فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن قطعه‌سازان:

مهلت پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان تمدید شود

عصر خودرو- دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: درخواست کرده‌ایم که مهلت پرداخت تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی به قطعه‌سازان تمدید شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مهلت پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان تمدید شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، مازیار بیگلو اظهار کرد: توافق خودروسازان و قطعه‌سازان برای پرداخت تسهیلاتی که مدنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است، همان 844 میلیون یورو یا 7000 میلیارد تومان باقیمانده از تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی است که قرار است بانک مرکزی به قطعه‌سازان پرداخت کند.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبارنامه این تسهیلات در 31 خرداد ماه سال جاری منقضی شده است؛ در جلسه‌ای که در مجلس برگزار شد، در خواست کرده‌ایم که این مدت توسط بانک مرکزی تمدید شود اما تاکنون پس از گذشت یک هفته از برگزاری این جلسه، هنوز تمدیدیه‌ای صادر نشده است. توافق بر این است که  به مدت 6 ماه تمدید شود، اما پیشنهاد قطعه‌سازان 27 بهمن مصادف با تاریخ صدور مصوبه است.

    وی افزود: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد این است که دستورالعمل ابلاغ شده به بانک‌های عامل از سوی بانک مرکزی، به نحوی تهیه شده که تمام خطر عدم پرداخت بازپرداخت یا تغییر نرخ ارز را متوجه بانک‌های عامل و متعاقبا متوجه خودروساز و قطعه‌ساز کرده است؛ بنابراین بانک‌های عامل نیز تمایلی برای انجام این کار ندارند. به همین دلیل است که بعد از گذشت هفت ماه از ابلاغ مصوبه پرداخت تسهیلات، هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت 7000 میلیارد تومان تسهیلات باقیمانده صورت نگرفته است.

    بیگلو با بیان اینکه ما درخواست کردیم که اصلاحیه‌ای در دستورالعمل صورت گیرد تا برای بانک‌های عامل مشوقی در نظر گرفته شود، گفت: اما تاکنون برای تغییر در دستورالعمل نیز اتفاقی نیفتاده است. اما چنانچه این تسهیلات کارپردازی شده، 844 میلیون یورو به نسبت موازی بین دو خودروساز بزرگ تقسیم شود؛ هر کدام می‌توانند به نسبت ارزبری خود یا زنجیره تامین خود همچون 4000 میلیارد تومان اولیه، مابقی را توزیع کنند.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: به این دلیل که پرداخت مابقی تسهیلات قرار است به صورت ارزی باشد؛ ممکن است خود خودروسازان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود بخشی را احتیاج داشته و مابقی را بین زنجیره تامین خود توزیع کنند.

    وی در رابطه با موضوع توزیع 10 میلیارد دلار قطعات وارداتی بین شرکت‌های قطعه‌سازی برای داخلی‌سازی، گفت: روی رقم 10 میلیارد فعلا نمی‌توان نظر داد، چراکه 10 میلیارد دلار حجم بسیار بالایی است. کل مصرف ارزبری ما در بیشترین حالت در زنجیره تامین دو خودروساز، به سه میلیارد دلار رسیده است. بنابراین باید منتظر باشیم تا ببینیم این 10 میلیارد دلاری که وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده است؛ بر اساس چه مبنایی محاسبه شده است.

    بیگلو اظهار کرد: اما در کل در رابطه با خودکفایی، هدف‌گذاری‌های تعیین شده اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر هدف اصلی این است که مصرف ارزی به حداقل ممکن برسد. البته باید این نکته را درنظر گرفت که این رقم هیچگاه به صفر نخواهد رسید؛ چراکه به هرحال در مواد و قطعات استاندارد لازم است که واردات داشته باشیم. ضمن اینکه فرآیند خودکفایی فرآیندی زمانبری است اما هدف از این نهضت این است که ارزبری در کوتاه‌ترین زمان به حداقل ممکن برسد تا بتوانیم تولید را حفظ کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط