فونیکسریمکسبهتام

اولین تاکسی اینترنتی جهان در چه موقعیتی است؟

حرف‎های عجیب یک ایرانی از کار در کمپانی معتبر آمریکایی

عصر خودرو- گاردین در گفتگو با محمدرضا شهروند ایرانی مقیم امریکا و چند تن دیگر از رانندگان، از وضعیت رانندگان در کمپانی آمریکایی "اوبر" گزارش داد.

حرف‎های عجیب یک ایرانی از کار در کمپانی معتبر آمریکایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، اوبر، بنیان گذار سیستم ارزان قیمت تاکسی اینترنتی برای ایرانیان تنها یک برند امریکایی نیست. گره خوردن نام یک ایرانی به این شرکت به عنوان مدیرعامل، توجه ایرانیان را به این کمپانی بیش از پیش کرده است. 

    از سال 2017، وقتی مدیرعامل سابق این شرکت، تراویس کالانیک،تحت فشار سهامداران این شرکت، تن به استعفا یا به قول خودش استعفای دائمی داد، دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل بر این کمپانی تکیه زد. 

    کمپانی اوبر در سال 2009 تاسیس شد و با افزایش محبوبیت این کمپانی و دیگر کمپانی‌های هم ردیفش، بسیاری از شرکت‌های دیگر مدل کسب و کار آن را تکرار کرده و این روند به «اوبری سازی» مشهور شده‌است. در بسیاری جاها آنان مورد حملات شدید صنعت تاکسیرانی قرار گرفته‌اند که آنان را به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم می‌کنند. در حال حاضر کمپانی‌هایی با همین کارکرد در ایران نیز فعالیت می‌کنند و اتفاقا با توسعه کسب و کار در مدت زمانی کوتاه روبرو شده اند. 

    وضعیت رانندگان این شرکت اما چگونه است؟ 

    گاردین در مصاحبه ای با این راننده کمپانی اوبر توضیحاتی به نقل از وی منتشر کرده است، او گفته است: "با ما مثل انسان‌ها رفتار نمی‌کنند و رانندگان اوبر احساس ضعف و بی‌قدرتی می‌کنند. "

    محمدرضا که راننده نیمه وقت کمپانی اوبر است، تاکید دارد: همان حقوق کمی که به رانندگان می دهند خیلی وقت ها به تاخیر میافتد. خبری از وام یا هر مزایایی که کارمندان یک شرکت باید از آنها بهرمند باشند نیست. رانندگان زیر فشار مالی می‌شکنند.

    این نکات در حالی از سوی این راننده ایرانی مورد اشاره قرار گرفته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد: از زمانی که سهام اوبر عمومی شد تا بتواند بازار سهام را در دست بگیرد، روز به روز سهامداران و ثروتمندان پول دارتر می‌شوند و رانندگان فقیرتر می‌شوند و تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند.

    بنیان گذار اوبر، تراویس کالانیک یا همان مدیرعامل مستعفی، در شرایط کنونی اما نگران ارزش سهام 8.6 درصدی خود در این کمپانی است. اگر ارزش کمپانی به 90 میلیارد دلار برسد، ارزش سهام او 8میلیارد دلار خواهد شد.

    جف بزوز موسس آمازون یکی از سرمایه داران اخیر اوبر است که در این کمپانی 3 میلیون سهم به ارزش 400 میلیون دلار دارد.

    دارا خسروشاهی مدیرعامل اجرایی کنونی اوبر می تواند حداقل 100 میلیون دلار از طریق این برنامه عمومی کردن سهام برای کمپانی درآمد زایی کند.

    رانندگان نیمه وقت اوبر روز به روز احساس فقر بیشتری می کنند و به خشمشان نسبت به این کمپانی افزوده می شود.

    این رانندگان می گویند که از زمان عمومی شدن سهام اوبر حقوقشان قطع شده است و پرداخت اضافی که اوبر قولش را به رانندگان داده بود نیز به تعویق افتاده است و از مقدار آن نیز بسیار کاسته شده است.

    این سخنان بخشی از گفت و گو محمدرضا راننده ایرانی اوبر با خبرگزاری گاردین بود. اما آیا تنها محمدرضا ناراضی است؟ 

    اعتصاب رانندگان این کمپانی در شهرهای لس آنجلس، شیکاگو، فیلادلفیا، بوستن، نیویورک، واشنگتن و لندن توسط یک گروه از رانندگان آمریکایی اوبر برنامه ریزی و سازمان دهی شده بود.

    گاردین مصاحبه ای با رانندگان این کمپانی در راستای عمومی شدن سهام اوبر داشته است.

    هرانت گورگیان راننده تمام وقت اوبر با سابقه 5سال کار در این کمپانی، می‌گوید؛ او ابتدا کار در اوبر را به عنوان در آمدی مکمل در کنار شغل اصلیش در نظر گرفته بوده است؛ درآمدی که کمک هزینه ای برای رسیدگی به دو فرزند کوچکش باشد اما کاری که اوبر می کند مانند گرفتن یک پرنده با دادن دانه به او و انداختن آن در قفس است.

    وی گفته است: من برای شروع کار در اوبر یک ماشین هیبریدی خریدم بعد آنها شروع به کم کردن حقوقم کردند.

    او می گوید 8ماه است که همسرش شغل تمام وقتش را از دست داده است وتمام خرج خانواده بر دوش او است و نمی داند که این ماه میتواند پول رهن خانه را پرداخت کند یا خیر.

    در عین حال، علی رزاق راننده تمام وقت  دیگر اوبر با سابقه 5سال کار در این کمپانی می گوید پنج سال پیش زمانی که او شروع به کار برای اوبر کرد، اوبر کمپانی خیلی خوبی برای کار کردن محسوب می شد و انگیزه های بسیاری ایجاد می کرد تا کارمند بیشتری بگیرد اما از زمانی که اوبر بازار را در دست گرفته است رویه اش را به سمت فشار بر روی رانندگان تغییر داده است.

    تنها تقاضایی که رانندگان اوبر از این کمپانی دارند پرداخت عادلانه حقوق است. آنها می گویند اوبر هر کاری می کند به جز پرداخت عادلانه حقوق ها.

    او می گوید زمانی شروع به کار کردن در اوبر کرده که 80 درصد هزینه هایش را از این طریق پرداخت می کرده؛ ولی الان حقوقش تنها جواب گو 20درصد از هزینه هایش است.

    او می گوید که حقوقش از 1500 دلار در هفته به 300 تا 600 دلار در هفته کاهش پیدا کرده است و از 8000 سفری که به رانندگان اوبر برای عمومی شدن سهام پیشنهاد شده بود، تنها 500 دلار به آنها دادند.

    این کمپانی هیچ کاری برای رانندگانش نکرده است و تمام رانندگان خواهان رسیدگی به حقوقشان و پرداخت عادلانه دستمزدشان هستند.

    این کمپانی هیچ تصمیمی برای شفاف سازی ندارد و فقط به دنبال تغییر دادن لوگو و افزایش تبلیغاتش است تا بتواند میلیون ها دلار از طریق لابی به دست آورد.

    پیتر راننده تمام وقت اوبر که به مدت یک سال است که در اوبر کار می کند نیز  از ترس تنبیه شدن توسط کمپانی اوبر نمی خواهد فامیلی اش را فاش کند از این رو بدون اشاره به نام خانوادگی اش، می گوید:من کاملا زندگی کردن با دستمزد کم را در لس آنجلس حس کرده ام.

    اخیرا اوبر حقوق رانندگی در هر مایل را 25درصد کاهش داده است و من برای پرداخت اجاره‌ها مجبورم مدت بیشتری کار کنم.

    پیتر اکنون با 8 نفر دیگر در یک اتاق زندگی می‌کند و می گوید باید در آخر این ماه اجاره اش را پرداخت کند در صورتی که اوبر حقوقشان را از اول این ماه پرداخت نکرده است.

    او می گوید که در سال گذشته 30.000 مایل رانندگی کرده است تا به همان مقدار سابق پول به دست آورد.

    او می گوید من می خواهم مردم این موضوع را متوجه شوند که چه قدر سخت است وقتی که قوانین مشخصی برای پرداخت حقوقشان وجود ندارد و یک روز صبح که حسابت را چک می کنی میفهمی چه قدر از حقوقت کاسته شده و تو هیچ کاری به جز صحبت کردن از این موضوع در اتوبوس از دستت ساخته نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو