فونیکسریمکسبهتام

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در پاسخ به عصرخودرو عنوان کرد:

تولیدکنندگان در پرداخت مطالبات بدقولی می‌کنند

عصرخودرو- پرداخت نشدن مطالبات تولیدکنندگان تایر باعث کاهش توان تولید در شرکت‌های تولیدکننده تایر شده است.

تولیدکنندگان در پرداخت مطالبات بدقولی می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصرخودرو تقی گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در نشست خبری بابیان این مطلب گفت: هم‌اکنون مطالبات تولیدکنندگان تایر با تأخیرهای طولانی پرداخت می‌شود که موجب شده صنعت تایر با مشکل کمبود نقدینگی شدیدی مواجه شود.
    او افزود: البته طی این مدت ما با تمام توان تعهدات خود را انجام داده‌ایم اما به‌طور مثال در تحویل لاستیک زاپاس به مشکل خوردم  به همین دلیل خودروساز اعلام کمبود لاستیک کرده است.
    گنجی درباره واردکردن لاستیک برای محصولات خودروسازان داخلی نیز گفت: اگر مطالبات تولیدکنندگان تایر پرداخت شود نیازی به واردات تایر برای خودروهای سواری تولد داخل وجود ندارد.
    رئیس انجمن صنفی صنعت تایر مطالبات این صنعت از خودروسازان را بیش از 300 میلیارد تومان دانست و گفت: خودروسازان چک‌هایی با سررسیدهای هشت  و 12 ماهه و بیشتر به تولیدکنندگان تایر ارائه می‌دهند .
    گنجی همچنین در بخش دیگری درباره افزایش قیمت محصولات برای تحویل به خودروسازان نیز گفت: چنین موضوعی صحت ندارد؛ در دو- سه سال گذشته در یک فقره، 9 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم و یک افزایش قیمت 22 درصدی نیز امسال وجود داشته است که این میزان افزایش قیمت، هزینه‌ها را جبران نمی‌کند. این در حالی است که با 22 درصد افزایش قیمت، برخی کارخانه‌ها فقط 4 درصد سود می‌برند و مابقی هم بین 5 تا 6 درصد در حال زیان دهی هستند. به همین دلیل انجمن اعتراض خود را به‌صورت مکتوب با وزیر صمت و ریاست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مطرح کرده است.
    رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران درباره حذف شدن استانداردهای واردات تایر نیز گفت: طی بخشنامه‌ای جدید استانداردهای SWR و ایمارک و DOT را از روی تایرهای وارداتی برداشته‌شده و درواقع واردکنندگان می‌توانند با استاندارد ملی ایران، کالا وارد کنند درحالی‌که استانداردهای نام‌برده برای کارخانه‌ها داخلی اجباری شده و ما در حال اصلاح خود هستیم.
    به‌این‌ترتیب ضربه مهلکی بر پیکره تولید داخلی در سال رونق تولید وارد خواهد شد و به واردکنندگان اجازه داده‌ایم تا نسبت به واردات تایرهای بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت و بدون در نظر گرفتن جان و مال و منافع مصرف‌کنندگان ایرانی اقدام کند.
    رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران ادامه داد: لاستیک وارداتی سواری چون با ارز نیمایی وارد می‌شود لاستیک گرانی است و از لاستیک داخلی گران‌تر است اما با حذف این استانداردها لاستیک گران‌تر و باکیفیت کم‌تر وارد کشور می‌شود.
    گنجی در بخش دیگری از سخنان خود نیز اظهار کرد: صنعت تایر بعد از 20 سال زحمت در منطقه شناخته‌شده بود و پیش از ممنوعیت صادرات سالانه 20 تا 30 میلیون دلار لاستیک به کشورهای همسایه صادر می‌کرد، اما بعد از دریافت ارز دولتی برای تأمین مواد اولیه، صادرات این محصول ممنوع اعلام شد که درنتیجه آن بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم.
    در ادامه این نشست خسرو محمودیان - دبیر انجمن تولیدکنندگان تایر کشور - با اشاره به وجود 17 میلیون و 604 هزار دستگاه خودروی سواری در کشور، گفت: مجموع نیاز خودروها به لاستیک 20 میلیون و 302 هزار حلقه در سال است که 16 میلیون و 44 هزار حلقه در داخل تولید و سه میلیون و 322 هزار حلقه از طریق واردات تأمین‌شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. همچنین 984 هزار حلقه لاستیک نیز از موجودی سال‌های گذشته مصرف‌شده است.
    وی همچنین با اشاره به وجود 643 هزار و 929 دستگاه کشنده، کامیون و اتوبوس در کشور، گفت: مجموعه نیاز این نوع ماشین‌ها یک‌میلیون و 925 هزار حلقه لاستیک است که 896 هزار و 21 حلقه از طریق تولید داخل و 801 هزار حلقه از طریق واردات تأمین‌شده و 130 هزار و 700 حلقه تایر نیز موجودی انبارها بوده است. بنابراین در حال حاضر برای تأمین نیاز کشور به واردات 200 هزار حلقه لاستیک نیاز داریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط