فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد:

داستان ترخیص ۲۰۰ خودرو از گمرک

افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها

عصر خودرو- ترخیص خودروهای موجود در گمرک مدت‌ها است که به یک معضل بزرگ تبدیل شده اما همچنان تصمیم جدی در این خصوص گرفته نشده است. با این وجود اخیرا خبرهایی در رابطه با ترخیص ۲۰۰ دستگاه خودرو از گمرک منتشر شد و اطلاعاتی در این خصوص به دست آمده است.

داستان ترخیص ۲۰۰ خودرو از گمرک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، عدم تحویل خودروها به مشتریان باعث بروز نارضایتی شده ضمن این که فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو نیز تا حد بسیار زیادی مختل شده است. پس از مدت‌ها خبری در خصوص ترخیص 200 دستگاه خودرو از گمرک منتشر شد و افراد با شنیدن این خبر منتظر ترخیص‌های بعدی هستند. در خصوص ماجرای ترخیص این خودروها از گمرک، قیمت خودروهای وارداتی در بازار و مشکلات حال حاضر گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    ماجرای ترخیص‌های اخیر

    چند روزی می‌شود که از ترخیص تعداد 200 دستگاه خودرو ذکر شده گذشته است. اگر فرآیندی در این زمینه صورت گرفته می‌بایست خودروهایی نیز در روزهای اخیر از گمرک ترخیص می‌شد در صورتی که کاری انجام نشده است. 200 دستگاه ذکر شده نیز از گمرک ترخیص نشده بلکه خودروهایی بوده که 8 الی 9 ماه علی‌رغم پرداخت عوارض، تعرفه و دیگر هزینه‌های قانونی تمام کارهایشان انجام شده بود و در درب خروج مانده بودند. بعد از مصوبات این خودروها از گمرک خارج شده‌اند اما در حال حاضر هیچ‌گونه عملیات سیستمی و سازمان‌یافته در راستای خروج خودروها که منجر به نتیجه‌ای شود انجام نشده است. لازم به ذکر است که از تعداد خودروهای آزاد شده 70 دستگاه مربوط به شرکت رنو است و اطلاعاتی در خصوص مابقی خودروها وجود ندارد.

    هنوز خودروی خارج نشده

    این اتفاق یک دستاورد دارد که البته دستاورد نهایی ممکن است خروج تمامی خودروها از گمرک باشد اما این موضوع نشان‌دهنده این است که ما دارای یک سیستم چابک و یک بدنه اجرایی قوی نیستیم. باید به این فکر کنیم که سیستم هماهنگ باشد و اجرای موارد به صورت سریع‌تری انجام شود و موانع را رفع کنیم ضمن این که کارها به گونه‌ای انجام شود که دچار خود تحریمی نشویم. از زمان ابلاغ مصوبه دولت در خصوص ترخیص خودروهای گمرک بیش از 50 روز گذشته اما همچنان خودرویی خارج نشده است. تصمیم‌گیری در سطوح مختلف دچار انحراف شده است و در زمان اجرای مقررات نیز عدم هماهنگی باعث اتلاف وقت می‌شود.

    افزایش قیمت وارداتی‌ها

    در نهایت اگر خودروهای موجود در گمرک ترخیص شوند 30 الی 40 درصد قیمت خودروهای وارداتی موجود در بازار افزایش می‌یابد. هر چه زمان ترخیص‌ها دیرتر شود قیمت خودروهای موجود در گمرک نیز تغییر پیدا خواهد کرد. این مورد به این دلیل است که قیمت‌ها بر اساس سامانه سنا سنجید می‌شود و نرخ ارز به صورت روزانه در این سامانه در حال تغییر است. با توجه به این که نرخ ارز ممکن است در سال آینده بالا رود و تعرفه‌ها نیز افزایش پیدا کند، قیمت خودروهای وارداتی موجود در گمرک نیز دستخوش تغییراتی می‌شود. اگر خودروها همین امروز از گمرک ترخیص شود دعوا بین شرکت فروشنده و مشتری ایجاد خواهد شد چرا که افراد توانایی پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت و در مرحله بعد ممکن است انصراف رخ دهد. تصور کنید یک شرکت بازرگانی خودرو نزدیک به 2 سال است که فعالیت نمی‌کند و حال باید پاسخگوی مشتریان باشد. در مفهوم تجارت بازرگانی به چنین حالتی ورشکستگی گفته می‌شود و این اتفاق در حال حاضر نیز رخ داده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط