فونیکسریمکسبهتام

جاده های مازندران همچنان زیر بار خرابی سیلاب

عصر خودرو- برغم اینکه بیش از ۲ ماه از زمان وقوع سیلاب در مازندران می گذرد باقی ماندن و تلمبار شدن تنه درختان وگل و لای سیلاب بر روی دیواره و کناره حاشیه جاده ها، مستعد بروز خطرات سقوط بر روی خودروها و جاده است.

جاده های مازندران همچنان زیر بار خرابی سیلاب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، براثر سیلاب پی در پی اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین امسال نقاط مختلفی از جاده های استان مازندران دچار رانش شدند و با توجه به رخ دادن این موضوع در زمان سفرهای نوروزی و نیاز به بازگشایی سریع جاده ها، این کار به صورت پاکسازی موقت و دپوی گل و لای و درختان در حاشیه جاده ها خلاصه شده بود.

    با توجه به اینکه اکثر جاده های مازندران از نقاط کوهستانی عبور می کنند در هنگام رانش زمین درختان بالادست به سمت جاده ها سرازیر می شوند که این مساله در سیلاب های اخیر در جاده های استان رخ داده است.

    مشاهدات اخیر خبرنگاران ایرنای مازندران از جاده های استان همچون جاده سوادکوه و کیاسر که 2 شاهراه اصلی ارتباطی این استان با استان های دیگر کشور به شمار می رود نشان می دهد که حجم زیادی از گل و لای، سنگ و درختان ناشی از رانش زمین براثر سیلاب همچنان در این مسیرها وجود دارد که هر بیننده ای با دیدن این صحنه ها تکرار حوادث پرخطر را در ذهنش تداعی می کند.

    به طوریکه در برخی نقاط این جاده ها، درختان قطور بر روی دیواره های حاشیه جاده آویزان هستند که با یک بارندگی این احتمال وجود دارد که بر روی خودروهای عبوری سقوط بکنند و همچنین خطر سقوط سنگ های بزرگ و غلطان در قسمت های رانشی جاده ها صحنه دلهره آوری است.

    مازندران بیش از 10 هزار کیلومتر راه دارد که در سیلاب های اخیر حدود بیش از 2 هزار کیلومتر از این راهها در 796 نقطه دچار آسیب شدند و رانش های مکرر علاوه بر مسدودیت مقطعی راههای اصلی استان باعث بسته شدن راه 500 روستای شده بود.

    مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که در سیلاب های اخیر 2 هزار و 126 کیلومتر از راهها و 94 دستگاه پل و آبراهه در این استان دچار خسارت شدند.

    عباسعلی نجفی افزود: براثر این حادثه طبیعی حدود 300 میلیارد تومان به راهها و زیر ساخت های این بخش در مازندران خسارت وارد شد .

    وی با اشاره به اینکه اداره کل راهداری مازندران 300 دستگاه خودرو راهداری در اختیار دارد، ادامه داد: با همین تجهیزات دولتی و به خدمت گرفتن حدود 80 دستگاه راهداری بخش خصوصی و پیمانکاران برای بازگشایی و ترمیم راههای استان اقدام شده است.

    مدیر کل راهداری مازندران گفت: در حال حاضر کلیه راههای روستایی مازندران که در سیلاب آسیب دیدند بازگشایی و آبراهه و کنارگذرهای موقت برای تردد روستاییان ایجاد شد.

    وی تعداد روستاهایی که راهشان براثر سیل مسدود شده را بیش از 500 روستا اعلام کرد و افزود : به دلیل حجم و گستره بالای خسارت سیلاب در 26 استان کشور،  با استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکاران مازندران تلاش ها در حال انجام است.

    نجفی با تایید این موضوع که در برخی جاده های مواصلاتی و اصلی مازندران اثرات رانش زمین براثر سیلاب همچنان وجود دارد، گفت : بخشی از این مشکل به محقق نشدن تعهد شرکت زیر ساخت راه بر می گردد.

    وی افزود: این شرکت بدلیل پرداخت نشدن مطالبات پیمانکار زیر مجموعه اش نتوانست از این بخش برای ایمن سازی مسیر جاده سوادکوه به تهران در منطقه پل سفید و شیرگاه وارد عمل شود.

    به گفته مدیر کل راهداری مازندران با توجه به پرتردد بودن این جاده بخصوص در تعطیلات، این اداره بنا دارد تا برای این امر وارد عمل شود تا به سرعت ایمن سازی جاده ای صورت بگیرد.

    وی گفت: بخش دیگری از مشکلات در ایمن سازی راههای مازندران پس از وقوع سیلاب به عدم تخصیص اعتبار بر می گردد.

    نجفی اضافه کرد:برغم خسارت 300 میلیارد تومانی سیلاب به زیر ساخت راه های مازندران اما تاکنون اعتبار ملی اختصاص نیافته است.

    وی افزود : تنها 4 میلیارد و 700 میلیون تومان به صورت تنخواه از سوی معاونت عمرانی استان مازندران برای این منظور اختصاص یافته است.

    وی همچنین کمبود تجهیزات راهداری را بخش دیگری از مشکلات برای برخورد با مسائل ناشی از حوادث طبیعی همچون سیل در مازندران عنوان کرد و گفت : در حالی 300 دستگاه خودروی راهداری استان درگیر طرح راهداری زمستانی بودند که این سیلاب رخ داد و کمبود تجهیزات داشتیم.

    مدیر کل راهداری مازندران ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات موجود هر چه زودتر ایمن سازی نقاط رانشی جاده های استان  انجام شود.

    مازندران به عنوان کانون مسافر پذیری کشور در طول سال میزبان مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است به طوریکه به طور میانگین سفر حدود 30 میلیون مسافر در این استان برای یک سال ثبت شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو