فونیکسریمکسبهتام

پیاده راه ها، بستری مناسب برای تعاملات اجتماعی شهری

عصر خودرو- بدون شک یکی از محورهای اساسی توسعه در حوزه مدیریت شهری کشور که طی سال های گذشته نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته احداث پیاده راه، به خصوص در مناطق هسته ای و مراکز شهرها بوده تا جایی که این مساله را امروز می توان در بسیاری از شهرهای تاریخی کشور مشاهده کرد.

پیاده راه ها، بستری مناسب برای تعاملات اجتماعی شهری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، رعایت الگوی معماری و سبک تاریخی بناهای موجود شهری، دسترسی آسان به شبکه های حمل و نقل، مراکز خرید، بازار، رستوران ها و اماکن تفریحی را بسیار با اهمیت ساخته تا جایی که در هر نوع طراحی شهری، سعی شده تا این موارد به شکل صحیح و اصولی در آن دیده شود.
    امروزه عزم جزم شده مدیران شهری با توجه به هجمه روز افزون خودروها به درون شهرها که باعث اختلال زندگی شهروندان نیز شده، بر آن شده تا شهرها از خودرو محور بودن به سمت انسان محور بودن حرکت کنند.
    مفهوم گردشگری شهری که از آن به مسافرت در شهر با اهداف مختلف یاد می شود پیشتر مورد توجه بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی آسیای جنوب شرقی نیز قرار داشته و در برخی از کلان شهرها و شهرهای تاریخی کشور ما نیز طی یک دهه اخیر بدان اهمیت داده شده است.
    با توجه به اینکه مساله گردشگری یک عامل مهم اقتصادی برای بسیاری از کشورها به شمار می رود تا جایی که عمده درآمد پایدار برخی از کشورها نیز از این محل برای آنان تامین می شود، ایجاد برخی جاذبه ها می تواند در این راستا راهگشا باشد.
    ایجاد پیاده راه به عنوان یکی از شاخصه های مهم تعاملات اجتماعی که می تواند حتی زمینه ساز کاهش موضوع خودرو محوری هم باشد همواره در سال های گذشته مورد توجه مدیران حوزه شهری کشور قرار داشته و اجرای آن نیز موفقیت های نسبتا قابل توجهی را نیز در بسیاری از شهرها از جمله تبریز، اهواز، مشهد، اصفهان، همدان و حتی تهران به دنبال داشته است.
    به همین منظور میزگردی تحت عنوان ضرورت های اجرای پیاده راه در قزوین با حضور معاون دفتر فنی استانداری، معاومت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان در ایرنای مرکز قزوین برگزار شد.

    ****ایجاد پیاده راه ها در کلان شهرهای کشور موفقیت آمیز بوده است
    مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین در میزگرد ایرنا اظهار داشت: ترافیک موجودی زنده و مولد است که با اضافه شدن روز به روز خودروها، بر دامنه آن نیز در سطح شهرها افزوده تر می شود.
    پیمان پیرمرادی تاکید کرد: امروزه با افزایش تعداد خودرو در شهرهای کشور - تا جایی که آمارها بیانگر 2 تا سه خودرو برای بیشتر خانوارهای ایرانی جکایت دارد - علاوه بر ایجاد ترافیک، شاهد مشکلات دیگری در زمینه سلامتی شهروندان، آلودگی های زیست محیطی و اتلاف وقت مردم نیز هستیم.

    **پیاده راه ها، مکان های حیاتی برای شهرها
    این مسئول، ایجاد پیاده راه در بسیاری از شهرها را راهکاری مناسب برای کاهش معضل ترافیک و فضایی امن برای شهروندان و مکانی مناسب جهت گردشگران دانست و گفت: احداث چنین مکان هایی در بسیاری از شهرهای کشور مانند اهواز، تبریز، اصفهان و مشهد موفقیت آمیز بوده تا جایی که احداث آن در این شهرها برای سایر مناطق، از جمله درخواست های شهروندان آن نیز بوده است.
    پیرمرادی با بیان اینکه پیاده راه ها با توجه به معضلات ترافیکی شهرها می توانند در روحیه شهروندان بسیار حایز اهمیت باشد، تاکید کرد: این در حالی است که اگر زیرساخت های چنین طرح هایی به طور 100 درصد ایجاد نشود به طور حتم در ادامه کار با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.
    به گفته وی، ایجاد کیوسک های مناسب، نصب نشیمن گاه های زیبا، محل های مناسب برای مطالعه افراد و بازی کودکان، دسترسی آسان به مراکز خرید، طراحی فضاهای سبز مناسب، ایجاد مکان های قانونمند برای دستفروشان و در نهایت احداث پارکینگ های مورد نیاز از جمله زیرساخت های لازم برای چنین طرح هایی غالبا در نظر گرفته می شود.
    مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین با اشاره به اینکه طرح های عمران شهری باید در جهت احترام به حقوق شهروندان ایجاد شود، ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم احداث پیاده راه ها، جذب گردشگر در مناطق مرکزی و تاریخی شهرها تعریف می شود از این رو می توان به آینده اجرایی چنین مکان های شهری نیز امیدوار بود.
    این مسئول فنی تصریح کرد: با توجه به بافت تاریخی قزوین، این شهر زمینه های بسیار مناسبی برای ایجاد پیاده راه دارد که با انجام آن می توان علاوه بر احداث مکان هایی شاد و تفریحی برای شهروندان و همچنین دسترسی سهل و آسان با مراکز اصلی خرید مانند بازار، می تواند در حوزه رونق گردشگری نیز مفید واقع شوند.

    **شهرهای ما برای انسان ها طراحی شده اند نه خودروها
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین نیز در نشست خبری ایرنا اظهار داشت: به طور عمده ما ایرانی ها در شهرهایی سکونت داریم که با ساختار قدیمی و تاریخی روبرو هستند و از طرف دیگر با سبک های جدید به زندگی خود ادامه می دهیم در حالی که شهرهای ما برای انسان ها طراحی شده اند نه برای خودروها، اما امروزه تمامی بافت آنها مورد هجوم و هجمه خودروهایی قرار دارند که هر قدر هم در مساله ترافیکی آن وارد می شویم، باز هم ناکام می مانیم.
    وهاب میزانی با اشاره به اینکه شهری مانند قزوین که از قدمت چند هزار ساله و در زمینه شهری نیز سابقه 100 ساله دارد امروز معابر آن مورد هجوم خودروها قرار گرفته، تصریح کرد: براساس آمارهای موجود طی 10 سال گذشته تعداد خودروهای این شهر تا 2.5 برابر افزایش یافته و هر قدر هم برای خودروها جا فراهم می کنیم نه تنها مشکل ترافیک مرتفع نمی شود، بلکه بدتر هم می شود.
    به گفته وی، تا امروز هم با ایجاد برخی معابر با سامانه های هوشمند و اعمال برخی محدودیت های ترافیکی، معضل ترافیک را مدیریت کرده ایم، اما دیگر بیش از این امکانش مهیا نیست و باید با تغییر فرهنگ و روش های زندگی سعی کنیم تا از فضاهای موجود نهایت استفاده را ببریم.

    **توجه به پیاده راه از ضرورت های مهم حوزه مدیریت شهری است
    میزانی با اشاره به اینکه قرار است شهرها محلی برای ارتباط مردم باشند نه اینکه هر کسی برود در گوشه ای از آپارتمان زندگی کند و هیچ ارتباطی هم با دیگر شهروندان نداشته باشد، تاکید کرد: نگاه انسان محورانه امروز مدیریت شهری به شهرها باعث شده تا طی سال های گذشته بحث پیاده راه به عنوان یکی از ضرورت های مهم در این بخش مورد توجه قرار گیرد تا جایی که در هر نقطه از کشور با ایجاد آن، شاهد موفقیت های بسیاری در زمینه های مختلف از جمله رونق کسب و کار و گردشگری بوده ایم.
    وی، هدف از ایجاد پیاده راه را نه محدود کردن شهرها بلکه بالا بردن سطح تعاملات شهری دانست و اضافه کرد: متاسفانه ما عادت کرده ایم که بیشتر اوقات وقتمان را در منزل سپری کنیم و برای تفریح نیز به گزینه های خارج از شهر فکر کنیم و اینکه بخواهیم از شهر به عنوان محلی برای وقت گذراندن و تفریح یاد کنیم، فاصله گرفته ایم.
    به گفته وی، طی سال گذشته و در عید نوروز و شب یلدایی شهرداری قزوین به طور مقطعی اقدام به ایجاد محدودیت ترافیکی و پیاده راه در قزوین کرد که با استقبال گسترده شهروندان روبرو شد و این مساله به ما خاطرنشان ساخت که چنین فضاهایی (پیاده راه) کم داریم و باید به طور جدی روی آن برنامه ریزی کنیم.
    میزانی خاطرنشان کرد: به همین منظور در طرح جامع ترافیک 2 محور پیاده راهی در خیابان های خیام و امام خمینی (ره) پیش بینی شده که با فراهم کردن زیرساخت های آن می توان محیط های امن و ایمنی را برای شهروندان و حتی گردشگران ایجاد کرد تا با انجام آن موضوع تعاملات شهری و انسان محوری که امروز در بیشتر شهرهای جهان و حتی در کشور ما عملیاتی شده را به صورت عملی اجرایی کنیم.

    **پیاده راه از ضرورت های مهم حوزه مدیریت شهری است
    رییس سازمان نظام مهندسی استان قزوین در میزگرد ایرنا، ایجاد پیاده راه را از ضرورت های مهم در حوزه مدیریت شهری برشمرد و اظهار داشت: باید برای ایجاد چنین بسترهایی فرهنگ سازی های لازم صورت بپذیرد تا ضعف های موجود در این حوزه، به خصوص در شهرهای با بافت قدیمی و سنتی نظیر قزوین برطرف شود.
    سید صادق مجابی ادامه داد: امروزه شهرهای ما با تغییر رویکرد در حوزه ساخت و سازها روبرو بوده تا جایی که شاهدیم جمعیت موجود با روی آوردن به بلند مرتبه سازی و ایجاد برخی محدودیت ها، سبک زندگی خود را تغییر داده و در عین حال نیز با این رویکرد که از ملک، حداکثر استفاده در ساخت و ساز به عمل آمده، تمام فضاهای لازم برای جنب و جوش و بازی را از ساکنان و کودکان به طور عملی سلب کرده ایم.
    مجابی با بیان اینکه، با چنین اتفاقی در شهرها باید فضاهایی را در سایر نقاط برای شهروندان خود ایجاد کنیم، تصریح کرد: ایجاد پیاده راه ها می تواند نمونه ای از فضاهای یاد شده باشد به نحوی که بتوان با ایجاد برخی امکانات استفاده های چند منظوره از آن به عمل آورد.
    به گفته وی، ایجاد محیط های امن، محل هایی برای تفریح و حتی ورزش، مکان هایی برای رفع نیاز مایحتاج روزمره شهروندان و در نهایت محلی برای استراحت و مطالعه می تواند از جمله اهداف ایجاد پیاده راه در شهرهای ما باشد.
    این مسئول با اشاره به اینکه برای ایجاد پیاده راه در ابتدا باید سیما و منظر شهری و نیز احداث پارکینگ های مناسب، تا جایی که دسترسی به آن برای شهروندان آسان باشد، از قبل طراحی شوند، گفت: امروز ما شاهد استقبال روز افزون شهروندان قزوینی از یک جاده به نام سلامت در شمال این شهر هستیم تا جایی که امنیت و امکانات موجود در آن باعث شده تا شبانه روز این معبر مورد استفاده مردم قرار گیرد.
    مجابی اضافه کرد: شهروندان امروز به این حس رسیده اند که باید برای سلامت خود وقت بگذرانند و از فضاهای ایمنی که برای آنان تدارک دیده می شود، به نحو احسن استفاده کنند.
    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین تصریح کرد: احداث مکان هایی به نام پیاده راه، به خصوص در هسته های مرکزی شهر نیز می تواند ضمن رفع ضرورت های روزانه مردم، حتی در سلامت آنان نیز موثر باشد.
    وی با بیان اینکه شهر برای شهروندان است نه برای خودرو، افزود: هر قدر شهروندان به حقوق شهروندی خود آگاه تر شده و مطالبه گر شوند بدون شک دستگاه ها نیز فعالیت خود را در حوزه وظایفی به نحو مطلوبتری انجام خواهند داد.

    **پیاده راه، پارک های تجاری محسوب می شوند.
    مجابی در ادامه با بیان اینکه برای احداث پیاده راه باید تمامی جوانب کارها سنجیده شود تا در ادامه با مشکلی روبرو نشویم، گفت: ایجاد مبلمان شیک، احداث پارکینگ های مناسب، بسترهای مناسب فضای سبز، نصب علایم راهنمایی برای عابران و در نهایت کاهش سرعت خودروها در حواشی پیاده راه ها از جمله موارد در نظر گرفته شده باید باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو