فونیکسریمکسبهتام

در جلسه امروز شورا مطرح شد؛

انتخاب خیابان انقلاب جهت اجرای آزمایشی طرح ساماندهی معابر برای معلولان

عصر خودرو- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گزارش عملکرد این معاونت را ارائه کرد.

انتخاب خیابان انقلاب جهت اجرای آزمایشی طرح ساماندهی معابر برای معلولان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در یکصد و چهل و ششمین جلسه شورای شهر تهران گزارش عملکرد معاونت شهرسازی و معماری از سوی عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در صحن شورای شهر قرائت شد.

    گلپایگانی ضمن تبریک عید سعید فطر و تسلیت به مناسبت سی‌اُمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) گفت: ساختار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از دو سازمان، دو دبیرخانه، اداره کل، اداره کل حریم تشکیل شده و تعداد پرسنل آن‌ هم 333 نفر است.

    وی افزود: از تعداد 333 نفر کارکنان این معاونت، 30 نفر دیپلم، 24 نفر کاردان و مابقی نفرات با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به کار هستند که از لحاظ سابقه کاری همگی بالای 15 سال سابقه خدمت در شهرداری تهران را دارند.

    وی با اشاره به الزام بخشی به کالبد و فضای شهری گفت: در حال حاضر 22 طرح موضوعی نسبت به التزام بخشی به کالبد و فضای شهری در حال برنامه ریزی و تکمیل است که این 22 طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

    گلپایگانی بیان کرد: از این 22 طرح که در حال بررسی و انجام هستند، می‌توان به محدوده 120 هکتاری برج میلاد، پادگان دوشان تپه و پادگان 06 محدوده میدان آزادی، خیابان فدائیان اسلام به عنوان محور تجاری جهانی و از خیابان‌های با اهمیت تهران و میدان بهارستان اشاره کرد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: راهبرد‌های اساسی در طرح تفصیلی منطقه 22، کنترل جمعیت پذیری، حفاظت محیط زیست، ارتقای زیست و سکونت، ارتقای شبکه حمل و نقل و خیابان کامل اشاره کرد.

    وی تأکید کرد: 44 درصد سطح شهر تهران زیر پوشش پروژه‌هایی قرار گرفته است که به آن‌ها اشاره شد.

    گلپایگانی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث و ساماندهی و ارتقای کیفیت نما و منظر شهری گفت: در این باره 720 جلسه تشکیل شده و به 20 هزار پرونده نیز رسیدگی شده است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: در بنا‌های شاخص 43 جلسه تغییر رویکرد برگزار و تصمیمات موثری در این باره گرفته شد که مهم‌ترین آن‌ها برنامه و تصمیم راهبردی برای تغییر کیفیت منظر شهری است.

    وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این باره انسجام نما‌های بصری پایتخت است که برای آن ضوابط طراحی نما تدوین شده است و مراحل نهایی خود را سپری می‌کند.

    گلپایگانی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده برای ساماندهی و ارتقای کیفیت نما و منظر شهری، ساماندهی بنا‌های مرتبط با شهرداری تهران است.

    معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران تدوین طرح نماهای مذهبی پایتخت را از دیگر تصمیمات خود اعلام کرد و افزود: به همین منظور نیز 17 جلسه برگزار و مقرر شد تا طرحی مدون و جامع برای احداث مساجد و بنا‌های مذهبی تهیه شود و در اختیار طراحان قرار گیرد.

    وی در ادامه درباره مناسب سازی فضای شهری برای ناتوانان و معلولان گفت: در رابطه با مناسب سازی فضای شهری برای ناتوانان و معلولان 4 جلسه برگزار شد که نتیجه این جلسات پیگیری 88 پروژه بود که باید در دستور کار قرار می‌گرفت.

    گلپایگانی افزود: خیابان انقلاب به عنوان منطقه آزمایشی برای مناسب سازی فضای شهری برای ناتوانان در نظر گرفته شده و در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های تکمیلی برای انجام کلیه امورات عمرانی در این خیابان درحال بررسی است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: از دیگر اقدامات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران طرح دوستدار کودک بود که توسط مرکز مطالعات برنامه ریزی اجرا شد و در نهایت تصمیم مهمی که در بخش مناسب سازی فضای شهری برای ناتوانان و معلولان گرفته شد این بود که پروژه‌های مناطق 22 گانه پایتخت بر اساس معیار‌های موجود احداث شوند و اگر فضای مناسبی برای معلولان و ناتوانان در ساختمان‌های تازه تأسیس در نظر گرفته نشود، اجازه افتتاح و بهره برداری به آن ساختمان‌ها داده نمی‌شود.

    وی در رابطه با کیفیت ساخت و ساز افزود: هیئت 5 نفره‌ای به منظور تهیه و تدوین طرح کنترل و کیفیت ساخت و ساز تشکیل شده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به وزارت راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری تهران اشاره کرد.

    گلپایگانی افزود: یکی دیگر از اقدامات در بحث کنترل کیفیت ساخت و سازها، پایش مستمر گود‌های رها شده و خطرناک پایتخت است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: برخورد با متخلفان و کارمندان شهرداری تهران که اقدام به تخلفات ساختمانی می‌کنند در دستور کار هیئت پنج نفره کنترل کیفیت ساخت و ساز قرار گرفت و از دیگر اقدامات مهم در این هیئت می‌توان به امضای تفاهم نامه‌ای با سازمان آتش نشانی اشاره کرد که ساختمان‌های زیر 6 طبقه جهت کنترل کیفت ساخت، اطفای حریق و راه‌های خروج پیش از بهره برداری باید به تأیید شهرداری تهران برسند.

    وی با اشاره به برخورد با تخلفات ساختمانی در ماده 100 و اقدامات صورت گرفته در این باره گفت: پرونده‌های بسیار زیادی در مورد تخلفات در ماده 100 مطرح شده است، اما نباید این موضوع مطرح شود که تخلفات ساختمانی افزایش پیدا کرده است، زیرا افزایش پرونده‌ها نشانگر این موضوع است که سختگیری‌ها برای مناسب سازی و قانون مناسب‌سازی ساختمان‌ها افزایش پیدا کرده است و ما با دیوان عدالت نیز رابطه نزدیکی داریم تا بتوانیم پرونده‌ها را با دقت و سرعت بیشتری پیگیری کنیم.

    گلپایگانی افزود: از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در برخورد با تخلفات ساختمانی پالایش رأی‌های اجرا نشده در کمیسیون ماده 100 است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در رابطه با هوشمندسازی صدور پروانه گفت: در بحث هوشمندسازی صدور پروانه آسیب شناسی به طور گسترده انجام شد و در این باره سطح درخواست غیرحضوری ارسال دستور نقشه الکترونیکی برای مالکان مورد بررسی قرار گرفت و ما امیدواریم بتوانیم در پایان سال 98 همه اقدامات برای صدور پروانه را به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام دهیم و امیدواریم بتوانیم زمان صدور پروانه ساختمانی را تا انتهای سال به حداکثر یک ماه کاهش دهیم.

    وی درباره تدوین لوایح و دستور العمل‌ها گفت: از مهمترین لوایح می‌توان به مصوبه خانه باغ‌ها اشاره کرد که اقدام‌های خوبی در شورای شهر پنجم صورت گرفت.

    گلپایگانی بیان کرد: از دیگر اقدامات تهیه و تدوین پیش نویس لایحه و دستورالعمل‌های اجرایی استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر در ساختمان‌های پایتخت بود.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: از دیگر اقدامات صورت گرفته از منظر تحولات شهری می‌توان به اهمیت افزایش عوارض ساختمانی با تحولات و تورم جامعه اشاره کرد و بعد از آن می‌توان به عدالت اجتماعی اشاره کرد که کسانی که بهره بیشتری از پایتخت و امکانات آن می‌برند، سهم بیشتری در هزینه‌های آن داشته باشند.

    وی افزود: صیانت از حریم تهران از دیگر اقداماتی بود که معاونت معماری و شهرسازی شورای شهر تهران انجام داد.

    گلپایگانی تصریح کرد: سند راهبردی مدیریت یکپارچه شهری، ایجاد کمربند سبز حریم تهران، ساماندهی اراضی تلو، رفع مغایرت مرزی با شهر تهران از جمله اقداماتی بود که در معاونت معماری و شهرسازی شورای شهر تهران انجام شد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به حفظ و صیانت از بافت تاریخی پایتخت گفت: معاونت معماری و شهرسازی تدوین طرح شناسایی و طراحی مکان رویداد‌های تاریخی را در دستور کار خود قرار داد که از بزرگترین آن‌ها می‌توان به تدوین و ساماندهی نقشه بازار بزرگ تهران و خیابان لاله زار اشاره کرد.

    پس از ارائه گزارش عملکرد از سوی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در سخنانی نسبت به ارائه این گزارش اظهار کرد: ما شاهد هستیم در معاونت شهرسازی و معماری موازی کاری بسیاری اتفاق می‌افتد که هر کدام از این موازی کاری‌ها موجب هدر رفت سرمایه مالی شهرداری تهران می‌شود.

    وی افزود: در معاونت فنی و عمرانی شاهد هستیم از طریق سازمان‌ها طرح‌هایی دنبال می‌شود و پس از بررسی این طرح‌ها به اجرا در می‌آید، در حالی که در معاونت زیباسازی شهرداری تهران نیز همان طرح‌ها بررسی و اجرا می‌شود که این موازی کاری‌ها زیان سنگین مالی را در این شرایط بحرانی بر دوش شهرداری تهران اضافه می‌کند.

    اعطا افزود: در بحث موازی کاری و همپوشانی نیازمند تهیه و تدوین برنامه هماهنگ هستیم تا معاونت‌های مختلف خلاف هم یا هم سوی هم حرکت نکنند و پول و منابع شهرداری تهران از بین نرود.

    وی ادامه داد: غیر از مدارس مطرح شده مواردی بود که در برنامه پنج ساله باید به آن‌ها اشاره شود.

    سخنگوی شورای شهر تهران گفت: از مباحث کلان مطرح شده می‌توانیم به مصوبه برج باغ‌ها اشاره کنیم که تا امروز به برخی از مباحث آن توجه نشده است که یکی از این موارد این است که در برخی برج باغ‌ها نباید حقوق افراد جامعه ضایع شود. مثال بارز احقاق حقوق افراد را می‌توانم اینگونه بیان کنم که در برج باغ‌ها 62 پرونده به شهرداری تهران ارائه شد که شهرداری مجبور به صدور پروانه برای آن‌ها شد و نزدیک به 70 پرونده به طوری رسیدگی و قرار شد شهرداری تهران ضرر و زیان افراد را بدهد و اجازه ساخت و ساز در این برج باغ‌ها صورت نگیرد.

    اعطا تاکید کرد: ما در شورای شهر تهران نمی‌خواهیم اجازه دهیم حقی از افراد ضایع شود و تا ریال آخر حقوق شهروندان را دنبال می‌کنیم و باید برای احقاق حقوق افراد معاونت معماری و شهرسازی شهرداری برنامه جدی داشته باشد.

    وی از دیگر مباحث مهم را طرح الزام ایمن سازی ساختمان‌های بلند مرتبه دانست و گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد کلیات این لایحه رد شد و این برنامه‌ای بود که در مهر ماه سال 96 از سوی کمیته شهرسازی تهیه شده بود و تعجب ما این است که چرا معاونت معماری و شهرسازی در تدوین این لایحه ورود نکرده و شهرداری تهران آن را ارائه کرده است.

    سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: در دوره قبل شهرداری در حوزه معاونت شهرسازی اتاق فکر قوی وجود داشت که در این اتاق فکر جلسات متعددی برگزار می‌شد و تصمیماتی درست در رابطه با ساختمان سازی و شهرسازی گرفته می‌شد و نمی‌دانم چرا در این دوره از ظرفیت اتاق فکر در حوزه معاونت معماری و شهرسازی استفاده نمی‌شود و تقاضای ما این است که معاونت معماری و شهرسازی از نخبه نظر نخبگان استفاده کنند.

    سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از دیگر نفراتی بود که نظر خود را نسبت به گزارش عملکرد معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرد.

    وی گفت: گزارش عملکرد معاونت و شهرسازی شهرداری تهران پیش از مطرح شدن در صحن شورای شهر تهران باید در کمیسیون به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شد که اگر این اتفاق می‌افتاد گزارش امروز گزارشی بهتر نسبت به عملکرد این معاونت بود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اتفاقات و اقدامات خوبی که در بحث شهرسازی صورت گرفته است، گفت: نگرانی من این است که دو سال گذشته و از قبل از انتخابات تمام صحبت‌های ما در قالب وعده‌هایی بود که اعلام می‌کردیم پس از انتخاب شدن به آن‌ها عمل می‌کنیم، اما امروز در گزارش عملکرد شاهد هستیم باز هم انجام تعدادی از اقدامات به آینده موکول شده است.

    سالاری ادامه داد: در برخی از موارد اقدامات مثبتی صورت گرفته است، اما مواردی را می‌توانیم به آن اشاره کنیم که هنوز برنامه جدی و اولویت بندی مشخصی در آن حوزه صورت نگرفته است که یکی از این موارد اصلاح صدور پروانه است و مشکل ما در این دوره این است که قرار بر این بود در انتهای سال 96 صدور پروانه به صورت هوشمند انجام شود که باز هم این اقدام به آینده موکول شد.

    وی گفت: هوشمند سازی پروانه جزء مواردی است که به طور چشمگیری از بروز فساد در بحث ساخت و ساز جلوگیری می‌کند، اما امروز شاهد هستیم که دفاتر الکترونیکی در کنار شهرداری تهران اقدام به صدور پروانه می‌کند و مردم بدون اینکه مشکلشان حل شود، بین دفاتر الکترونیکی و شهرداری مناطق در حال رفت و آمد هستند و آقای گلپایگانی وعده‌ای 3 ماهه برای حل این مشکل را می‌دهد.

    سالاری گفت: انجام یک سری از اقدامات نیاز به بودجه ندارد و انجام آن نیازمند یک تصمیم‌گیری مشخص است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد هستیم معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به عنوان منبع درآمدی برای تحقق درآمد‌های شهرداری عمل می‌کند و از اجرای برنامه‌های وعده داده شده غافل شده است.

    وی با اشاره به رویکرد مناسبی که در بحث نمای ساختمان انجام شده است، گفت: تشکیل کمیته نما یکی از مواردی بود که پایتخت به آن نیاز داشت، اما متأسفم از اینکه تا به امروز از ظرفیت افراد در بحث ارائه نما در جشنواره‌های مختلف استفاده نشده است.

    سالاری ادامه داد: از دیگر مواردی که باید جز به جز دنبال شود و اولویت بندی مشخصی داشته باشد، بازنگری طرح تفصیلی است که امسال شاهد هستیم 11 سال از آن گذشته است و نسبت به آسیب شناسی و شناسایی اینکه چه میزان طرح تفصیلی تحقق یافته است، هیچ برنامه روشنی ارائه نشده است.

    زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در نقد گزارش عملکرد معاونت معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در گزارش عملکرد به چندین مورد توجه لازم صورت نگرفت که یکی از آن‌ها گزارش ماده 5 بود که انتظار داشتیم در این باره گزارش خوبی ارائه شود و گفته شود که در دست ماده 5 به چه محور‌هایی ورود شده است و گزارش مقایسه‌ای مناسبی نسبت به ادوار گذشته در این باره داده شود.

    نژاد بهرام با اشاره به بازآفرینی شهری گفت: در بحث بازآفرینی شهری و بافت فرسوده نیز گزارش خوبی از سوی معاونت معماری و شهرسازی ارائه نشد و جای تعجب است با توجه به اینکه بودجه بافت فرسوده نسبت به سال‌های گذشته چندین برابر افزایش پیدا کرده است، اما نسبت به اقدامات صورت گرفته گزارش مناسبی ارائه نشده است.

    وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی پایتخت حفظ حریم شهر تهران است و در حوزه معاونت معماری و شهرسازی شاهد هستیم اکثر مصوبه‌های این حوزه متوقف شده است و تصمیم سازی و تصمیم‌گیری درستی در این باره اتخاذ نشده است.

    عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به ادغام شرکت حریم بان یگان حفاظت گفت: شرکت حریم بان بدون مجوز شورا به یگان حفاظت منتقل شد که این نکته جای تفکر دارد که رویکردمان جلوگیری از نابودی حریم‌های پایتخت می‌دانیم، چرا باید یکی از بازو‌های حفظ پایتخت از بین برود و به یگان حفاظت منتقل شود و در این باره در دو نوبت مکاتباتی صورت گرفت تا بتوانیم از این اقدام جلوگیری کنیم که متأسفانه برای جلوگیری از این ادغام راه به جایی نبردیم.

    نژاد بهرام افزود: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیاز به خانه تکانی در بخش ساختار و عملکرد خود دارد.

    وی ادامه داد: 80 درصد درآمد شهرداری تهران را معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تأمین می‌کند و جای تعجب دارد نهادی که 80 درصد درآمد شهرداری را تأمین می‌کند، چطور نمی‌تواند ساختار خود را مدیریت کند.

    عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران افزود: اعلام شد که امکانات لازم برای انجام برخی برنامه‌ها وجود ندارد و مشکل بزرگ ما این است که برنامه‌های خود را عقب نگه می‌داریم، با این بهانه که امکانات نداریم و نمی‌توانیم به صورت کلی آن‌ها را بررسی کنیم و برای رسیدن به برنامه‌ها زمان خریداری می‌کنیم.

    نژاد بهرام با اشاره به تشکیل کمیته نما گفت: تشکیل کمیته نما از اقدامات خوبی بود که در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران انجام گرفت، اما باید به این نکته توجه کنیم که ساختار کمیته نما هنوز مشخص نشده است.

    احمد مسجد جامعی دیگر عضو شورای شهر تهران در نقد گزارش معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: امروز آقای گلپایگانی به من تعدادی تصویر نشان دادند که من اعلام می‌کنم این تصاویر برای شورای شهر تهران و اعضای آن تکراری است و ما در ادوار گذشته از این تصاویر بسیار مشاهده کردیم و چیزی که مشخص است، عملکرد این نهاد است.

    مسجد جامعی با اشاره به خیابان لاله‌زار و سند بازار بزرگ تهران گفت: تدوین طرح خیابان لاله‌زار و سند بازار بزرگ برنامه جدیدی نیست، چراکه سند بازار تهران 50 سال است که تدوین شده و ما در گزارش ارائه شده نیاز به اجرای شعار‌هایی داریم که نسبت به برنامه تهران انجام آن‌ها را جزء اولویت‌های کاری شهرداری تهران بیان کردیم.

    عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما در گزارش عملکرد نمی‌خواهیم و قرار نیست که حرف‌های خوبی بزنیم و ما نیاز داریم که گزارشی از اقدامات صورت گرفته در صحن شورا مطرح شود.

    وی ادامه داد: عملکرد شهرداری تهران در دوره قبل از برنامه دولت جلوتر بود، اما امروز دلیل توقف اجرای برنامه‌ها چیست؟

    مسجد جامعی گفت: بافت فرسوده تهران از مواردی است که نمی‌توان از آن گذشت، اما در بخش بافت فرسوده باید به این موضوع توجه کنیم که ما هوای مردم را داریم یا به سود برخی از افرادی که منافع شهرداری تهران را تأمین می‌کنند عمل می‌کنیم که نکته مهم این است که باید در این باره تغییر رویکرد محسوسی را شهرداری تهران داشته باشد.

    عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در خیابان لاله‌زار خانه اتحادیه و تئاتر نصر از قبل خریداری شده است و این اتفاق جزء برنامه‌های تازه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیست که در گزارش امروز بیان شد، آیا می‌توان با وضع پولی امروز شهرداری 30 ساختمان را در خیابان لاله‌زار خرید؟

    وی ادامه داد: از رویکرد‌های جدیدی که شهرداری تهران باید ملزم به اجرای آن باشد، جلب مشارکت‌های مردمی است و ذکر این نکته ما باید از ورود بخش خصوصی و افراد در نوسازی و احیای بافت فرسوده حمایت کنیم.

    مسجد جامعی ادامه داد: در دیدار میدانی که با آقای هاشمی از یکی از محله‌ها داشتیم فردی به من مراجعه و اعلام کرد که می‌خواهد ساختمان خود را به موزه مغازه تبدیل کند و در این باره 14 بار نیز به من پیام داده است که من می‌خواهم این اقدام را انجام دهم و همه هزینه آن را نیز از جیب خود پرداخت کنم، اما شهرداری این اجازه را به من نمی‌دهد.

    عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما در شهرداری تهران نباید حرف‌های گنده و بزرگ بزنیم که در ادامه اگر پرسیدیم چرا انجام نگرفت؟ به ما اعلام کنند مشکلاتی بر سر این پروژه‌های بزرگ بود، پس ما نیاز داریم مشارکت جزئی افراد در بحث نوسازی و زیباسازی شهری را به حداکثر برسانیم.

    وی با طرح این پرسش که شهرداری تهران چه برنامه‌ای برای اجرای برنامه سوم و ششم توسعه دارد؟، گفت: در دو محله نصر آباد و هاشم آباد شهرری نزدیک به 515 پلاک وجود دارد که 181 پلاک آن تملک شده است و هزینه‌های تملک نزدیک به 63 میلیارد تومان است که باید برای تملک پلاک‌های باقی مانده پرداخت شود و شاهد هستیم شهرداری نه اجازه ساخت و ساز به افراد محلی آنجا را می‌دهد و نه منابعی برای تأمین این مبلغ برای تملک پلاک‌های باقی مانده دارد.

    مسجد جامعی افزود: چرا مردم در محله نصر آباد و هاشم آباد در خاک زندگی کنند و روزانه راه‌های متعددی را برای مقابله با حیوانات موذی منطقه امتحان می‌کنند.

    عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در این دوره رویکرد ما باید برای مردم باشد و برنامه‌ها باید در شهرداری تهران بازبینی شوند و برنامه‌های شهردار تهران که پیش از انتخابات بسیار جالب بود، در گزارش عملکرد نیز توضیحی درباره خود آن‌ها داده شود.

    خلیل‌آبادی دیگر عضو شورای شهر تهران در انتقاد به گزارش عملکرد معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در شهر ری محله‌هایی وجود دارد که خانه‌های آن‌ها دو نسل از افراد را به خود دیده است و امروزه ساختمان‌ها به صورت نا ایمن درآمدند و در کنار آن‌ها محله‌هایی وجود دارد که 400 سال قدمت دارد و دیگر کسی نمی‌تواند در آنجا زندگی کند.

    خلیل‌آبادی ادامه داد: خیابان فداییان اسلام جزء مناطقی است که 50 سال در طرح قرار گرفته و وقتی نمی‌توانیم در شهرداری تهران پلاک‌های آن‌ها را تملک کنیم، چرا مردم را اسیر کردیم و اجازه ساخت و ساز به خود آن‌ها نمی‌دهیم.

    وی افزود: شهرداری تهران برای حفظ حریم شهر ری اقدامات مؤثری انجام داده است، غیر از آن که 28 هزار صنف مزاحم را در شهر ری اسکان داده است.

    عضو شورای شهر تهران افزود: در کنار اسکان 28 هزار صنف مزاحم در شهر ری به محله پارک 2 هزار اتوبوس تبدیل شده است که شهرداری تهران مناطق مختلف شهر ری را به محل اسکان و پارک اتوبوس‌ها تبدیل کرده است که در این باره ذکر این نکته جالب توجه است که شهرداری اجازه ساخت و ساز به افراد نمی‌دهد، اما زمین‌های موجود را جهت پارکینگ مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد.

    خلیل‌آبادی با اشاره به فعالیت اداره کل صیانت از ابنیه تاریخی در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: امروز حرف از فعالیت اداره کل صیانت از ابنیه تاریخی مطرح شد که شورای شهر تهران و اعضای آن از فعالیتش بی‌خبر هستند و هیچ اطلاعی از رویکرد و فعالیت آن‌ها ندارد.

    زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در انتقاد به بخشی از گزارش عملکرد معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: همه می‌دانیم یکی از بخش‌هایی که در شهرداری ایجاد فساد می‌کند، صدور پروانه و گواهی عدم خلاف ساختمان است.

    وی ادامه داد: ما برای اینکه با فساد‌های موجود در بخش صدور پروانه و گواهی عدم خلاف مبارزه کنیم، نیاز به اصلاح برخی از قوانین و بازنگری در بخش‌های مختلف آن داریم.

    رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران گفت: استعلام کمیسیون ماده 7 قبل از شورای پنجم وجود نداشت، اما با پیگیر‌ی‌های کمیسیون ماده 7 بحث نظارت بر روی ساخت و ساز‌ها به طور جدی عملیاتی و سبب شد برخورد سلیقه‌ای با پرونده‌های ارجاع شده صورت نگیرد و این تجربه موفق باید ادامه پیدا کند.

    صدر اعظم نوری ادامه داد: با متخلفان در شهرسازی باید به طور جدی برخورد شود و پرونده‌هایی که تخلف آن‌ها در کمیسیون ماده 7 و کمیسیون ماده 100 محرز می‌شود، نباید با آن‌ها با مهربانی برخورد شود، اما امروز متأسفانه شاهد هستیم در برخی از پرونده‌ها در شهرداری تهران نه تنها برخورد جدی صورت نمی‌گیرد، بلکه افراد دارای پرونده تخلفاتی نیز ارتقا پیدا می‌کنند.

    رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: ساختمان‌های بدون پروانه نباید ساخته شوند و در ادامه ساختمانی بدون پایان کار نباید به بهره‌برداری رسد، اما در شهرداری برخی از مناطق شاهد هستیم این قانون فقط برای مردم است و نه افراد خاصی که دارای پرونده‌های متعدد ساخت و ساز هستند.

    صدر اعظم نوری با اشاره به پادگان 06 گفت: در بحث پادگان 06 باید تمام جوانب سنجیده شود، زیرا این پادگان به مساحت 50 هزار هکتار جزء یکی از فرماندهی‌های شهر تهران است که بدون کار مطالعاتی نباید به این سرمایه پایتخت ضربه وارد شود.

    مرتضی الویری دیگر عضو شورای شهر تهران در انتقاد به برخی از بخش‌های گزارش عملکرد معاونت معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: ساماندهی پیاده راه‌ها و معابر پایتخت یکی از الزامات شهرداری تهران است، زیرا هنگامی که از یکی از خیابان‌های تهران گذر می‌کنیم این حس به شما القا می‌شود که تا 80 سانتی‌متر ارتفاع پیاده‌راه افزایش پیدا کرده است که نه تنها فرد عادی نمی‌تواند از آن عبور کند، بلکه معلولان و افراد ناتوان نیز امکان استفاده از آن را ندارند.

    الویری با اشاره به نمای ساختمان در پایتخت گفت: در هر یک از استان‌های کشور زمانی که 5 دقیقه رفت و آمد می‌کنیم، با نگاه به نمای ساختمان آن و محیط شهری می‌توانید متوجه شوید که در کدام استان قرار دارید، اما در پایتخت نمای ساختمان و هویت یکپارچه‌ای وجود ندارد تا ما بعد از گشت و گزار کوتاه در پایتخت متوجه هویت آن شویم.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری تهران از تهران یک شهر بی‌هویت ایجاد کرده است.

    عضو شورای شهر تهران با اشاره به بافت فرسوده پایتخت، گفت: یکی از مواردی که در بحث ساخت و ساز مطرح می‌شود، عمر ساختمان‌هاست.

    الویری ادامه داد: در بحث ساخت و ساز ملک خیلی از موارد در شهرداری تهران قابل معامله است، به طوری که در بعضی از موارد یک ساختمان بعد از 80 سال توسط بنگاه‌های معاملات ملکی تعیین تکلیف می‌شود که آن ملک کلنگی و فرسوده است.

    وی ادامه داد: در شهرداری تهران باید جلوی امضا‌های طلایی گرفته شود و مقررات و ضوابط به صورت شفاف و یکپارچه عمل شود و تا زمانی که اطلاعات و آمار به صورت شفاف بیان نشود، بستر برای فساد وجود دارد.

    عضو شورای شهر تهران با ذکر یک خاطره ادامه داد: چندی پیش از یکی از معابر پایتخت عبور کردم و با ساختمانی چند طبقه برخورد کردم و بر اساس اطلاعات شخصی خود با شهرداری آن منطقه تماس گرفتم و اعلام کردم زمینی با این مشخصات امکان ساخت و ساز با این طبقات را ندارد و من به عنوان عضو شورای شهر تهران آنقدر پشت خط انتظار برای رسیدگی به آن از شهرداری منطقه قرار گرفتم تا از نفس افتادم و آنگاه به این موضوع فکر کردم که افراد عادی چگونه می‌توانند تخلفات ساختمانی را به گوش شهرداری مناطق برسانند.

    نوید خدا کرمی دیگر عضو شورای تهران در نقد خود نسبت به گزارش عملکرد معاونت شهرسازی شهرداری تهران گفت: فساد در شهرسازی نهادینه شده است و شهرداران مناطق و ناحیه‌ها هم به بساز و بفروش‌های منطقه تبدیل شده‌اند و بستگان خود را در شهرداری به عنوان کارمندان خود در حیطه بساز و بفروشی قرار داده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط