فونیکسریمکسبهتام

سرپرست دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری دانشگاه شریف:

نیازهای خودروسازان بومی‌سازی می‌شود

عصر خودرو- سرپرست دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف از گسترش ارتباطات دانشگاه های ایران با صنایع کشور خبرداد و گفت:دانشگاه شریف باتوجه به شرایط تحریم با صنعت خودروسازی برای رفع نیازها و تولید قطعات همکاری می کند.

نیازهای خودروسازان بومی‌سازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «حسین شاهرخی»  در پاسخ به این سوال که باتوجه به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کاهش درآمدهای نفتی چه زمینه‌هایی برای گسترش همکاری دانشگاه و صنعت ایجاد شده است، اظهارداشت: حدود یک سال پیش دانشگاه صنعتی شریف با دعوت از صنایع بزرگ از جمله صنعت خودروسازی برای همکاری اعلام آمادگی کرد و در نتیجه این دعوت، در حال حاضر این دانشگاه جزو همکاران اصلی صنعت خودرو سازی برای بومی سازی قطعات است.

    وی افزود: در شرایط تحریم کشور با مشکلاتی روبرو شده که در این فضا دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه صنعتی شریف این ظرفیت را دارند که تخصص خود را در اختیار بخش صنعت قرار دهند و همکاری‌ها را گسترش دهند.

    سرپرست دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه همکاری دانشگاه‌ها و بخش صنعت افزایش یافته است، ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها تنگاتنگ تداوم داشته باشد.

    شاهرخی خاطرنشان کرد: شاهد بودیم در دوره‌ای با برطرف شدن تحریم‌ها علیه ایران و ایجاد کانال‌های تأمین قطعات از دیگر کشورها، دانشگاه‌ها نادیده گرفته شدند، به عنوان مثال در تحریم‌های قبلی دانشگاه‌ها همکاری خود با صنعت خودروسازی را شروع کردند اما پس از برجام دوباره بین این دو فاصله ایجاد شد.

    وی ادامه داد: به دوستان بخش صنعت اعلام کرده‌ایم که دانشگاه دوست دوران سختی صنعت است اما نباید این همکاری هم فقط محدود به این دوران باشد.

    سرپرست دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف همچنین در پاسخ به این سوال که برخی مدعی نبود توانمندی در دانشگاه‌های کشور برای رفع نیازهای صنعت هستند، گفت: این ادعایی بی اساس است. شما باید این گزاره را راستی آزمایی کنید که مشکل کدام بخش صنعت بوده که به دانشگاه ارجاع شده و دانشگاه نتوانسته راهکار ارائه کند؟ فکر می‌کنم این گزاره را بیشتر مسئولانی مطرح می‌کنند که نگاه خود را معطوف به خارج از کشور کرده‌اند.

    شاهرخی تصریح کرد: هرگاه به دانشگاه اعتماد شد و مسئولان صبر و حوصله کردند و در آن بخش سرمایه گذاری شده نتیجه حاصل شده است. در حال حاضر می بیند که در بحث‌های نظامی و دفاعی اتکا به داخل نتیجه داده و کشور را توانمند کرده است.

    به دنبال الگوی مناسب همکاری دانشگاه با صنعت برق هستیم

    وی همچنین در مورد انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه شریف با شرکت توزیع نیرو برق استان البرز گفت: بر اساس این تفاهم نامه کمیته‌ای متشکل از برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و شرکت توزیع نیرو برق استان البرز تشکیل شده است تا ضمن بررسی نیازهای روز صنعت برق در نواحی مختلف به نیازسنجی و معرفی توانمندی‌های پژوهشگران دانشگاهی و برطرف نمودن نیاز صنعت برق اقدام کند.

    سرپرست دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه این تفاهم نامه با پیگیری و تلاش دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف منعقد شده است، ادامه داد: این نوع تفاهم نامه با صنعت برق برای اولین بار در کشور ازسوی یک دانشگاه محقق شده است.

    شاهرخی از مهم‌ترین مفاد این تفاهم نامه را تلاش دانشگاه برای احصای تمامی نیازهای صنعت برق منطقه‌ای البرز، تحصیل در امر انعقاد قرار داد به وسیله تشکیل کمیته فنی و راه اندازی دانست.

    وی افزود: این تفاهم نامه می‌تواند الگوی مناسبی برای همکاری دانشگاه‌ها با برق مناطق و شرکت‌های توزیع باشد.

    وی در توضیح مفاد این تفاهم نامه اظهارداشت: موضوع همکاری دانشگاه صنعتی شریف با شرکت توزیع برق البرز در دو بخش مدنظر است. مساله اول شناسایی نیازهای روز صنعت برق و مساله دوم هم سوق دادن صنعت برق به سمت استارتاپ ها و بحث‌های نوآوری و فناوری است.

    سرپرست دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: طبق این تفاهم نامه ما درصدد هستیم صندوق‌های مشترکی تأسیس کنیم تا این صندوق‌ها در راستای نیاز صنعت برق به پژوهش بپردازند و دانشجویان و پژوهشگران را به سمت ایده پردازی در صنعت برق سوق دهیم.

    شاهرخی ادامه داد: در بحث تجهیزات هم که ما در واردات در بخش‌های مختلف از جمله بخش برق مشکل داریم که دانشگاه شریف با صنعت برق برای تولید این محصولات و مهندسی معکوس همکاری دارد.

    وی گفت: طبق این تفاهم نامه از تمام ظرفیت‌های دانشگاه شریف استفاده می‌کنیم و دانشکده‌های برق، مکانیک و کامپdوتر و پژوهشکده انرژی این دانشگاه به صورت مستقیم در این تفاهم نامه دخیل می‌شوند، در سطح دانشجویی هم چون بحث ایده پردازی خیلی منوط به این نیست که لزوماً با رشته فرد مرتبط باشد ما امکان همکاری با همه دانشجویان را داریم.

    منتظر صنعت نمانده‌ایم

    سرپرست دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری دانشگاه صنعتی شریف در مورد فعالیت‌های دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری این دانشگاه هم بیان کرد: در این دفتر دو بحث را پیگیری می‌کنیم. نخست سعی می‌کنیم بازاریابی فعال داشته باشیم و دانشگاه منتظر صنعت نماند و خود ما به صنعت مراجعه کرده و نیازهای آنها را احصا کرده‌ایم و برای آنها طراحی انجام می‌دهیم.

    شاهرخی موضوع دوم را انتقال فناوری ذکر کرد و گفت: سعی می‌کنیم فاصله خروجی دانشگاه و نیاز صنعت را با سرمایه گذاری در دانشگاه از بین ببریم تا خروجی دانشگاه را به محصولی برسانیم که صنعت بتواند از آن استفاده کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو