فونیکسریمکسبهتام

تا پایان خرداد ماه صورت می‌گیرد؛

پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها بر اساس مسیر و تردد

عصر خودرو- معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، پس از آغاز به کار طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در چهار آزادراه دولتی، از پیمایشی شدن محاسبه عوارض آزادراهی بر اساس میزان تردد انجام‌شده هر خودرو خبر داد.

پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها بر اساس مسیر و تردد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، امیر امینی گفت: در سیستم جدیدِ محاسبه عوارض آزاد راهی، عین عدالت رعایت خواهد شد چرا که با اجرایی شدن طرح «آنی‌رو» یا همان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، ابزارهای مورد نیاز برای محاسبه پیمایشی هم تأمین شده است.

    محاسبه عوارض تردد به صورت عادلانه

    او با تاکید بر ضرورت اصلاح سیستم فعلی حاکم بر آزادراه‌ها که بر اساس آن هر خودرویی با تردد از دروازه عوارضی، باید عوارض کل مسیر را پرداخت کند افزود: در روش سنتی امکان ایجاد ایستگاه‌های عوارضی برای همه ورودی‌ها و خروجی‌های آزادراه وجود نداشت. اما اکنون با سیستم‌های الکترونیکی موجود، ورود و خروج خودروها از آزادراه رصد می‌شود.

    این مقام راه و شهرسازی افزود: اکنون بررسی میزان پیمایش هر خودرو در آزادراه‌ها با استفاده از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری امکان‌پذیر شده است و با بهره‌گیری از این امکانات عوارض تردد هر خودرو به صورت عادلانه محاسبه خواهد شد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: موضوع بسیار ساده است. در سیستم فعلی، هر خودرویی که از دروازه عوارضی عبور کند، موظف است عوارض کامل آزادراه را پرداخت کند؛ حتی اگر در بین راه به آزادراه وارد شده باشد و یا در میانه راه قصد خروج از آن را داشته باشد. در روش جدید، عوارض هر خودرو بر اساس پیمایش انجام‌شده در آزادراه، محاسبه خواهد شد. یعنی اگر شما تنها 10 درصد از آزادراه را پیموده باشید، تنها 10 درصد از عوارض آن آزادراه را پرداخت خواهید کرد.

    وی درباره زمان اجرای این طرح در چهار آزادراه اعلام شده گفت: دستورالعمل اجرای طرح به صورت آزمایشی را به شرکت سرمایه‌گذار داده‌ایم. قرار بود اجرای آزمایشی آن در هفته پایانی اردیبهشت انجام شود، اما به تعویق افتاد و حداکثر تا پایان خرداد امسال، کار آغاز خواهد شد.

    به گفته او دلیل این تعویق، انجام بررسی بیشتر برای اجرای بدون نقص این طرح است.

    امینی افزود: می‌خواهیم همه چیز بدون اشکال باشد، به همین دلیل به زمان بیشتری نیاز داشتیم.

    به کارگیری دوربین‌های تردد شمار راهداری

    معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات این بررسی‌ها تصریح کرد: تحلیل مکان‌یابی دوربین‌ها باید بدون نقص باشد. این یعنی باید بدانیم که کدام دوربین می‌تواند پاسخگوی نیاز محاسبه پیمایشی باشد و در چه موقعیت‌هایی نیاز به نصب تجهیزات جدید داریم.

    او با بیان این مطلب که برای کاهش هزینه‌ها و خودداری از نصب دوربین‌های اضافه، دوربین‌های تردد شمار سازمان راهداری هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: در این سیستم، تشخیص تردد خودرو بر اساس دوربین‌هایی که در نقاط مختلف آزادراه‌ها نصب شده، انجام می‌شود، ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می‌شود.

    مکان‌یابی دوربین‌ها بر اساس پارامترهای مختلف

    امینی در پاسخ به این سوال که مکان‌یابی برای قرار گرفتن دوربین‌های محاسبه پیمایشی عوارض بر چه اساسی انجام خواهد شد، توضیح داد: دستورالعملی برای مکان‌یابی دوربین‌ها تهیه شده است. در این دستورالعمل پارامترهای بسیار متنوعی از جمله میزان و الگوی تردد، وضعیت شاخص‌های محیطی، وجود زیرساخت‌های لازم جهت تأمین برق و شبکه، وجود طرح‌های توسعه و غیره دیده شده است. برای هر آزادراه تحلیل مستقلی انجام می‌شود. شاخص‌ها طی جلسات کارشناسی و بازدیدهای میدانی توسط گروهی از متخصصین از چندین دستگاه دولتی و شرکت سرمایه‌گذار، برای نقاط مختلف آزادراه بررسی و تحلیل می‌شوند. نهایتاً نقاط مناسب جهت نصب دکل و دوربین‌های شناسایی تردد تعیین می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر این مشخص می‌شود که در کدام قسمت آزادراه تردد بیشتری انجام می‌شود و نقطه شکست ترافیک کجا است. به این دلیل که در برخی آزادراه‌ها تردد از یک نقطه مشخص به کمتر از 50 درصد می‌رسد. این موضوع معیار تعیین‌کننده دیگری برای مکان‌یابی دوربین‌ها است.

    اجرای «آنی‌رو» در همه آزادراه‌های کشور تا دهه فجر

    امینی در ادامه از تجهیز تمام آزادراه‌های کشور (خصوصی و دولتی)، تا دهه فجر امسال به سیستم «آنی‌رو» خبر داد و گفت: گام بعدی یکسان‌سازی نرخ عوارض آزادراهی در سراسر کشور است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا یک سال پس از سراسری شدن «آنی‌رو» در آزادراه‌های کشور اجرایی خواهد شد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با اجرای سراسری این طرح در آزادراه‌های کشور، تصیم‌گیری‌ها به صورت یکسان انجام خواهد شد. یعنی هرتصمیمی که درباره پرداخت و میزان عوارض اتخاذ شود، برای کل آزادراه‌ها خواهد بود.

    امینی با بیان این مطلب که در سیستم «آنی‌رو» دریافت عوارض به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: برای این کار، پلاک هر خودرویی که در آزادراه‌های اعلام شده، با دوربین‌های پلاک‌خوان خوانده می‌شود و کاربر بدون نیاز به توقف یا پرداخت نقدی به مسیر خود ادامه خواهد داد.

    به گزارش ایسنا، طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی با هدف بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل، سرعت‌بخشی تردد آزادراهی و سهولت پرداخت عوارض تردد در آزادراه‌های کشور، اکنون در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان اجرایی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو