فونیکسریمکسبهتام

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان مطرح کرد:‌

نیاز فوری قطعه سازان به ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی

عصر خودرو- عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با بیان اینکه کمبود نقدینگی توان مدیریت و برنامه ریزی را از قطعه سازان گرفته، تاکید کرد:‌ این صنعت برای تداوم حیات خود نیازمند دستکم هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی و تزریق فوری آن است.

نیاز فوری قطعه سازان به ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «رضا رضایی»  افزود: بیش از هشت ماه از آخرین دریافتی قطعه سازان از خودروسازان بابت قطعات ساخته شده تحویلی می گذرد، این در حالی است که قطعه ساز مجبور است بابت مواد اولیه مورد نیاز خود از جمله فولاد، مس، سرب و غیره خرید نقدی انجام دهد.

    به گفته وی، این شرایط، تامین نشدن نقدینگی مورد نیاز و نبود نظم در پرداختی ها از سوی خودروسازان، توان برنامه ریزی و مدیریت چرخه تولید را از ما گرفته است.

    این تولیدکننده بیان داشت: چنین وضعیتی را در خودروسازان هم شاهدیم و آنها قیمت گذاری های دستوری را عامل اصلی زیان خود و نپرداختن مطالبات قطعه سازان عنوان می کنند.

    وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات یاد شده، تحریم ها در ماه های گذشته سبب بروز محدودیت هایی در نقل و انتقال پول، مواد اولیه، قطعات نیمه ساخته و قطعات با فناوری بالا (High Tech) شد و موانع دیگری در کار ایجاد کرد.

    بخش خصوصی راه دور زدن تحریم ها را می داند

    رضایی خاطرنشان کرد: اگر نقدینگی ریالی و ارز مناسب در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد، راه های دور زدن تحریم ها را به خوبی بلدند و در این صورت دیگر شاهد مشکلاتی نظیر بیش از 180 هزار خودروی ناقص در کف کارخانجات نخواهیم بود.

    وی هشدار داد: در سال های گذشته بویژه دور نخست تحریم ها در سال های 90 و 91، قطعه سازان همراهی خوبی با صنعت کشور داشتند و فداکاری کردند، اما امروز همه آنها شرایط سختی را می گذرانند و وضعیت شان در هفته های آینده نگران کننده می شود.

    عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با تقدیر از پرداخت چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی به قطعه سازان در شب عید، تاکید کرد: پرداخت 844 میلیون یوروی وعده داده شده به قطعه سازان یا معادل ریالی آن، رقم بزرگی برای اقتصاد کشور نیست، در حالی که می تواند قطعه سازان را از وضعیت اسفناک کنونی نجات دهد.

    به گزارش ایرنا، بهمن ماه پارسال مقرر شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، 11 هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است، اما خبری از پرداخت‌های ارزی نیست.

    در این پیوند، هفته گذشته «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: مهلت پرداخت 844 میلیون یورو نقدینگی ارزی به قطعه سازان تا 31 خرداد ماه امسال بود و اکنون باید این مهلت تمدید شود.

    وی بیان داشت: خواسته وزارت صنعت، پرداخت این تسهیلات به صورت ریالی به قطعه سازان است.

    عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ادامه داد: تحقق این مهم می تواند علاوه بر تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانجات، تعطیل نشدن واحدهای قطعه سازی یا تعدیل نیروی آنها را به دنبال داشته باشد.

    رضایی به افتتاح خط تولید پژو 301 در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای چنین پروژه هایی در شرایط نامساعد کنونی اقتصادی، هر چند «خوب و دلگرم کننده» است، اما در عین حال نیازمند بودجه است و اگر بودجه وجود دارد چه بهتر که صرف تکمیل خودروهای ناقص در کف کارخانجات شود تا تعهدات مردم ایفاد شود.

    به گزارش ایرنا، بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.

    آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو