فونیکسریمکسبهتام

مقصر افزایش قیمت خودرو کیست؟

ارز متهم ردیف اول است

عصر خودرو- به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، افزایش نرخ ارز مهمترین عاملی بوده که سبب افزایش قیمت خودرو و سایر کالاها شده است.

ارز متهم ردیف اول است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،  ابوالفضل خلخالی اظهار کرد: افزایش نرخ ارز مهمترین عاملی بوده که سبب افزایش قیمت خودرو و حتی سایر اقلام و کالاها شده است. اینکه برای افزایش قیمت‌ها به دنبال مقصر یا عاملی جز جهش نرخ ارز بگردیم، بیراهه رفتن است و نمی‌توان کسی یا چیزی را در این میان متهم کرد.

    عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در جامعه امروز همه چیز متأثر از نرخ ارز پیش می‌رود و به آن وابسته است. اینکه ادعا کنیم، قیمت برخی محصولات مستقل از نرخ ارز است، ادعایی کاملاً نادرست و سنگین است.

    وی افزود: البته باید به این نکته اشاره کنیم که قیمت تمام شده محصولات خودرویی در کشور ما بسیار بالا است که خود دارای علل متعددی از جمله بهره‌وری پایین صنعت خودرو، بالا بودن دستمزدها و همچنین نبود دانش فنی کافی و اهمیت آن در اقتصاد است که موجب شده که قیمت تمام شده خودرو به طور کلی در صنعت خودرو بالا باشد.

    خلخالی با تاکید بر اینکه طی یکسال اخیر جهش قیمت خودرو به سبب افزایش نرخ ارز بوده است؛ گفت: حتی در عوامل دیگر هم بخواهیم واکاوی کنیم، باز هم به ریسمان افزایش نرخ ارز و تغییرات آن می‌رسیم.

    وی در پاسخ به اینکه نمی‌توان از دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها نیز صرف‌نظر کرد؛ تصریح کرد: در واقع مدیریت ما در حوزه صنعت خودرو، یک مدیریت دولتی است که باعث شده همزمان با خود رانت و فساد را هم وارد سیستم کند. رانت باعث شده که در قسمت‌های مختلف با توجه به نوسانات نرخ ارز و عدم ثبات آن، فرصت‌هایی برای سودجویان ایجاد شود.

    این کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: برخی سیاست‌گذاری‌ها نیز در افزایش قیمت خودرو تأثیرگذار بوده است. برای مثال اینکه قیمت خودرو را بر اساس 5 درصد قیمت بازار تعیین کنیم، خود برای افرادی این فرصت را ایجاد کرده که در حوزه خودرو دلالی‌ها را شکل دهند و نقش واسطه‌گری قطع نشود.

    وی افزود: در بحث‌های اقتصادی نمی‌توان خیلی واحدهای نظارتی، ابلاغ آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را وارد کرد؛ چراکه اقتصاد بایستی به شیوه طبیعی خود پیش رود. با توجه به محاسباتی که در سال گذشته داشتیم، قیمت خودرو به صورت طبیعی افزایش پیدا می‌کرد اما نه تا این حد غیرقابل تصور.

    عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در برنامه‌هایی که داشتیم، مقداری بی تدبیری نیز وجود داشت، اظهار کرد: رشد نقدینگی در جامعه بدین صورت که سرمایه‌ها سرگردان شده و به جهت حفظ ارزش به مکان‌های مختلف از جمله خودرو هدایت شود، خود علتی بر افزایش قیمت‌ها تا حد غیرواقعی شدن بوده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو