فونیکسریمکسبهتام

راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور؛

پیشکسوت جوان

عصر خودرو -همانطور که در دنیای امروز، فضای مجازی و تکنولوژیهای گوناگون، ذهن انسانها را تسخیر کردهاند؛ خیابانهای شهرهای مختلف دنیا نیز در تسخیر خودروهای بلندقامتی هستند که نام « کراساوور » را یدک میکشند.

پیشکسوت جوان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰:۰۰
  • راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور
  • راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور
  • راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور
  • راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور
  • راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور
  • راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور
  • راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور
  • راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور
  • راهنمای خرید کیا اسپورتیج در بازار کشور
  • پیشکسوت جوان

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ،  این کلاس از خودروها، هرچند پیشینه چندان طولانی در صنعت خودرو جهان ندارند اما به دلیل دارا بودن ویژگیهای کاربردی و البته زیبایی و ابهت ظاهری، به خوبی جای پای خود را در بازارهای جهانی محکم کردهاند. اگر از خودروهایی همچون AMC ایگل - که در واقع از نخستین تلاشها برای پیوند خودروهای سواری و SUV به شمار میرود – صرفنظر کنیم؛ میتوانیم کیا اسپورتیج را به عنوان بنیانگذار این کلاس محبوب معرفی کنیم. خودرویی که نخستین بار در سال 1993 یعنی یکسال زودتر از رقیب نامدار ژاپنی خود، تویوتا RAV4  معرفی شد و تاکنون در 4 نسل به بازارهای جهانی عرضه شده است. اسپورتیج در کشور ما نیز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به جرأت یکی از موفقترین خودروهایی وارداتی بازار کشور در سالهای اخیر است. به همین بهانه و در نوشتار پیشرو، به بررسی نسلها و نمونههای مختلف این کراساوور جوانپسند در بازار کشورمان پرداختهایم. با ما همراه باشید...
نسل دوم
هرچند تعداد بسیار محدودی از نسل اول کیا اسپورتیج در  دهه 70 شمسی به بازار کشور ما وارد شد اما سرآغاز شناخته‌شدن و موفقیت این خودرو با عرضه نسل دوم آن در اواخر دهه 80 شمسی همراه بود. در آن سال‌ها و با آزادسازی مجدد واردات خودرو پس از حدود یک دهه ممنوعیت، نمایندگی کیا موتورز در کشور فعال شد و طیف کاملی از محصولات این خودروساز کره‌ای را در بازار کشور عرضه کرد که اسپورتیج نسل دوم نیز جزو این محصولات بود. این نسل از اسپورتیج در 2 سال پایانی عمر خود و با یک پیشرانه 2.7 لیتری V6 پا به بازار ایران گذاشت. پیشرانه مذکور با تولید حداکثر قدرت 175 اسب بخار و حداکثر گشتاور 241 نیوتن متر، با اتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد کیلومتر 10.5 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را برای این کراس‌اوور شرقی به ارمغان می‌آورد که با در نظر گرفتن کلاس بدنه و قیمت خودرو، ارقامی قابل توجه محسوب می‌شوند. اسپورتیج نسل دوم از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی نیز با توجه به سال‌های تولید و عرضه به بازار در جایگاه خوبی قرار داشته و روی نمونه‌های فول آپشن آن امکاناتی همچون سیستم صوتی مجهز به CD چنجر 6 تایی و آمپلی فایر، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، سنسور نور، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ( ESP )، 6 عدد ایربگ و... یافت می‌شود. این نسل از اسپورتیج در سال 2009 یعنی یکسال پس از حضور در بازار کشور، یک فیس‌لیفت را تجربه کرد که در آن مواردی همچون چراغ‌ها و سپر جلو و گرافیک چراغ‌های عقب دستخوش یکسری تغییرات و به‌روز رسانی شدند. از مهم‌ترین نقاط قوت اسپورتیج نسل دوم می‌توان به پیشرانه پرقدرت و شتابگیری مناسب، امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول و قیمت نسبتا معقول ( البته با در نظر گرفتن گرانی‌های سرسام آور چندوقت اخیر بازار خودرو کشور ) اشاره کرد اما در مقابل، سواری نه‌چندان نرم و راحت ( به خصوص برای سرنشینان عقب )، ضعف نسبی سیستم ترمز و طراحی ظاهری قدیمی نیز از نقاط ضعف این کره‌ای بلند قامت محسوب می‌شوند. اسپورتیج نسل دوم در مدل‌های 2008 تا 2010 در بازار کشور ما موجود بوده و قیمت نمونه‌های مختلف آن بسته به سال تولید، میزان سلامت و کارکرد، در محدوده بین 170 تا 220 میلیون تومان قرار می‌گیرد.
نسل سوم
نسل سوم کیا اسپورتیج که با کد SL شناخته می‌شود؛ در سال 2011 معرفی و روانه بازار شد. این نسل با توجه به طراحی کاملا دگرگون شده و کم نقص خود با استقبال فوق‌العاده‌ای در بازارهای جهانی مواجه شد. در کشور ما نیز اوضاع به همین منوال بود و اسپورتیج SL علیرغم افزایش قابل توجه قیمت خود نسبت به نسل قبل، برای مدتی در صدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی قرار داشت. این نسل از اسپورتیج در سال 2014 یک فیس‌لیفت مختصر را تجربه کرد که در آن طرح رینگ چرخ‌ها، جلوپنجره، گرافیک چراغ‌های عقب و صفحه نشان‌دهنده‌ها، دچار تغییرات جزئی شدند. اکثر اسپورتیج‌های نسل سوم وارد شده به بازار ایران از یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 177 اسب بخار و حداکثر گشتاور 228 نیوتن متر بهره‌مند هستند که پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه و حداکثر سرعت 183 کیلومتر بر ساعت را برای این قدبلند خوشتیپ به ارمغان می‌آورد. البته تعداد محدودی اسپورتیج SL با پیشرانه‌های دیگر نیز به کشور ما وارد شد که شامل نمونه‌های 2 لیتری تنفس طبیعی و 2 لیتری توربو می‌شوند که در این بین، نمونه‌های توربو با تولید حداکثر قدرت 260 اسب بخار و حداکثر گشتاور 364 نیوتن متر، شتاب صفر تا صد 7.5 ثانیه و حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را به خودرو می‌دهد که برای یک کراس‌اوور خانوادگی، ارقامی قابل توجه محسوب می‌شوند. بارزترین نشانه اسپورتیج‌های مجهز به پیشرانه توربو، وجود خروجی‌های دوگانه اگزوز در طرفین سپر عقب است. پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی اسپورتیج نیز با حداکثر قدرت 163 اسب بخار و حداکثر گشتاور 195 نیوتن متر، از نظر شتاب، 1.4 ثانیه ضعیف‌تر از نمونه 2.4 لیتری عمل می‌کند. اسپورتیج‌های مجهز به پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی را می‌توان از روی سایز کوچک‌تر رینگ چرخ‌ها شناسایی کرد. اسپورتیج SL از نظر سطح آپشن‌ها نیز نسبت به نسل قبلی خود، جهش قابل توجهی داشته و روی فول‌ترین نمونه‌های وارد شده به کشور می‌توان مواردی همچون کیلس استارتر، سقف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سنسور نور، گرمکن تمامی صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، فرمان سه حالته، دی لایت، سیستم کنترل حرکت در شیب ( DBC )، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی ( HAC )، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ( ESP )، 6 عدد ایربگ و ... را یافت. البته تعداد قابل توجهی از نمونه‌های با تجهیزات کمتر نیز در بازار یافت می‌شوند. اسپورتیج نسل سوم طراحی زیبایی داشته که هنوز هم با وجود گذشت حدود 8 سال از معرفی اولیه آن، چندان قدیمی به نظر نمی‌رسد. ضمن آن که امکانات رفاهی و ایمنی آن نیز کافی و کاملا راضی کننده هستند که همین دو مورد باعث شده تا کماکان بازار خرید و فروش نمونه‌های کارکرده آن پررونق باشد. البته از مواردی همچون سواری نسبتا خشک و استفاده زیاد از پلاستیک خشک در داشبورد نیز می‌توان به عنوان نقاط ضعف اسپورتیج SL یاد کرد. نسل سوم اسپورتیج در مدل‌های 2011 تا 2016 در بازار کشور ما موجود بوده و نمونه‌های مختلف آن با توجه به نوع پیشرانه، سطح آپشن‌ها، میزان سلامت و کارکرد، بین 240 تا 430 میلیون تومان در بازار قیمت دارند.
نسل چهارم
نسل چهارم کیا اسپورتیج که با کد QL شناخته می‌شود؛ در سال 2015 و در جریان نمایشگاه فرانکفورت معرفی و مدتی بعد با مدل 2016 وارد بازارهای جهانی شد. این نسل حدود یکسال بعد به بازار کشور ما نیز راه یافت. اسپورتیج‌های QL وارد شده به کشور مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی هستند که البته به لطف بهره‌گیری از سیستم تزریق مستقیم سوخت ( GDI ) نسبت به پیشرانه نسل قبلی قوی تر شده و حداکثر قدرت 181 اسب بخار و حداکثر گشتاور 237 نیوتن متر را ارائه می‌دهد. پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد 9.6 ثانیه و حداکثر سرعت 183 کیلومتر بر ساعت را برای اسپورتیج QL به ارمغان می‌آورد. این نسل از اسپورتیج از نظر سطح آپشن‌ها نیز کامل‌تر از گذشته بوده و روی نمونه فول آپشن وارد شده به کشور، علاوه بر امکاناتی که روی نسل قبل شاهد بودیم؛ مواردی همچون شارژر وایرلس تلفن همراه، گرمکن غربیلک فرمان، ترمز پارک الکترونیکی مجهز به قابلیت Auto Hold ، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، چراغ‌شور، سنسور باران، درب صندوق بار برقی، قابلیت انتخاب حالات مختلف رانندگی ( Drive Mode )، چراغ‌های جلو از نوع تطبیق شونده، کروز کنترل هوشمند ( ACC ) و... یافت می‌شود. ناگفته نماند که کیا به رسم همیشگی، امسال یک فیس‌لیفت مختصر روی چهره اسپورتیج نسل چهارم اعمال کرد که در آن مواردی همچون سپرهای جلو و عقب، گرافیک چراغ‌های جلو و طراحی رینگ چرخ‌ها دستخوش یکسری به‌روز رسانی شدند اما به دلیل ممنوعیت واردات، فعلا امکان حضور این مدل در بازار کشور ما وجود ندارد و نمونه‌های وارد شده همگی از نسخه‌های قبل از فیس‌لیفت هستند. در مجموع می‌توان که نسل چهارم اسپورتیج یک ارتقا همه جانبه را نسبت به نسل قبل تجربه کرده است اما طراحی ظاهری کمی متفاوت آن که از عامه‌پسندی نسل قبل فاصله گرفته و همچنین ممنوعیت واردات خودرو که آینده تمامی خودروهای وارداتی موجود در بازار کشور را با ابهام روبرو کرده است؛ باعث شد تا اسپورتیج QL به هیچ عنوان نتواند موفقیت نسل قبلی خود در بازار کشور را تکرار کند. نسل چهارم کیا اسپورتیج در مدل‌های 2017 و 2018 در بازار کشور موجود بوده و برای خریداری یک نمونه از آن بسته به صفر کیلومتر یا کارکرده بودن، سطح آپشن‌ها و میزان سلامت، بایستی مبلغی بین 470 تا 530 میلیون تومان پرداخت کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو