فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور:

چهار شرط قطعه‌سازان برای افزایش تولید

عصر خودرو- دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور تاکید کرد: همزمان با این مشکلات برخی از رسانه‌ها به خصوص صداوسیما ناجوانمردانه خودروسازان و قطعه‌سازان را متهم به خالی کردن جیب مردم می‌کردند در حالی که یک بار هم از ما دعوت نشد که بیاییم و حرف‌های خود را بزنیم و بگوییم فولاد سه برابر شده مس ۱۷۰ درصد گران شده و تمام مواد اولیه بالا رفته است اما ما همچنان اجازه افزایش قیمت نداریم.

چهار شرط قطعه‌سازان برای افزایش تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مازیار بیگلو عصر امروز در گردهمایی قطعه‌سازان سراسر کشور با اشاره به فعالیت این انجمن در سال 97 گزارش کاملی از مجموع اقدامات هیات رئیسه به اعضا ارائه داد و با اشاره به تعداد جلسات برگزار شده این انجمن گفت: ما در سال 97، 76 جلسه با افراد و نهادهای مختلف از وزیر گرفته تا نهادهای امنیتی برای حل مشکل شما عزیزان داشتیم.

    وی با بیان اینکه در جلسه‌ای که در فروردین با محمد شریعتمداری وزیر سابق صمت داشتیم، مدیرعامل ایران خودرو هشدار داد اگر تغییری در روند صنعت خودروسازی در تابستان رخ ندهد، شاهد تعطیلی فعالیت قطعه‌سازها خواهیم بود که در عمل نیز این چنین شد، اظهار داشت: همزمان با این مشکلات برخی از رسانه‌ها به خصوص صداوسیما ناجوانمردانه خودروسازان و قطعه‌سازان را متهم به خالی کردن جیب مردم می‌کردند در حالی که یک بار هم از ما دعوت نشد که بیاییم و حرف‌های خود را بزنیم و بگوییم فولاد سه برابر شده مس 170 درصد گران شده و تمام مواد اولیه بالا رفته است اما ما همچنان اجازه افزایش قیمت نداریم.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه تحریم‌ها تیر ماه آغاز شد اما نکته جالب اینجاست که هیچ کس نگفت اگر ما بد بودیم چرا پس ما را تحریم کردند، تصریح کرد: آمریکا می‌دانست که این صنعت 550 هزار شغل ایجاد کرده با این وجود ما تدبیر کردیم و پیش از آغاز تحریم‌ها شروع به واردات مواد اولیه کردیم به طوری که برخی از قطعه‌سازان بزرگ کشور مواد مورد نیاز برای دو سال خود را پیش‌خرید کردند و تا قبل از تحریم کشتیرانی آنها را وارد کشور کردند.

    بیگلو ادامه داد: با این وجود در صبح 16 مرداد سال 97 وقتی از خواب بیدار شدیم به ما گفتند اگر می‌خواهید مواد اولیه خود را از گمرک ترخیص کنید باید دو برابر پول بیشتر بدهید. ما همانجا فهمیدیم که تحریم داخلی بسیار بدتر از تحریم خارجی است. همین اقدامات داخلی سبب شد که 70 درصد تولید ما کاهش پیدا کند اما ما تسلیم نشدیم.

    وی با اشاره به حضور رحمانی در وزارت صمت خاطرنشان کرد: تنها خبر خوب آن دوران، حضور رحمانی و انتصاب وی به سمت وزارت صمت بود. من خود شاهد بودم که ایشان چگونه یک تنه به دنبال احقاق حقوق قطعه‌سازان بود و در دولت و مجلس به دنبال راهکاری برای تعطیل نشدن این صنعت در رفت و آمد بود.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات ابراز داشت: از اهالی رسانه انتظار دارم که این موضوع را برای مردم روشن کنند که دولت چیزی به ما هبه نکرده بلکه تسهیلاتی به ما می‌دهد و در مقابل سود آن را دریافت می‌کنند که سررسید آن از چند ماه دیگر شروع می‌شود اما تزریق چهار هزار میلیارد تومان از مصوبه 11 هزار میلیاردی در آخرین ماه سال گذشته باعث شد که تولید ما در عرض سه هفته صددرصد افزایش پیدا کند.

    بیگلو افزود: اگر دولت بخواهد این روند افزایش تولید ادامه پیدا کند باید این چهار درخواست ما را جامعه عمل بپوشاند؛ اول این که هفت هزار میلیارد تومان باقیمانده از مصوبه تسهیلات دولت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت ریالی به ما پرداخت کند. دوم بحث اصلاح قیمت‌‌ها است. البته جا دارد که من از مدیران سایپا و ایران خودرو بابت تغییر قیمت‌‌ها قدردانی کنم اما آقایان باور کنید این قیمت‌‌های جدید اصلا واقعی نیست.

    وی با بیان اینکه والله ما دیگر توان نداریم، عنوان کرد: جانی برای ما باقی نمانده و گوشتی به استخوان نچسبیده که بتوانیم از آن هزینه کنیم. بیاییم با مردم رو راست باشیم و اعلام کنیم که اگر قیمت خودرو گران است به خاطر این است که مواد اولیه را به قیمت جهانی به ما می‌‌فروشند و ما باید محصول را به قیمت داخلی و با احتساب ریال بفروشیم. ما دوست نداریم خودرو را گران کنیم اما مردم بدانند که این گرانی به خاطر فلان آهن فروش، ‌فولاد یا پتروشیمی است. فحش خوردن در تلویزیون دیگر بس است باید به مردم بگوییم که عامل گرانی‌‌ها آنها هستند نه ما.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به مشکلات مالی یادآور شد: درخواست سوم ما ایجاد یک کانال ارزی مطمئن است. دولت در سال گذشته به دنبال کنترل قیمت ارز بود اما در نهایت نه قیمت کنترل شد و نه یک کانال مطمئن برای مراوداتی تجاری با شرکت‌‌‌های خارجی به وجود آمد. آقایان بدانند که دیون قبلی داریم و تا آن را تسویه نکنیم به ما جنس نمی‌‌دهند. برای خرید مواد جدید نیز باید به نحوی پول حواله بزنیم. بگذارند ما از طریق صرافیان این کار را انجام دهیم و غیر از روش معمول بانکی اقدام به خرید جنس و پرداخت وجه آن کنیم به هر حال گرانتر تمام شدن مواد اولیه بهتر از این است که اصلا نتوانیم آن را تهیه کنیم.

    بیگلو درخصوص چهارمین پیشنهاد قطعه‌‌سازان به دولت بیان کرد: بیمه و مالیات یکی دیگر از چالش‌‌های ما است. دیگر لازم نیست که کسی تحقیق کند که سال گذشته آیا قطعه‌‌سازان ضرر کردند یا سود داده‌‌اند. دیگر همه می‌‌دانند که سال 97 تمام این صنعت ضرر کرد. نقدینگی ما به زیر صفر رسیده است. با وضعیت مالی ما مشخص است آنان چگونه انتظار دارند ما پول بیمه و مالیات بدهیم.

    دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور اضافه کرد: ما نمی‌‌خواهیم چیزی به ما هبه کنند یا فشاری به بیت‌‌المال بیاوریم. مالیات حق دولت است و بیمه نیز به گردن ما است اما با توجه به شرایط موجود انتظار داریم حداقل برای دو سال ما را از پرداخت آن معاف کنند و بعد از این تنفس ما به صورت اقساط بدهی خود را به بیت‌‌المال پرداخت کنیم. ما سرباز نظام هستیم و یک تولیدکننده ما فقط یک فرصت تنفس می‌‌خواهیم تا بتوانیم دوباره به مدار تولید بازگردیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو