فونیکسریمکسبهتام

رانندگان سرویس مدارس و فرمان دادن به تربیت محصلان

عصر خودرو- برخی کارشناسان و مسئولان معتقدند سرویس های مدارس در تعلیم و تربیت به عنوان مدرسه ای موقت عمل کرده و دانش آموزان به شدت تحت تاثیر رفتارها و اعمال رانندگان این سرویس ها هستند.

رانندگان سرویس مدارس و فرمان دادن به تربیت محصلان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، خیلی از دانش آموزان در طول روز علاوه بر ارتباط با مربیان آموزشی و همکلاسی‌ها، مدت زمان کوتاهی را نیز در سرویس‌های مدارس سپری می‌کنند و بر همین اساس ارائه خدمات کیفی و کمی و آموزش و تربیت در این سرویس‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

    کارشناسان و مسئولان حوزه تربیت و آموزش معتقدند سرویس‌های مدارس به عنوان کلاس درس موقت عمل می‌کنند و هرگونه رفتار و اعمال راننده و دانش آموزان در این خودروها نقش بسزایی در تربیت آنها دارد.

    برخورد مناسب و رفتار صحیح با دانش آموزان، توجه به شئونات اسلامی و نظارت بر کار رانندگان از مهم‌ترین موضوعاتی است که والدین و مسئولان به آن تاکید دارند.

    انتخاب رانندگان با اخلاق مناسب ضروری است

    مادر یکی از دانش آموزان قزوینی به خبرنگار ایرنا گفت: برای والدین دانش آموزان آنچه بیش از سایرین اهمیت دارد، حفظ سلامت جسمی و اخلاقی کودکان و نوجوانان است که باید مورد توجه مسئولان و رانندگان سرویس‌ها قرار گیرد.

    آمنه ملک محمدی با بیان اینکه سرویس مدرسه به عنوان مدرسه‌ای موقت عمل می‌کند اظهار داشت: واقعیت این است که دانش آموزان در طول روز حدود نیم تا یک ساعت را با سرویس مدرسه در بیرون از منزل و مدرسه سپری می‌کنند و اگر راننده از نظر اخلاقی دارای رفتار ناپسندی باشد، قطعاً زحمات تربیتی پدر و مادر و مربیان آموزشی به هدر می‌رود.

    وی از مسئولان خواست در خصوص انتخاب رانندگان سرویس مدارس با نهایت دقت عمل کنند و زنان و مردانی که به عنوان راننده تاکسی سرویس مدارس فعالیت دارند، هیچ‌گونه سو پیشینه کیفری و قضائی نداشته باشند.

    ضرورت پاکیزگی سرویس مدارس، رعایت شئونات اسلامی و نظارت بر رانندگان

    چندی پیش نیز محسن حق شناس عضو شورای شهر قزوین با تشکیل مستمر جلسات کارگروه ماده 18 و نظارت دقیق‌تر بر عملکرد سرویس‌های مدارس تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود که با افزایش نظارت‌ها بخش مهمی از نگرانی‌های والدین کاسته شود.

    همچنین مهدیه السادات قافله باشی دبیر شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفته بود که لازم است رانندگان سرویس‌های مدارس در مقطع ابتدایی به صورت ویژه در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند تا علاوه بر رعایت بهداشت و پاکیزگی خودروها به موضوعات رفتاری خود و اثرگذاری آنها بین دانش آموزان نیز اشرافیت داشته باشند.

    وی تاکید کرده بود که نظارت بیشتر بر نحوه رفتار و کار رانندگان سرویس مدارس می‌تواند به سلامت رفتار و اعمال آنها منجر شود.

    فرج الله فصیحی رامندی رئیس کمیسیون مالی و اقتصادی شورای شهر قزوین نیز به برخی رفتارها بر خلاف شئونات اسلامی اشاره کرده بود و به نظارت بیشتر بر رانندگان تاکید داشت.

    اعتماد بیش از حد به رانندگان خطرآفرین است؛ ضرورت نظارت حداکثری

    جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: دانش آموزان همواره در طول روز زمان زیادی را صرف تردد از خانه تا مدرسه می‌کنند و این موضوع در شهرهای بزرگ که فاصله بین خانه تا مدرسه بیشتر است، باعث می‌شود تا بیشتر تحت تأثیر راننده و فضای تاکسی باشند.

    کریم تفضلی افزود: رانندگان تاکسی عمدتاً به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل دانشجویان، جوانان بیکار، بازنشستگان و کسانی که تنها وسیله امرار و معاش آنها وسیله نقلیه است، به این شغل روی می‌آورند.

    وی با بیان اینکه شخصیت و اخلاق راننده سرویس مدارس بسیار مهم است، اظهار داشت: اگر راننده‌ای آلوده به مواد مخدر باشد، می‌تواند تأثیرات منفی روی تربیت کودکان به جای بگذارد.

    تفضلی تصریح کرد: دانش آموزان بویژه دختران مقاطع راهنمایی و متوسطه اول و دوم در حین تردد با این سرویس‌های مدارس تمایل دارند که در خودرو موسیقی پخش شود، حال اگر نظارت دقیق روی رفتار آنها وجود نداشته باشد، ممکن است که ارتباطی نامناسب بین آنها و راننده شکل گرفته و آسیب هایی اجتماعی فراوانی به همراه داشته باشد.

    این جامعه شناس تاکید کرد: خانواده‌هایی که به رانندگان سرویس‌های مدارس بیش از حد اعتماد می‌کنند، شاهد سو استفاده و خشونت علیه کودکان هستند که باید از این نوع نگرش خودداری کنند.

    تفضلی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: مذاکراتی که در این 2 سال گذشته بین مربیان آموزشی و اولیا دانش آموزان برقرار و منجر به تصمیمی شد مبنی بر اینکه در مدارس یک نماینده با صلاحیت اخلاقی بالا به مدیریت و ارتباط با سرویس‌های مدارس اقدام کند و این موضوع سبب می‌شود تا این افراد به جذب رانندگان مطمئن و با صلاحیت اقدام کنند.

    وی همچنین گفت: یکی از موانعی که در ارتباط با سرویس‌هایی مدارس وجود دارد، نوع مدیریت مدارس به لحاظ دولتی و خصوصی بودن آن است؛ به طوری که مدارس دولتی بیشتر تمایل نشان می‌دهند تا همکاری‌های امنیتی را انجام دهند و در خصوص مدارس خصوصی چندان نمی‌تواند اعمال نظر کرد.

    این پژوهشگر مسائل اجتماعی به سرویس مدارس اتوبوس اشاره کرد و گفت: در این نوع سرویس‌ها به دلیلی تجمع نوجوانان و همسالان و دسترسی آنها به تلفن‌های همراه و فضای مجازی باید نظارت‌های ویژه ای را لحاظ کرد.

    تفضلی یادآور شد: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سرویس‌های مدارس انتخاب نوجوانان و دانش آموزان هم سن است که می‌تواند احتمال هرگونه بروز خطا را کاهش دهد.

    رعایت نکردن شئونات اخلاقی، خط قرمز در سرویس مدارس

    نماینده انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش قزوین نیز گفت: سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری قزوین سالانه 2 مرحله برای پیمانکاران طرح مدارس کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند.

    محمدرضا لشگری افزود: برگزاری کلاس آموزشی برای 250 راننده مینی بوس و اتوبوس، کارگاه آموزشی برای 300 پیمانکار تاکسیرانی و رانندگان زن و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای 600 راننده تاکسی مرد از اقدامات مشترکی است که با هدف ارتقا کیفی و کمی سرویس مدارس انجام می‌شود.

    وی به آموزش قوانین و مقررات به رانندگان تاکسی و سرویس مدارس در قزوین اشاره کرد و گفت: طبق هماهنگی‌هایی که با پلیس راهور انجام شده و به منظور افزایش اگاهی در حوزه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از ظرفیت افسران ارشد پلیس راهور استفاده می‌شود.

    لشگری ارائه خدمات به دانش آموزان بیش از ظرفیت خودرو، رعایت نکردن شئونات اسلامی و بداخلاقی را به عنوان خط قرمزهای آموزش و پرورش در سرویس‌های مدارس دانست و گفت: عده‌ای معتقدند که در برخی خودروهای سواری 6 دانش آموز سوار می‌شود که این موضوع صحت ندارد.

    نماینده انجمن اولیا و مربیان در خصوص موارد سو اخلاقی توضیح داد: اعتقاد ما بر این است سرویس‌های مدارس به نوعی کلاس‌های خصوصی تربیتی هستند و رفتارها و اعمال راننده در این محیط کوچک روی اخلاق و تربیت دانش اموزان اثر می‌گذارد.

    لشگری به آموزش زبان انگلیسی و قرآن توسط رانندگان به دانش آموزان پرداخت و گفت: راننده‌های سرویس مدارس نقش مهمی در تربیت و رشد دانش آموزان ایفا می‌کنند و تاکید می‌شود که این افراد از برخی رفتارهای ناپسند مانند استعمال سیگار مقابل دانش آموزان خودداری کنند.

    وی یادآور شد: به دانش آموزان همواره آموزش داده می‌شود تا " مهارت نه گفتن" را تمرین کنند و هرنوع اقدام مشکوک را به والدین و مربیان آموزشی اطلاع دهند.

    محرومیت 20 راننده سرویس مدرسه در قزوین و تشویق 30 راننده قانون مدار

    محمد حسن ایران خواه در صحن علنی شورای شهر قزوین گفته بود که 170 مدرسه تحت پوشش سرویس‌های مدارس سازمان اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری قزوین قرار دارند.

    وی به جابه‌جایی 15 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی 96-97 اشاره کرد و گفت: به علت افزایش ترافیک تصمیم گرفتیم تا استفاده از سرویس مدارس مختص به کسانی باشد که فاصله بین منزل و محل تحصیل شان طولانی است.

    ایران خواه با بیان اینکه هزار و 520 دستگاه اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و ون در حوزه سرویس مدارس قزوین فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: از این میان 20 راننده سرویس مدارس به علت رعایت نکردن شئونات اخلاقی و پخش موسیقی غیرمجاز از سرویس مدارس محروم شدند و 30 راننده نیز به علت رعایت موارد قانونی و قانون مداری کمک هزینه مسافرت به کربلا گرفتند.

    مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین به وجود راننده‌های خانم برای جابه‌جایی دانش آموزان دختر اشاره کرد و گفت: زنان سرپرست خانوار به واسطه همین سرویس مدارس و جابه‌جایی دانش آموزان دختر مشغول به کار شده‌اند و نتیجه این اقدامات به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر شده است.

    وی در ادامه صحبت‌های خود به رعایت هرگونه نظافت، پوشش مناسب توسط رانندگان تاکید کرد و نظارت بر تردد دانش‌آموزان را از اهم اقداماتی دانست که با راه اندازی سامانه‌ای جدید در دستور کار قرار دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو