فونیکسریمکسبهتام

ارایه عملکرد محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای تهران به رییس جمهور

عصر خودرو- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به رییس جمهوری ضمن اشاره به مصوبات دولت تدبیر و امید در حوزه محیط زیست،گزارشی از عملکرد این سازمان در جهت کاهش آلودگی هوای تهران ارایه داد.

ارایه عملکرد محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای تهران به رییس جمهور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا در بخشی از نامه عیسی کلانتری به حسن روحانی آمده است: آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست‌محیطی کلانشهرها از جمله تهران بزرگ است. با شروع به کار دولت تدبیر و امید و در اجرای دستورات موکد حضرت‌عالی برای مقابله با این معضل زیست‌محیطی، سازمان حفاظت محیط زیست در حد بضاعت موجود و در شرایط حساس اقتصادی کشور، بدون شعار و با احساس تعلق خاطر به پایداری انقلاب، با تدوین برنامه‌های اجرایی و قانونی که با حمایت و هدایت آن مقام محترم به تصویب قانون هوای پاک و آئین نامه‌های اجرایی آن منجر شده است، سعی وافر کرده تا در جهت کاهش و بهبود شرایط حادث شده گام‌های اثر گذار برداشته شود.»

    وی با اشاره به مصوبات دولت تدبیر و امید در حوزه محیط زیست آورده است: «مصوبات متعدد دولت تدبیر و امید شامل مصوبه 1393، مصوبه 1395 و آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک همگی ابزارهای مفیدی را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده‌اند. بر همین اساس در کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران که سالانه موجب مرگ هزاران شهروند می‌شود، با هماهنگی و همراهی‌های دستگاه‌های اجرایی ذی مدخل، اقدامات ویژه ای صورت گرفته است.»

    کلانتری به بهبود کیفیت هوای تهران اشاره و عنوان کرده است: «خوشبختانه برآیند این همکاری‌ها در کنار تغییرات مثبت جوی، موجبات بهبود تدریجی کیفیت هوای تهران را فراهم آورده، به‌طوری که از ابتدای سال جاری تا 18 اسفند 97، در تهران شاهد 28 روز هوای پاک (دوبرابر سال 96 تا زمان مشابه) ، 267 روز هوای سالم، 59 روز هوای ناسالم (در مقایسه با 98 روز ناسالم و 8 روز خطرناک در سال 96) ثبت شده است که بیانگر افزایش 47 روز هوای مطلوب نسبت به سال گذشته بوده است. روند سالانه کاهش تعداد روزهای آلوده بیانگر این نکته است. اگر چه نزولات رحمت الهی در بهبود شرایط جوی پائیز امسال در کاهش آلودگی هوای تهران دخیل بوده است، لیکن اقدامات انجام پذیرفته توسط دولت که برخی از مهم‌ترین آنها در زیر تشریح شده است، بی تردید موجب بهبود کیفیت هوا و حفظ سلامت شهروندان بسیار موثر بوده و در سال جاری شاید بهترین کیفیت هوای ثبت شده تاکنون در شهر تهران اتفاق افتاده است.
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کلانتری در پایان اهم اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا در استان تهران را برشمرده و آورده است: «اقدامات انجام شده در این خصوص تاکنون شامل موارد ذیل است:
    «1- توزیع سوخت استاندارد به‌ویژه سوخت نفت گاز در جایگاه‌های توزیع فرآورده‌های نفتی در تهران و شهرستان‌های اقماری آن که به‌ویژه برای اولین بار در سال 1396 میزان دی اکسید گوگرد هوای تهران را به حد سلامت رسانید.
    2- ارتقای استاندارد برخی از خودروهای تولیدی و تشدید نظارت بر گواهینامه‌های زیست‌محیطی
    3-  نظارت مستمر بر کیفیت سوخت توزیعی در کلان شهرها (بنزین و گازوئیل)
    4-  تغییر سوخت مصرفی بیش از1400 واحد صنعتی از مازوت به گاز
    5-  اجرای طرح کاهش (LEZ) در تهران برای اولین بار در کشور و تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی
    6-  منع به کارگیری خودروهای فرسوده و دودزا در ادارات دولتی
    7- تصویب جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا از اول آبان در کل شهر تهران همراه با برخورد با کامیون‌های دودزا
    8- تدوین و اجرای برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور. 
    9-    نظارت بر موتورخانه‌های ساختمان‌های دولتی توسط اداره کل استاندارد در تهران.
    10- پیگیری جدی مفاد قانون هوای پاک و آیین نامه‌های ذیل آن در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا
    11- برخورد با معادن شن و ماسه آلاینده.
    12- برخورد با پسماند سوزی در سطح استان.
    13- توسعه زیر ساخت‌های دولت الکترونیک جهت کاهش سفرهای روزانه درون شهری.
    14- ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری (که متأسفانه دولت محترم پس از 6 ماه توقف ماه گذشته تولید را یکسال تمدید کرد.)
      معهذا، ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های بی دریغ حضرتعالی، صدور اوامر مقتضی و رهنمودهای ارزنده برای همکاری بایسته و مستمر تمام دستگاه‌های اجرایی برای حل این معضل زیست‌محیطی مورد استدعاست.
    در این میان به ویژه همکاری‌های وزارت کشور(شهرداری‌ها)، پلیس راهور و وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی بسیار مورد نیاز است.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو