فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو خبر داد:

تحقق ۸۵ درصدی پرداخت تسهیلات به قطعه سازان

عصر خودرو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از تحقق ۸۵ درصدی پرداخت تسهیلات دولتی به قطعه سازان خبر داد.

تحقق ۸۵ درصدی پرداخت تسهیلات به قطعه سازان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، مازیار بیگلو در یک نشست خبری با بیان این خبر افزود: این انجمن از اول فروردین امسال تاکنون 75 جلسه برگزار کرده که هدف از برگزاری این جلسات با شورا تامین استان و سازمان برنامه و بودجه و همچنین سایر نهادهای امنیتی، تزریق نقدینگی با هدف حفظ تیراژ بوده است.
    وی از مذاکره با شورای اقتصاد مقاومتی با هدف تامین نقدینگی خبر داد و تصریح کرد: با تصمیم این شورا مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب 4 هزار میلیارد تومان ریالی و 845 میلیون یورو به صورت ارزی به قطعه سازان اختصاص یاید که تاکنون 85 درصد این رقم پرداخت شده است.
    بیگلو با اشاره به ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری صنعت خودرو از سال 90 اظهار کرد: این روند همیشه مورد اعتراض بوده اما در نهایت با ارسال مدارک متقن قطعه سازان و خودروسازان به سازمان حمایت، مجوز افزایش قیمت صادر شد این در حاابست که این اتفاق باید در مرداد ماه انجام می شد اما در دی ماه وارد فاز اجرایی شد که منجر به ایجاد رانت،فساد و افزایش بی رویه قیمت ها شد.
    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در تشریح ضرورت های سال 98 صنعت قطعه گفت:تمرکز بر روی خودکفایی و کاهش ضریب ارزبری، تمرکز بر افزایش تیراژ و در نهایت رفع ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز از ضرورت های سال اینده صنعت قطعه خواهد بود.
    وی تاکید کرد: هم اکنون امکان انتقال ارز از کانال بانکی وجود ندارد براین اساس از وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تقاضا داریم امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز را برای قطعه سازان مهیا کنند تا از این طریق نسبت به تامین مواد اولیه و افزایش تیراژ اقدام کنیم. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه در پاسخ به شبهات ایجاد شده در خصوص پرداخت تسهیلات خاطرنشان کرد: برای پرداخت این مبالغ به قطعه سازان، کمیته ای متشکل از مسئولان این انجمن، همچنین نمایندگان خودروسازان و 2 نهاد نظارتی تشکیل و پس از تهیه فهرست اولیه، اسامی به وزارت صنعت ارسال و نهایی شد؛ بر این اساس اطمینان داده می شود که در حق هیچ قطعه سازی اجحاف نشده است.
    وی یادآور شد: در برخی موارد راکد بودن حساب قطعه سازان یا مشکلات مالیاتی آنها باعث شد تا دریافت مطالبات با مشکل مواجه شود اما تاکنون 700 قطعه ساز از محل 4 هزار میلیارد تومان یاد شده مطالبات خود را دریافت کرده اند.
    بیگلو در ادامه با بیان این که اگر بانک مرکزی برای پرداخت سایر مطالبات قطعه سازان به ویژه مطالبات ارزی همکاری نکند، این صنعت پس از چند ماه دوباره وارد بحران می شود، اظهار کرد: بانک مرکزی برای پرداخت 844 میلیون یورو مطالبات ارزی قطعه سازان، مبنای محاسبه نرخ ارز را نرخ های اعلامی در روز پرداخت در سامانه سنا قرار داده اما پس از 9 ماه در زمان تسویه به نرخ روز مطالبه می کند و به این ترتیب همه ریسک تولید و فعالیت را به صنعتگران منتقل می کند که این موضوع از سوی انجمن پذیرفته نشده است.
    بیگلو گفت: پیشنهاد انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو دریافت معادل ریالی این ارز است تا قطعه سازان، خودروسازان و مشتریان متضرر نشوند.
    وی تاکید کرد: کل مصرف ارزبری این صنعت 20 درصد بوده که این میزان ارز به تنهایی مشکل ساز نیست؛ بلکه مشکل آنجاست که قیمت مواد اولیه داخلی را برپایه ارز از ما طلب می کنند و این اشتباه است.
    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به پیشنهاد این انجمن برای دریافت مواد اولیه داخلی به قیمت ارز یارانه ای برای قطعه سازان اشاره کرد، اما گفت: این پیشنهاد مورد استقبال قرار نگرفت؛ این در حالیست که قیمت آلومینیوم، مس، فولاد، مواد پتروشیمی و غیره با افزایش چند برابری مواجه شده اند.
    وی در ادامه از همکاری خودروسازان و قطعه سازان با نهادهای نظامی استقبال و اظهار کرد: اختلافات مبنایی در تولیدات این 2 گروه وجود دارد. خودروسازی و قطعه سازی مشکلات سخت افزاری ندارند، بلکه آنچه برای آنها استراتژیک و مهم است بحث نرم افزاری و بطور ویژه صنایع الکترونیک و پیشرفته است و از اینکه صنایع دفاعی در این موارد به یاری قطعه سازان بشتابند، استقبال می کنیم.
    بیگلو خاطرنشان کرد: مشکل اصلی قطعه سازی تامین مواد اولیه ای است که در داخل تولید نمی شوند و نبود آنها بر تولید همه خودروها تاثیرگذار است؛ 20 تا 30 درصد مواد اولیه یاد شده از خارج وارد می شوند و اگر نتوانیم به تامین آنها بپردازیم، تولید خودرو با توقف مواجه می شود.
    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران عمده دلیل دپوی 3 هزار کانتینر قطعه یدکی را الزام خریدار به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دانست و اظهار کرد: عمده دلیل دپو 3000 کانتینر قطعه یدکی در گمرک، پرداخت مابه التفاوت ارزی است که گمرک و بانک برای ترخیص آن ها مطالبه می کند و در حالی که خریدار آن ها را بر مبنای ارز 4200 تومان خریداری کرده و امروز بابت ترخیص باید ارز 9000 تومانی را پرداخت نماید که از حیز انتفاع خارج شده است لذا بسیاری از دوستان قادر به ترخیص نشدند.
    وی دلیل دوم عدم ترخیص 3000 کانتینر را پرداخت مطالبات فروشندگان خارجی دانست و گفت: به دلیل مطالبات قبلی فروشندگان خارجی که به دلیل سیاست های ارزی جاری بسیاری از خریداران قادر به پرداخت بدهی های قبلی خود به ایشان که به صورت اعتباری اقدام به خرید کرده اند نیستند در نتیجه امروز که بار به گمرک رسیده فروشنده از ارائه مدارک امتناع می کند و از آنجا که تا مدارک تکمیل نشود امکان ترخیص کالا وجود ندارد شاهد دپوی این 3000 کانتیتر قطعه یدکی در گمرک هستیم.
    وی در ادامه افزود: مضاف بر این دو علت، فرآیند بانکی ایجاد شده که طی آن LC هایی که از قبل گشوده شده بود غیرقابل تسویه است نیز باعث شده که نتوان این 3000 کانتینر را ترخیص کرد.
    بیگلو اذعان کرد: تاثیر مثبت 4000 هزار میلیاد تومان باعث افزایش تیراژ خودرو شده به گونه ای که ظرف 3 هفته بیش از 100 درصد تولید خودرو افزایش یافته و تیراژ روزی 1000 دستگاه خودرو در حال رسیدن به روزی 2200 خودرو در روز است.
    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در خصوص تامین قطعات خودروهای پسابرجامی نیز گفت: برخی از خودروهای پسا برجامی که خودروسازان تمایلی به تولید آن ها ندارند بازاری هم برای آن ها نیست لذا اگر خودروسازان تمایل به عرضه آن ها داشته باشند و با قطعه سازان داخلی برای تامین قطعات آن ها قرارداد بسته باشند قطعا قطعات مورد نظر تامین خواهد شد لذا باید در خصوص عرضه خودروهای پسابرجامی از خودروسازان پرسید که آیا خط تولید این خودرو ها را حفظ خواهند کرد یاخیر.
    وی ابراز امیدواری کرد سال آینده شاهد عرضه خودروی 301 توسط ایران خودرو باشیم و گفت: ایران خودرو در مسیر پیشرفت به صورت کاملا خودکفا در حال تولید خودروی 301 است که امیدواریم با این حرکت تا ماه های آینده شاهد نمونه اولیه این خودرو باشیم البته در حال حاضر قطعه سازان داخلی درحال انعقاد قرار داد برای 301 هستند و می توانیم این نوید را بدهیم که طی سال آینده خودرو 301 به صورت کاملا خودکفا تولید خواهد شد.

    گزارش:میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو