فونیکسریمکسبهتام

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران:

تاکیدبر تکمیل فضاهای پشتیبان خطوط مترو

عصر خودرو- دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:صحبت کردن از خطوط جدید مترو درحالیکه فضاها وامکانات پشتیبان خطوط فعلی در وضعیت مناسبی نیستند، نشان از عدم درک صحیح و اصولی از شبکه مترواست.

تاکیدبر تکمیل فضاهای پشتیبان خطوط مترو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، محمد علی کرونی با بیان اینکه قطار مترو تهران با مدیریت فعلی حمل و نقل شهر تهران به مقصد مطلوبی نخواهد رسید گفت: صحبت کردن از خطوط جدید مترو درحالیکه فضاها و امکانات پشتیبان خطوط فعلی در وضعیت مناسبی نیستند، نشان از عدم درک صحیح و اصولی از شبکه مترو تهران و صرفاً دنبال کردن اقدامات نمایشی و بی حاصل برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران است.

    وی ادامه داد: یکی از اجزای خطوط مترو، پایانه‌ها هستند که هدف اصلی از احداث پایانه‌ها، انتقال قطارها به آنها به منظور تعمیرات اساسی، تعمیرات دوره‌ای و یا بازدیدهای کوتاه مدت و روتین است. همچنین در ساعاتی که بهره برداری از خط صورت نمی‌پذیرد یا فواصل حرکت قطارها افزایش می‌یابد، قطارها در این فضاها توقف می‌کند تا بتوانند به طور خاص در ساعات اوج، تعداد متناسبی قطار را به داخل خط بفرستند.

    دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: در خصوص شبکه متروی تهران، خط یک از پایانه فتح آباد و خط 2 از پایانه‌های دردشت و صادقیه استفاده می‌کند که این پایانه‌ها تا حد قابل قبولی نیازهای این دو خط را با شرایط و هدوی فعلی مرتفع می‌کند. اما خط 3 متروی تهران علی رغم اینکه چندین سال است مورد بهره برداری قرار گرفته، فاقد یک پایانه جهت ارائه سرویس‌های لازم است و برای سرویس دهی به قطارها، از امکانات سایر خطوط استفاده می‌شود که این امر ضمن محدود کردن امکانات، امکان کاهش سرفاصله قطارها را نیز به طرز قابل توجهی محدود می‌کند. طراحی و عملیات اولیه پایانه خط 3 در محدوده آزادگان در اواخر دهه 80 آغاز شد اما به دلیل عدم تکمیل استملاکهای لازم و عدم انتخاب پیمانکار اجرایی و عدم تصمیم گیری صحیح، عملاً می‌توان گفت تا کنون هیچ اقدام مؤثری در این خصوص صورت نپذیرفته است.

    کرونی با بیان اینکه در ارتباط با خط 4 مترو نیز علی رغم اینکه زمین پارکینگ اکباتان و پایانه افسریه در اوایل دهه 80 استملاک شده و بخشی از عملیات اجرایی نیز در سالهای گذشته صورت گرفته به دلیل توجه به سایر امور در حوزه حمل و نقل، عدم پیگیری کارها و عدم توجه به اموری از این قبیل که لازمه سرویس دهی و ایمنی مطلوب خطوط می‌باشند، تا کنون امکان بهره برداری مناسب از این فضاها فراهم نیامده است گفت: خطوط 6 و 7 نیز که بخشهایی از آنها در حال بهره برداری است فاقد پایانه‌های لازم است.

    وی تاکید کرد: علیرغم راه اندازی خطوط مترو، فضاهای پشتیبان و لازمه بهره برداری و ایمنی مناسب آنها که پایانه‌ها از جمله این فضاها هستند، مورد بهره برداری قرار نگرفته است که نیاز است پیش از صحبت از شروع هرگونه عملیات اجرایی در خطوط جدید، در برنامه ریزی فنی و مالی این امور و متعاقباً اجرایی کردن پایانه‌ها، پارکینگ‌ها، تونل‌های شانت، پله‌های فرار، ورودی‌ها و آسانسورها، هواسازهای ایستگاه‌ها، هواکشهای میان تونلی، سیستم اعلام و اطفای حریق و … به عنوان فضاها و امکانات پشتیبان خطوط فعلی مترو تسریع صورت پذیرد. در این صورت می‌توان امیدوار بود که با انجام یک برنامه ریزی منسجم و هدفمند و با هزینه‌ای بسیار کمتر از احداث خطوط جدید، ضمن افزایش ایمنی، اتکا پذیری و کارایی خطوط فعلی مترو، ظرفیت این خطوط به ظرفیت کامل آنها که بیشتر از دو برابر ظرفیت فعلی است ارتقا یابد.

    کرونی در ادامه با اشاره وعده انجام نشده در خصوص ورود ماهیانه یک قطار به مترو نیز توضیح داد: در خصوص 70 دستگاه واگن که از دوره قبل مدیریت شهری سفارش داده شده بود و هنوز 15 درصد تجهیزات قطارها در گمرک خاک می‌خورد، پس از سپری شدن حدود 4 ماه از ترخیص نخستین محموله، هنوز حتی یک رام قطار نیز به شبکه اضافه نشده که نشان از بی برنامگی و عدم توجه کامل و جدی معاونت حمل و نقل به مترو و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی انبوه بر شهر تهران دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو