فونیکسریمکسبهتام

طرح زوج و فرد قابلیت کنترل ترافیک تهران را نداشت

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد قابلیت کنترل ترافیک را نداشت ، گفت: کیفیت هوای تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد بهبود یافته است.

طرح زوج و فرد قابلیت کنترل ترافیک تهران را نداشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در جلسه شورای شهر در  ارتباط با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و ابهامات موجود در این زمینه اظهار داشت: طرح زوج و فرد خاصیت خود را از دست داده بود و با اجرای آن نمی‌توانستیم ترافیک را کنترل کنیم بنابراین برای کاهش تردد خودروها راه‌های مختلفی را بررسی کردیم.

    وی افزود: روش‌های در نظر گرفته شده معطوف به مدیریت تقاضای سفر بود و گزارش مبسوطی در این زمینه با همکاری دانشگاه تربیت مدرس تهیه شد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ادامه داد: 13 شهر مهم دنیا روش‌های کنترل تردد خودرو در آن بررسی شد که کشورهای آمریکای جنوبی و آسیای شرقی از ترددهای نوبتی یا زوج و فرد استفاده می‌کردند و براساس اعلام بانک جهانی اجرای این طرح‌ها در کوتاه مدت موثر و در بلند مدت سبب افزایش آلودگی هوا شده است. همچنین افراد را تشویق به سرانه مالکیت خودرو و معامله خودروی دست دوم می‌کنند.

    وی بیان داشت: در برخی از کشورهای اروپایی قیمت‌گذاری براساس نوع خودرو بوده و ما در کشور تلاش کردیم با اجرای طرح جدید به شاخص‌های زیست محیطی توجه کنیم.

    پورسیداقایی گفت: طرح زوج و فرد آذر سال 84 که شرایط آلودگی بحرانی بود اجرا شد و از فروردین 85 که متوجه می‌شوند اجرا خوب بوده آن را دائمی می‌کنند و در سال 90 محدوده را بزرگ در سال 95 ساعت آن را از 19 به 17 و در سال 97 طرح جدید اجرا می‌شود.

    وی گفت: اجرای طرح زوج و فرد ناعادلانه بود و رانت در زمینه پلاک‌های زوج حاصل شده بود.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران بیان داشت: برای رفع مشکلات کنترل آلودگی هوای تهران اجرای طرح کاهش آلودگی هوا بسیار موثر بوده و در قیمت‌گذاری محدوده جنبه‌های مختلفی همچون اجتماعی، ترافیکی، اقتصادی و زیست‌محیطی مدنظر قرار گرفت؛ همچنین برای حفظ کارآمدی محدوده کنترل آلودگی هوا لازم بود سیاست اجرایی مورد استفاده در این محدوده تغیر یابد که با توجه به تجارب جهانی و مقایسه گزینه‌های مختلف ا ستفاده از سیاست‌ قیمت‌گذاری می‌تواند کارایی و اثربخشی مناسبی در این زمینه داشته باشد.

    وی بیان داشت: اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در مقایسه با طرح قبلی (زوج و فرد) حداقل 25 درصد کاهش هزینه خواهد داشت و این کاهش هزینه برای ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا با توجه به تخفیف در نظر گرفته شده برای آنان در طرح جدید معادل 75 درصد است؛  همجنین خودرهایی که وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند دیگر هزینه محدوده دوم را نمی‌پردازند و از 20 روز آنها کسر نمی‌شود.

    پورسیدآقایی گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده‌اند و کارهای فشرده‌ای با همکاری فاوا صورت گرفت و افراد بسیاری در حال حاضر از این طرح استفاده می‌کنند.

    وی اعلام کرد: در طرح زوج و فرد خودروهای دارای پلاک فرد در هر فصل سال حداکثر 24 روز و خودروهای پلاک زوج نیز حداکثر 36 روز مجاز به تردد بودند ولی براساس طرح جدید تعداد روزهای تردد مجاز هر خودرو پلاک تهران در هر فصل 20 روز و مستقل از نوع پلاک زوج یا فرد خواهد بود.

    وی درمورد اثرات اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا گفت: در هفته اول اجرای طرح در مقایسه با هفته اول تیر 97 کاهش 24 درصدی متوسط ساعتی ورود به محدوده و کاهش 16 درصدی ورود به محدوده در ساعت اوج صبح و کاهش 18 درصدی ورد به محدوده در ساعت اوج عصر را شاهد بوده‌ایم. همچنین در هفته دوم این روند کاهشی وجود داشت.

    پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: 100 درصد عوارض حاصل از اجرای طرح ترافیک در حساب جداگانه‌ای صرف توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای کنترل آ‌لودگی هوا خواهد شد.

    وی درمورد افزایش ازن در هوای تهران گفت: کاهش ذرات معلق موجب افزایش ازن شده که ایجاد طرح ترافیک جدید در این زمینه اثر داشته ولی باید توجه داشت که امسال یک و نیم درجه متوسط گرما بیشتر شده و یک درصد نیز تابش خورشید افزایش یافته است.

    پورسیدآقایی بیان داشت: همه این موضوعات افزایش ازن را به همراه داشته ولی در مجموع شرایط کیفیت هوای تهران نسبت به مدت مشابه سال پیش 25 درصد بهبود یافته است و می‌توان گفت امسال تعداد روزهای سالم و پاک بیشتر شده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو