فونیکسریمکسبهتام

نسخه زوج و فرد برای شکستن زنجیره شیوع کرونا در شیراز

عصر خودرو- طرح‌های شکستن زنجیره شیوع بیماری کرونا در استان فارس از تعطیلی هتل‌ها و اماکن گردشگری گرفته تا محدودیت فعالیت اصناف غیرضروری را شامل می‌شود و در تازه‌ترین اقدام، نسخه زوج و فرد تردد خودروها در شیراز در دستور کار قرار گرفته است.

نسخه زوج و فرد برای شکستن زنجیره شیوع کرونا در شیراز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، این طرح در مقطع زمانی مطرح شد که درخواست متخصصان حوزه سلامت و درمان،‌ به حداقل رساندن فعالیت در شهرها برای شکستن زنجیره شیوع بیماری کرونا بود و این نسخه نظام سلامت برای رفتار در حوزه شهری مورد توجه مسوولان استان فارس قرار گرفت.
    رییس پلیس راهور استان فارس پیش از این اعلام کرده بود: برای جلوگیری از شیوع و گسترش بیماری کرونا،طرح تردد زوج و فرد خودروها از جمعه بیست و سوم اسفند 98 در شیراز آغاز می‌شود.
    سرهنگ مصطفی عباسی افزود: در پی تصمیم مقامات استان فارس برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و کاهش تردد در سطح شهر شیراز، از جمعه 23 اسفند 98 طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد تا اطلاع ثانوی اجرا خواهد شد.
    وی ادامه داد: خودروهایی که عدد سه رقمی پلاک آنها فرد باشد مثلا 123 قادر به تردد در روزهای فرد شامل یکشنبه،سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه در سطح شیراز هستند.
    عباسی اضافه کرد: خودروهایی که عدد سه رقمی پلاک آنها عددی زوج باشد مثلا 124 قادر به تردد در روزهای زوج هفته شامل شنبه،دوشنبه و چهارشنبه در سطح این کلانشهر هستند.
    معیار خواندن پلاک خودرو، از چپ به راست است که آخرین رقم پلاک یعنی رقم آخر بخش سه رقمی پلاک، مبنای زوج بودن یا فرد بودن پلاک خودرو است.
    به طور مثال، اگر پلاک خودرو را که به صورت  345 ق 44 باشد از چپ به راست بخوانیم، آخرین رقم آن 5 و این پلاک، فرد محسوب می‌شود. اگر مثلا به صورت 358 ص 91 باشد این پلاک رقم از چپ به راست رقم آخرش 8 شده و زوج به شمار می رود.
    رییس پلیس راهور استان فارس همچنین بیان کرد: پلاک خودروهای خاطی توسط دوربین های نظارت تصویری سطح شهر شیراز رصد می شود و مورد اعمال قانون قرار خواهند گرفت.
    عنایت الله رحیمی استاندار فارس نیز چهارشنبه گذشته اعلام کرد: امکان محدودیت تردد و اجرای طرح زوج و فرد برای خودروها در شیراز وجود دارد و اجرا خواهد شد.

    طرحی ضروری برای شکست کرونا
    رییس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز درباره این طرح گفت: اجرای طرح تردد خودروها براساس زوج و یا فرد بودن آخرین رقم پلاک خودروها برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا در شرایط کنونی شهر شیراز و استان فارس، امری ضروری است.
    دکتر قاسم حبیب‌آگهی شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره انتقادهای مطرح شده به این طرح افزود:  در حال حاضر، جامعه ما در شرایط اضطراری قرار دارد و نباید به طرح‌هایی که از سوی مسؤولان به اجرا در آورده می شود ایراد وارد کرد.
    وی ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو در شرایط عادی بهترین وسیله برای سفرهای درون شهری است اما در شرایط کنونی شهروندان هرگز نباید از این وسایل برای تردد استفاده کنند.
    این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، تعطیلی مترو و محدود کردن زمان فعالیت اتوبوس های درون شهری شیراز را اقدام درستی در شرایط کنونی دانست و افزود: سلامت مردم و جامعه در شرایط کنونی بر هر مساله دیگری ارجحیت دارد.
    حبیب آگهی گفت: در زمان شیوع بیماری کرونا تصمیم گیران اصلی مدیران و مسؤولان بهداشت و درمان هستند و هر تصمیمی که از سوی این قشر گرفته شود قطعا به صلاح عموم مردم است و همگان باید برای اجرای آن همکاری لازم را انجام دهند.

    اعمال طرح زوج و فرد به تنهایی کافی نیست
    در همین حال، دکتر سید امیر رضا مصباحی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اعمال طرح زوج و فرد به تنهایی فایده ندارد گفت: درواقع شهروندان فقط باید برای موارد ضروری همچون رساندن بیمار به بیمارستان‌ها یا تهیه اقلام خوراکی ضروری از خانه خارج شوند و نپندارند در خلوتی شهر و ادارات می‌توانند به امور غیرضروری بپردازند.

    اجرا نشدن طرح در صورت همکاری شهروندان
    فرمانده انتظامی استان فارس نیز روز جمعه اعلام کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش خطر ابتلا به این بیماری، شهروندان و مردم فهیم شهر شیراز در صورتی‌که رفت و آمد های خود را در سطح شهر کاهش دهند طرح محدودیت تردد زوج و فرد خودروها اجرا نخواهد شد.
    سردار سرتیپ دوم رهام بخش حبیبی از شهروندان خواست در این زمینه با پلیس همکاری لازم را داشته باشند.
    با وجود اینکه روز جمعه 23 اسفندماه جاری، نخستین روز اجرای طرح تردد در شیراز بود اما در این روز، خودروهایی در سطح خیابان‌های شیراز مشاهده شد که رقم آخر پلاک آنها عددی زوج بود.
    شنیده شده که این طرح در روزهای نخست اجرا به صورت توصیه‌ای است و در صورت جدی‌ گرفته‌ نشدن آن توسط شهروندان، جنبه تنبیهی نیز به خود خواهد گرفت.

    لزوم ابهام زدایی از طرح
    در همین حال برخی ابهامات درباره اجرای این طرح در شیراز مطرح شده است که رفع آنها می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت اجرای این طرح باشد.
    یکی از موارد ابهامی که در این خصوص مطرح شد این است که اگر افرادی مانند پزشکان و کارمندان برای حضور روزانه در محل کار خود ناگزیر به تردد در سطح شهر در زمان گسترش بیماری باشند با اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه خواهند شد زیرا بسیاری از کارشناسان در زمان شیوع بیماری کرونا، شهروندان را از استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی منع کرده‌اند و ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر از جمله اتوبوس‌رانی، مینی‌بوس‌رانی و قطار شهری (مترو) تعطیل شده است.
    یکی دیگر از ابهامات وارد شده به این طرح این است که ساعت اجرای آن مشخص نیست و اینکه آیا طرح زوج و فرد در شیراز به صورت شبانه روزی اجرا خواهد شد؟ و همچنین  اینکه جمعه بر چه اساس جز روزهای فرد آورده شده است؟
    خبرنگار ایرنا برای پیگیری پاسخ این ابهامات با روابط عمومی نیروی انتظامی استان فارس تماسی برقرار کرد که پاسخ اینگونه داده شد: این موارد و ابهامات در جلسه‌ای با حضور مقامات ارشد انتظامی استان بررسی و نتیجه آن بزودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    براساس آخرین آمار منتشر شده، 33 مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس طی 24 ساعت مشاهده شده است و با شناسایی این افراد، شمار مبتلایان به 232 نفر رسید؛ همچنین در مجموع هشت نفر تاکنون در استان فارس جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا ویروس از دست داده‌اند.
    بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم‌اکنون 61درصد از مبتلایان استان فارس در بیمارستان بستری هستند و 26درصد از مبتلایان نیز به دلیل وجود علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و 13درصد افراد مبتلا نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.
    علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، مرودشت، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو