فونیکسریمکسبهتام

ظهور و افول عروس آمریکایی؛

درباره شرکت خودروسازی پونتیاک بیشتر بدانید

عصر خودرو- سال‌های نه چندان دور مدل‌های مختلف از شرکت خودروسازی معظم پونتیاک وارد بازار مصرف جهان شدند که خیابان‌های شهرهای دنیا شاهد رخ نمایی آنها بودند.

درباره شرکت خودروسازی پونتیاک بیشتر بدانید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، خیابان‌های ایران نیز از این قاعده مستثنی نبودند و بسیاری از ما حتی اگر این عروس آمریکایی را از نزدیک ندیده باشیم از پدران و مادران خود عکس‌ها و خاطرات زیادی دیده و شنیده‌ایم که بخشی از آن را خودروهای پونتیاک شامل می‌شوند که چطور با بدنه کشتی گونه و بزرگ و جادار و موتور قدرتمند خود، وسیله نقلیه‌ای برای سفرها و زندگی روزمره‌شان بوده است. اما چه شد که مدل‌های نوی پونتیاک را دیگر در خیابان‌های نمی‌بینیم و تنها شاهد مدل‌های کارکرده آن هستیم که همچنان قدرتمند و کلاسیک خاطره می‌سازند.

    درباره پونتیاک

    این شرکت آمریکایی، فعالیت خود را در صنعت خودروسازی سال 1926 میلادی به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت اوکلند موتور که سال 1907 توسط ادوارد مورفی تاسیس شد و از شرکت‌های تابعه جنرال موتورز بود، شروع کرد. در همان سال‌های نحستین فعالیت، شرکت پونتیاک آنچنان موفق ظاهر شد که فروش پونتیاک به غیر از ایالات متحده به کانادا و مکزیک رسید و به تدریج در همه کشورهای جهان تولیدات این کارخانه عرضه شد.

    این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر دیترویت ایالت میشیگان قرار داشت، در پی مشکلات مالی در سال 2009 با مشکلاتی روبرو شد بطوریکه جنرال موتوز اعلام کرد که تولیدات پونتیاک در سال 2010 متوقف خواهد شد و این شرکت همه قوت و تمرکز خود را بر روی تولید خودروهای کادیلاک، شورلت و جی ام سی خواهد گذاشت.

    در سال 2010 بنا به اعلام جنرال موتورز،آخرین مدل خودروی پونتیاک تولید شد و در پی آن نمایندگی‌های این شرکت تعطیل شدند.

    پونتیاک خودروهای مختلفی را با کیفیت وارد بازار مصرف خودروسازی کرده که هرکدام توانستند در زمان تولید خود جایی در بازار برای خود باز کنند و ماندگار شوند، مدل‌های نظیر ترانس ام، پونتیاک پاریسین، پونتیاک گرند پریکس، پونتیاک فایربرد، پونتیاک گراند ویل و پونتیاک جی تی او.

    پونتیاک پاریسین

    یکی از مدل‌های پونتیاک که در سایت دیوار که بستر مناسبی برای خرید و فروش خودرو هست، جست و جوی بسیار می‌شود، مدل پاریسین شرکت خودروسازی پونتیاک است.

    این مدل خودرو با ظاهر کشیده و ارتفاع کم و طراحی کلاسیک خود در سال 1958 تا 1986 میلادی در شهر اوشاوای ایالت اونتاریوی کانادا تولید شد.

    خودروی Pontiac Parisienne که از سایز بزرگی برخوردار است، دارای طراحی موتور جلو-محور عقب است، اصطلاح خودروی موتور جلو و محور عقب به آن گروه از خودروهایی گفته می‌شود که موتور خودرو در بخش میانی و رو به جلو شاسی و چرخ محرک آن در بخش عقب خودرو قرار داده شده است.

    پونتیاک پاریسین یکی از مدل‌های محبوب این شرکت است که 28 سال بی‌وقفه تولید شد. این مدل که در کلاس خودروهای فول سایز قرار دارد بر روی پلتفرم GM B شرکت جنرال موتوز وارد بازار شد. نام این مدل به دلیل تولید آن در شهر اوشاوا و فرانسوی زبان بودن مردم این شهر، پاریسین به معنای دختر پاریسی گذاشته شده است. از پونتیاک پاریسین شش نسل مختلف وارد بازار خودروسازی جهانی شد.

    از آنجا که در دهه هشتاد میلادی، سایز خودروها از سال‌های قبل کوچکتر شد، اواخر دهه 70 میلادی نیز پونتیاک نتوانست در برار اصرار جنرال موتورز مقاومت کند و در نتیجه خودروهایی با سایز کوچکتر روانه بازار کرد. بدین ترتیب موتورهای 78 قدرتمند جنرال موتور مورد استفاده قرار گرفتند اما این بار با نسخه 3.8 لیتری تا مصرف سوخت خودرو کاهش یابد.

    تا اینکه در سال 1986 تغییراتی در مدل پاریسین رخ داد و این بار مصرف کنندگان شاهد پاریسین در نسخه‌های کوپه، سدان و واگن بودند، در این سال تولید پونتیاک پاریسین متوقف شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو