاهیم مذکور، هرکدام برای ب ام و معنی خاص دیگری هم دارند. سفید: نماد جذابیت؛ مشکی: نماد وقار و جایگاه بلند کمپانی و آبی: نماد قدرت و قابل‌اطمینان بودن محصولات.
کمتر از یک دهه بعد رنگ مشکی مایل به سبز حلقه بیرونی تیره‌تر شد و حاشیه حلقه‌ها و نیز حروف BMW حالت پهن‌تری به خود گرفتند. در 1953 و پس از بحبوحه جنگ جهانی دوم که مشکلات زیادی به بار آورده بود، ترکیب رنگ نشان اصلی تغییر کرد؛ به‌طوری‌که حاشیه حلقه‌ها و حروف BMW به رنگ سفید درآمدند و قسمت‌های آبیِ دایره مرکزی روشن‌تر شدند. با آغاز دهه 1970 طرح متفاوت دیگری پیشنهاد شد که لوگوی اصلی را در دل نیم‌دایره‌های سفید، آبی آسمانی، صورتی و سورمه‌ای جای می‌داد؛ این طرح چند سالی مورداستفاده قرار گرفت اما عمر زیادی نداشت و خیلی زود کنار گذاشته شد. نهایتاً سال 1979 طی بازبینی گسترده‌ای که در کلیات و جزئیات لوگو صورت گرفت، حالت کلی آن به شکل سه‌بعدی درآمد، حروف BMW رنگ نقره‌ای به خود گرفتند و حاشیه حلقه‌ها و نیز مرز رنگ‌های آبی و سفید مرکزی مشخص‌تر و برجسته‌تر شدند.
نشان ب ام و طی 100 سال اخیر ثبات فوق‌العاده‌ای داشته و با حفظ شاکله اصلی، تنها برخی جزئیات آن تغییر کرده‌اند. همین مسأله یکی از اصلی‌ترین عوامل ماندگاری آن در اذهان اقشار مختلف مخاطبان طی سال‌های طولانی فعالیتش بوده و کاری کرده که حتی آن‌هایی که سروکار چندانی با دنیای خودرو ندارند با دیدنش در کسری از ثانیه نام ب ام و را به یاد می‌آورند!

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو