فونیکسریمکسبهتام

مرور وقایع خودرویی؛

فرمان واگذاری اموال خودروسازان صادر شد

عصر خودرو- به رسم سال گذشته، امسال نیز در روز پایانی هفته به مرور وقایع مهم خودرویی می‌پردازیم و در گزارش امروز نیز نگاهی انداخته‌ایم به اتفاقات ویژه‌ای که طی دو هفته اخیر در خودروسازی و صنایع مربوطه، رخ داده است.

فرمان واگذاری اموال خودروسازان صادر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، دو فرمان وزیر به خودروسازان و قطعه‌سازان

    اولین اتفاق خودرویی مهم امسال، برگزاری همایش بزرگ قطعه‌سازان بود که طی آن، وزیر صنعت، معدن و تجارت دو فرمان اقتصادی برای خودروسازان و قطعه‌سازها صادر کرد. در این همایش، ابتدا قطعه‌سازان پشت تریبون رفتند و باز هم از شرایط سخت تولید، بی‌پولی و بیکاری کارگران گفتند. محور اصلی اظهارات قطعه‌سازان، تسهیلات مالی بود، چه آنکه تاکید داشتند چرخ تولید تنها با ارسال نقدینگی از سوی دولت امکان چرخیدن خواهد داشت. تاکید قطعه‌سازان در همایش هفته پیش این بود که دولت تسهیلات ارزی را با شرایطی قابل‌تحمل (از جنبه بازپرداخت) ارائه کند تا حداقل برای چند ماه، تامین قطعات و تولید بدون مشکل حادی ادامه یابد. حالا گویا بانک مرکزی موافقت کرده 800 میلیون یورو تسهیلات ارزی به صورت ریالی پرداخت شود.

    در این همایش اما وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز جزو سخنرانان بود و ضمن آنکه از خودروسازان و قطعه‌سازان خواست با یکدیگر مهربان‌تر باشند، دو فرمان اقتصادی را نیز برای آنها صادر کرد. «واگذاری اموال غیر‌تولیدی و واحدهای تولیدی مازاد» و «داخلی‌سازی قطعات» دو فرمان وزیر صنعت به خودروسازان و قطعه‌سازان است که به گفته رضا رحمانی باید تا انتهای امسال نتایج آنها خود را نشان دهد. این دو فرمان که در قالب بسته حمایتی دولت از خودروسازی صادر شده، دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛ اول تغییر مسیر جذب نقدینگی مورد نیاز زنجیره خودروسازی و دوم، کاهش هزینه‌های تولید و ارزبری. آن طور که رحمانی در همایش هفته گذشته قطعه‌سازان عنوان کرد، خودروسازان باید ابتدا به سمت فروش اموال غیر‌تولیدی خود رفته و به‌تدریج واگذاری واحدهای تولیدی وابسته مازاد را اجرایی کنند. وی تاکید کرد که نتایج «فروش اموال غیر‌تولیدی» باید خود را تا انتهای شهریور امسال نشان دهد و «واگذاری واحدهای تولیدی وابسته مازاد» نیز تا انتهای سال به اجرا در بیاید. مخاطب دیگر فرمان وزیر صنعت، معدن و تجارت، قطعه‌سازان بودند، چه آنکه وی از آنها خواست سرمایه‌گذاری کرده و قطعات ارزبر را داخلی‌سازی کنند.
    کاهش واردات قطعه

    با اعلام آمار تجارت خارجی کشور در سال 97، مشخص شد واردات قطعات منفصله خودرو در مقایسه با سال 96 کاهش پیدا کرده است. طبق آمار منتشره از سوی گمرک، طی سال 97 در مجموع بالغ‌بر یک میلیارد و 380 میلیون دلار قطعات منفصله وارد کشور شده که سهم آن از کل واردات سال گذشته، بیش از سه درصد برآورد می‌شود. در جدول ارائه شده، قطعات منفصله خودرو در رده سوم فراوانی قرار گرفته است، حال آنکه در گذشته بارها رده اول را به خود اختصاص داده بود. آمار گمرک موید این موضوع بود که واردات قطعات منفصله خودرو طی سال 97 و در مقایسه با 96، حدود 421 میلیون دلار معادل تقریبا 5/ 23 درصد کاهش داشته است.
    ادامه فروش‌های دستوری

    دو خودروساز بزرگ کشور اما در این هفته فروش فوری‌های روزانه خود را در سال جدید کلید زدند و این بار نیز با قیمت‌هایی دستوری. ایران‌خودرو و سایپا از هفته‌های پایانی سال گذشته و به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت و برای کاهش التهاب بازار، طرح فروش فوری‌های روزانه را به اجرا درآوردند. در این طرح، تقریبا هر روز چند مدل خودرو در قالب فروش فوری عرضه شد و نکته بسیار مهم در این ماجرا آن بود که قیمت‌ها بسیار کمتر از بازار تعیین شدند. در واقع با وجود مصوبه دولت مبنی‌بر قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، خودروسازان به دستور وزارت صنعت، قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از بازار را برای محصولات خود لحاظ کردند. این روند در سال جدید نیز ادامه یافته، چه آنکه فروش فوری‌های هر دو خودروساز بزرگ کشور طی این هفته، با قیمت‌هایی میلیون‌ها تومان پایین‌تر از نرخ بازار انجام شد. پژو 206، پژو 405، پراید و تیبا از جمله خودروهایی بودند که در این هفته در قالب فروش فوری روزانه عرضه شدند.
    کاهش جهانی تولید خودرو

    اعلام آمار جهانی خودرو در سال 2018 دیگر خبر مهم دو هفته اخیر بود که از کاهش تیراژ نسبت به سال 2017 حکایت داشت. طبق آمار ارائه شده از سوی انجمن جهانی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA)، در سال گذشته میلادی، در مجموع 91 میلیون و 538 هزار و 640 خودرو در سراسر جهان به تولید رسیده است. این در حالی است که طی سال 2017، در مجموع 97 میلیون و 302 هزار و 534 دستگاه خودرو در دنیا تولید شده بود. با این حساب، تولید جهانی خودرو در سال 2018 و نسبت به سال قبل از آن، پنج میلیون و 763 هزار و 894 دستگاه معادل 3/ 6 درصد کاهش پیدا کرده است. بنابر آمار منتشره، چین به رسم چند سال گذشته رکورددار تولید خودرو در جهان طی سال 2018 بوده و توانسته 25 میلیون و 705 هزار و 558 دستگاه خودرو تولید کند. همچنین آمریکا و ژاپن نیز با اختلافی زیاد صاحب عناوین دومین و سومین سازندگان خودرو در سال 2018 شدند. در این آمار، نام ایران نیز گنجانده شده بود و طبق آن، تیراژ خودرو در کشور طی سال 2018 و نسبت به 2017، حدود 12 درصد کاهش داشته است.
    یک سورپرایز در آمار کیفی

    این هفته گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی نیز منتشر و طبق آن مشخص شد یک محصول پسابرجامی توانسته برای اولین بار پنج ستاره کیفی را به خود اختصاص دهد. بر این اساس، اعلام شد که پژو 2008 محصول مشترک ایران خودرو و پژو، در گزارش کیفی اسفند سال گذشته، تمام ستاره‌های کیفی را به دست آورده است. اوضاع کیفی سایر خودروهای داخلی در اسفند و نسبت به بهمن، تغییر خاصی را نشان نمی‌داد تا مشخص شود صنعت خودرو فعلا با ثبات کیفیت روزگار می‌گذراند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو