فونیکسریمکسبهتام

حمل و نقل عمومی چین، در انحصار یک شرکت خصوصی

عصر خودرو- حمل و نقل شهری در چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است این کشور برای رفع نیازهای خود علاوه بر سیستم حمل و نقل عمومی و دولتی از شرکت های اینترنتی بخش خصوصی هم برای جابجایی مسافر استفاده می کند، «دیدی» یکی از شرکت مهم این عرصه است.

حمل و نقل عمومی چین، در انحصار یک شرکت خصوصی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «دیدی چو شینگ» که با نام اختصاری «دیدی» شناخته می شود یکی از شرکت هایی است که صاحب موفقیت های زیادی شده است و نرم افزار آن روی تلفن های هوشمند مردم چین خودنمایی می کند.
    دیدی برای مدت های طولانی در سال های اخیر، رقیب قدرتمند شرکت آمریکایی 'اوبر' در چین بود که به طور رسمی از کامل شدن جدیدترین دور جذب سرمایه مالی در قالب جمع‌آوری میلیاردها دلار از چند سرمایه‌گذار مطرح خبر داده است.
    به رغم فعالیت این دو شرکت بزرگ حمل و نقل در چین، سرمایه گذاری در این بازار کماکان ادامه دارد و شرکت ها می کوشند تا سهمی در اختیار داشته باشند از جمله سرمایه‌گذاری‌‌های مهم اختصاص یک میلیارد دلار توسط شرکت اپل در همین بازار است.
    شرکت «دیدی» در سال 2015 میلادی یعنی یک سال پس از ورود اوبر به بازار چین آغازبکار کرد، باید این شرکت را حاصل ادغام صورت گرفته میان رقبای بومی چین یعنی «دیدی داچه» و «کوای دی داچه» به حساب آورد.
    این شرکت، خدماتی مشابه با اوبر را بر پایه بکارگیری نرم‌افزارهای مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند ارایه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم به ‌اشتراک‌گذاری خودرو، درخواست تاکسی و یا حتی اجاره خودروهای سطح بالا (همراه با راننده) اشاره کرد.
    «دیدی» با فاصله زیادی در بازار چین پیشتاز بوده و این در حالی است که اوبر نیز تمام تلاش خود را به کار بست تا در کشور چین به رقابت با این شرکت بپردازد.
    «دیدی» یک اپلیکیشن خدمات حمل و نقل است که در بیش از 400 شهر چین فعالیت دارد و شمار سرویس ‌‌دهی روزانه‌اش 20 میلیون برآورد می‌شود و عملکردی شبیه به دیگر سامانه‌های هوشمند درخواست خودرو در دنیا دارد.
    مسافران از طریق این اپلیکیشن‌ها بدون هیچ زحمتی تقاضای سواری کرده و با مشخص کردن مبدأ و مقصد خود پس از چند دقیقه سوار تاکسی درخواستی‌شان می‌شوند رانندگان عضو در این سامانه‌ها از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و مبلغ به مراتب کمتری در مقایسه با رانندگان تاکسی دریافت می‌کنند.
    دیدی در نظر دارد سرویس‌ خدمات‌رسانی‌اش را فراتر از مرزهای چین برده و در سطح جهان گسترش دهد برای این منظور نیز سرمایه‌گذاران بین‌المللی به تازگی 5 میلیارد و 500 میلیون دلار دیگر در این سامانه هوشمند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
    به گفته کارشناسان، هدف از این سرمایه‌گذاری علاوه بر گسترش خدمات‌رسانی، پیشبرد تحقیقات در زمینه فناوری خودروهای بدون راننده نیز اعلام شده است.
    با این سرمایه‌گذاری ارزش شرکت چینی به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده است که به این ترتیب با ارزش‌ترین شرکت ارایه این خدمات حمل و نقل در قاره آسیا لقب گرفته است.
    اوبر اخیرا اعلام کرده است این شرکت از سود بدست آمده از فعالیت سرویس‌های خود در سایر نقاط جهان به‌منظور پشتیبانی رشد و توسعه در کشور چین استفاده می‌کند و در این راستا موفقیت هایی داشت که البته باز هم موفق به مهار پیشرفت های شرکت چینی نشد و این باعث شد تا اوبر بتدریج از بازار چین فاصله بگیرد.
    در بازار چین، سرمایه گذاران کلانی هم به کمک «دیدی» آمدند که چاینا لایف، فاینانشیال آنت، چاینا مرچت بانک، تنسنت و علی بابا نیز در زمره آنها بودند و توانستند در قالب های مختلف سرمایه گذاری های کلانی صورت دهند و شرکت چینی را قوی تر کرد.
    به همین سبب است که شرکت «دیدی» عنوان کرده سرمایه‌گذاری‌های جدید، به ‌منظور بهبود تکنولوژی این شرکت، پیاده‌سازی تحقیقات بر پایه بزرگ ‌داده‌ها و در نهایت بررسی پتانسیل‌های جدید کسب و کار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
    «چانگ وی» موسس و مدیرعامل Didi در یک کنفرانس خبری گفت ما واقعا قدردان پشتیبانی گسترده از طرف سرمایه‌گذاران سراسر جهان هستیم که به پتانسیل‌های «دیدی» اعتماد کردند در مدت چهارسال گذشته، این شرکت ساختاری را راه‌اندازی کرده که در حوزه حمل و نقل کشور چین پیشتاز بوده است.
    وی می افزاید: با درنظر گرفتن قابلیت‌ها و مزایای ویژه ما در حوزه تکنولوژی، همکاری درونی در بازار و بهره‌گیری از تیمی با استعداد، این شرکت آماده است تا این روند رو به رشد را همچنان ادامه دهد.
    او می گوید: ما به دیدگاه‌های اصلی خود پایبند هستیم و در تلاش خواهیم بود تا تجربه لذت‌بخش‌تر برای سرنشینان را در کنار ایجاد موقعیت‌های گسترده‌تر در جهت بهبود کسب و کار برای رانندگان امکان‌پذیر سازیم و در نهایت، به عنوان شرکتی فعال در سطح اول بازار فناوری، آینده زندگی در کشور چین را بسازیم.
    همین اظهار نظرها بود که کار را بجایی رساند که اوبر مجبور شد از بازار چین عقب نشینی کند و با این کار در واقع پیشتازی رقیب چینی را پذیرفت و امروز دیده می شود که رقابت های سنگینی که آمریکا و چین در نقاط مختلف و در هر دو بازار داشته اند تا چه اندازه آنها را به رقیبان سرسخت یکدیگر تبدیل کرده و حتی به رویارویی تجاری کشانده است.
    'تای گوان چی' کارشناس حمل و نقل شهری می گوید: اوبر در مدت زمان فعالیت در چین با مشکلات مختلفی مانند نظارت‌های سختگیرانه و قوانین دست و پا گیر، تحقیق و تفحص چندین و چندباره آژانس‌های دولتی در خصوص سابقه این شرکت و حتی رانندگان آن و البته نگاه سختگیرانه منتقدان روبرو شده است و همین عوامل دست به دست هم دادند تا این شرکت بالاخره قید حضور در پرجمعیت‌ترین کشور جهان را بزند.
    به گفته وی این رویداد، مهم‌ترین عقب‌نشینی راهبردی هفت ساله اوبر به حساب می‌آید تا به نوعی زنگ خطر را نه ‌تنها برای سرمایه‌گذاران این شرکت بلکه برای تمامی پشتیبانان مالی برای شروع به کارهای بزرگ در بازار بزرگ چین به صدا درآورد.
    این کارشناس می گوید امروز «دیدی» با ارزش بیش از 50 میلیارد دلار در بازار تاکسی یاب و سواری چین فرمانروایی می کند البته بعد از اینکه اوبر از این کشور خارج شد و حالا شرکت چینی طبیعتا به دنبال استفاده از نفود مالی خود در دیگر بخش های حمل و نقل است.
    «شو یو» تحلیلگر و پژوهشگر موسسه آی دی سی می گوید که با این حال «دیدی واقعا وارد رقابت با شرکت های اشتراک گذاری دوچرخه در زمینه حمل و نقل شده است».
    البته «دیدی» یک شرکت اشتراک دوچرخه جدید نیست «اوفو» سیستم خدمات یکپارچه ای در برنامه های خود دارد اوبر تا پیش از این سرمایه‌گذاری‌های متعددی را جذب کرده بود و به عنوان یکی از موفق‌ترین ها در جذب سرمایه تلقی می شد که به هر صورت دوام نیاورد.
    ارزش اوبر در آخرین گزارش‌ها بالغ بر 68 میلیارد دلار ارزیابی شده است این دو رقیب تا دو سال قبل با یکدیگر بر سر قبضه بازار چین به شدت رقابت داشتند اما در نهایت اوبر تسلیم شد و کسب و کار خود در چین را در ازای دریافت سهم شراکت 20 درصدی به «دیدی» واگذار کرد.
    رسانه های چینی به نقل از منابع آگاه نوشتهاند شرکت سرمایه‌گذاری 'سیلور لیک پارتنرز'، کمپانی ژاپنی 'سافت بنک' و شرکت خدمات مالی چینی 'بنک آو کامیونیکیشنز' از جمله سرمایه‌گذاران بین‌المللی «دیدی» در کنار اپل هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو