فونیکسریمکسبهتام

طرح زوج و فرد سرانه مالکیت خودرو‌ها را افزایش داد

عصر خودرو- فعال محیط زیست با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد سرانه مالکیت خودرو‌ها را افزایش داده بود،گفت: طرح کنترل آلودگی هوا می‌تواند یکی از عوامل بازدارنده تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر باشد.

طرح زوج و فرد سرانه مالکیت خودرو‌ها را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، محمد درویش  درباره تغییر طرح زوج و فرد پس از گذشت 14 سال و اجرای طرح کاهش آلودگی هوا اظهارداشت: 80 درصد از آلودگی هوای تهران از سوخت‌های فسیلی بوده که از این رقم 40 درصد مربوط به خودروهای شخصی است.

    وی با بیان اینکه اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت شاید در سال‌های ابتدایی بر کاهش آلودگی هوا در حلقه میانی تاثیرگذار بود، اظهار داشت: مطالعات انجام شده در خصوص زیان‌های ناشی از ابتدای اجرای طرح زوج و فرد در این چند سال اخیر نشان می‌دهد، انتشار ذرات معلق ناشی از خودروها به عنوان مهمترین آلاینده شهر تهران به میزان 2 درصد در کل پایتخت افزایش یافته است.

    وی با تاکید بر اینکه طرح زوج و فرد افزایش دهنده سرانه مالکیت خودرو شخصی بوده است تصریح کرد: با اجرای طرح زوج و فرد برخی خانواده‌ ها دو خودرو با پلاک فرد و زوج داشتند تا برای تردد در محدوده ترافیکی راحت باشند. همین امر باعث افزایش خودرو و عدم استفاده از حمل و نقل عمومی شده بود. معتقدم ازدیاد سرانه مالکان خودرو هم موجب افزایش ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی‌های صوتی و ... شد و کیفیت زیست در تهران را برای شهروندان کاهش داد.

    این فعال محیط زیست در تشریح تأثیرات مثبت طرح کنترل آلودگی هوا بر حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اظهار داشت : طرح کنترل آلودگی هوا می‌تواند یکی از عوامل بازدارنده تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر شود.

    درویش با تاکید بر اینکه پایان دادن به طرح زوج و فرد طرحی کارشناسی و گامی موثر در جهت کاهش آلودگی هوا از سوی شهرداری تهران بود گفت: معتقدم باید خودرو سواری را در پایتخت سخت بگیریم که خودروسواران به این انتخاب برسند از وسایل حمل ونقل عمومی برای تردد در شهر استفاده کنند.

    این فعال محیط زیست تاکید کرد: مادامی که تسهیلات برای تردد خودور ها در شهر فراهم است نمی‌توان انتظار داشت شهروندان از خودروی شخصی استفاده نکنند در عین حال نیز باید حمل ونقلی کارآمد برای شهروندان فراهم کرد.

    وی شرط موفقیت طرح جدید محدوده کنترل آلودگی هوا را توسعه حمل ونقل عمومی از محل درآمد حاصل از اجزای این طرح عنوان کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته این عوارض صرف توسعه حمل و نقل عمومی برای عموم می‌شود باید شفاف و روشن به شهروندان گفته شود در آمد حاصل از این طرح در توسعه حمل ونقل عمومی استفاده شده ، مردم باید بدانند چند دستگاه اتوبوس از این محل خریداری شده و یا چه مقدار خطوط دوچرخه و ایستگاه مترو  در شهر به بهره برداری رسیده است.

    این فعال محیط زیست در ادامه با بیان اینکه طرح‌های سخت‌گیرانه‌تری برای تردد خودروها و حفظ محیط زیست در کشورهای پیشرفته اجرا می‌شود به تجربه مشابه سایر کشورهای دنیا به مانند آمستردام، آلمان، سوئد و... که شهروندان برای تردد با خودروی شخصی در معابر هزینه پرداخت می‌کنند اشاره کرد و اظهار داشت: پرداخت عوارض یکی از اهرم‌های بازدارنده برای استفاده شهروندان از خودروهای شخصی است.

    درویش گفت:بهتر است که در پایان هرفصل، این عوارض توسط شهرداری به صورت شفاف برای شهروندان اعلام شود و شهروندان طی بازده زمانی 6 ماهه تغییر در حمل و نقل عمومی را شاهد باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو