فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۴۵۶»

تدبیر دولت برای کاهش مصرف بنزین

عصر خودرو-استفاده از CNG در سبد مصرف، موضوعی تازه در دستگاه‌های متولی نیست، اما تأکید روی این موضوع می‌تواند سرفصلی تازه در ادبیات سودبری از حامل‌های جدید انرژی و حتی کاهش مصرف بنزین در کشور که مدتی است باعث دغدغه مسئولان شده باشد.

تدبیر دولت برای کاهش مصرف بنزین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، متولیان طرح CNG همچنان قصد دارند که این محصول مصرفی را جایگزین سوخت متعارف سنتی یعنی بنزین کنند. مهم‌ترین هدف مسئولان برای جایگزینی CNG با بنزین این است که هم مردم را با منفعتی که شاید از آن غافل هستند پیوند دهند و هم کشور را از سوزاندن ثروت منابع فسیلی نجات دهند؛ یعنی آمار سرسام آور مصرف بنزین را پایین آورند و زمینه را برای صادرات مهیا کنند، سبد هزینه‌های انرژی خانوار را کاهش دهند و پرونده آلایندگی بنزین را برای همیشه ببندند.

    به تازگی خبری مبنی بر افزایش 10 درصدی قیمت سی ان جی برای سال 1398 در مصوبه جدید دولت منتشر شد که در عمل می‌تواند به ضدیت با فرهنگسازی مصرف CNG تعبیر شود؛ زیرا قیمت بنزین همچنان در محدوده لیتری هزار تومان مانده و در این شرایط، بالا بردن نرخ سوخت CNG در حالی که قیمت بنزین دست نخورده باقی مانده است، مصرف کنندگان را دچار تردید دوباره خواهد کرد. این نکته‌ای است که وزیر نفت هم بارها به آن اشاره کرده است.

    در این وضعیت اگر قرار باشد فاصله قیمتی CNG زیر سوال رود چاره‌ای باقی نخواهد ماند جز بالا بردن قیمت بنزین و تبعاتی که این موضوع به همراه خواهد داشت. اما با این حال به نظر می‌رسد نباید گذاشت به دلیل تنها 40 تومان گران‌تر شدن هر یک مترمکعب سی ان جی گسترش مصرف این سوخت از سوی مردم مورد تعلل قرار گیرد. باید توجه داشت که کشور بابت هزینه‌های آلایندگی بنزین در درازمدت هزینه‌های بسیار بیشتری را متحمل می‌شود.

    جا انداختن فرهنگ استفاده از CNG باید همواره مورد توجه باشد زیرا هوای شهرها بسیار آلوده است. تولید بنزین هزینه بالایی دارد. جایگاه‌های CNG نیاز به بازسازی و نوسازی، افزایش و تجهیز دارند. مصرف بنزین به شکل غیرقابل کنترلی افزایش یافته و این عطش سیری ناپذیر به مصرف به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. هم اکنون مصرف CNG در محدوده 21 میلیون متر مکعب در روز مانده و این در حالی است که هدفگذاری رجوع به مصرف حداقل 30 میلیون مترمکعبی در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود که این موضوع در نقطه مقابل آنچه دولت و وزارت نفت مد نظر قرار داده است قرار می‌گیرد.

    بدون تردید دستگاه‌های تصمیم‌گیر باید برای این موضوع راهکاری داشته باشند. در عین حال تمایل وزارت نفت برای استقبال عمومی نسبت به استفاده از CNG در سبد مصرف قابل توجیه است. به نظر می‌رسد از سویی مجلس و دولت باید در این زمینه هر چه زودتر وارد عمل شوند زیرا این رویکرد در نهایت به حفظ هر چه بیشتر منافع ملی پیوند خواهد خورد و از دیگر سو مردم و صاحبان خودرو (به ویژه خودروهای عمومی) نیز باید به افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خود اقدام کنند.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو