فونیکسریمکسبهتام

ضرورت اجرای طرح پیاده راه در مرکز شهر مرند

عصر خودرو- مرند از جمله شهرهایی است که سهم عابران پیاده از فضاهای شهری آن زیر خط استاندارد می باشد و در اجرای طرح های تجاری و عمرانی نیز چندان توجهی به این مساله مهم نشده است؛ براین اساس اجرای طرح 'پیاده راه' در این شهر ضروری به نظر می رسد.

ضرورت اجرای طرح پیاده راه در مرکز شهر مرند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، مرکز شهر مرند با توجه به وجود بازار و اماکن گردشگری و تاریخی، یکی از محل های پرتردد این شهر محسوب می شود؛ از طرفی خیابان های تنگ و باریک که کشش حتی تاکسی های مسافربر را نیز ندارد، موجب رنج عابران پیاده در شهر شده است.
    براین اساس، اجرای طرح 'پیاده راه' خیابان امام خمینی(ره) از تقاطع هفت تیر تا مرکز شهر، به دلیل قرار گرفتن بازار در محدوده آن از مطالبات مردم این شهر است.
    خیابان هفت تیر مرند به سمت مرکز شهر، یکی از معابر پرتردد و مورد استقبال گردشگران است که با توجه به مشاهدات میدانی، وضعیت نابسامان تردد خودرو و پیاده و تلاقی جریان های پیاده با سواره، همچنین حضور نامنظم خودروهای بارگیری و تخلیه اقلام مختلف در مغازه ها، ترافیک این خیابان را چند برابر کرده و همین امر، اجرای این طرح را ضرورت می بخشد.
    آرام سازی این محدوده، نظم بخشی به جریان عبوری پیاده و سواره، افزایش سطح سرویس پیاده روها و ایمنی تردد عابرین پیاده، ایجاد بستری مناسب برای گردش و خرید شهروندان، ایجاد مکانی نمونه برای جذب گردشگر و ارتقای جلوه بازار مرند از جمله مزایایی است که به گفته کارشناسان شهرسازی، بر اجرای طرح 'پیاده راه' مترتب است.
    همچنین با اتمام پروژه مجتمع تجاری 'جواهر' در مرکز شهر و اجرای طرح پیاده راه، این دو طرح می تواند مکمل هم عمل کرده و مرکز شهر مرند را به یک مکان زیبا و آرام برای شهروندان مرندی تبدیل کند.

    **شهرداری طرح 'پیاده راه' را ارائه کمئ
    رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مرند، در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام موافقت با اجرای این طرح می گوید: طرح پیاده راه، از چهارراه هفت تیر تا مرکز و از مرکز تا پل طالقانی و از مرکز تا مسجدجامع این شهر قابل اجراست.
    فرامرز آخوندی می افزاید: با اجرای این طرح، می توان در وسط خیابان های این پیاده راه، فضاهای سبز متناسب و طبق اصول شهرسازی ایجاد کرد تا مکانی دلچسب برای عابران پیاده باشد.
    عضو شورای اسلامی شهر مرند تاکید می کند: این پیشنهاد، جهت جلوگیری از ایجاد ترافیک در مرکزیت شهر و برای پرهیز از تمرکزگرایی قابل اجراست.
    آخوندی عنوان می کند: بویژه اگر بتوانیم محوطه اطراف مسجد جامع شهر مرند را بعد از تملک دو مغازه موجود در اطراف مسجد به بوستان تبدیل کنیم، اجرای طرح پیاده راه، پروژه ماندگاری خواهد شد.
    رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مرند تشریح می کند: از شهردار مرند خواهم خواست تا جهت مصوب نمودن این طرح در صحن شورای شهر، درخواست ارائه کند.

    **نقاط راهبردی سیما و منظرشهری مرند مشخص شود
    کارشناس زیباسازی شهری نیز به خبرنگار ایرنا می گوید:شهر مرند با ناهنجاری های بصری زیادی روبروست، عدم وجود واحد مستقل زیباسازی شهر، مشکلات بصری شهری را دوچندان کرده است.
    محمد امامعلی زاده می افزاید: در کنار دیگر تهدیدات مدیریت شهری، عدم توجه به مقوله زیباسازی سیما و منظر شهری یکی دیگر از تهدیدهای طراحی و مدیریت شهری مرند محسوب می شود.
    وی با اشاره به اینکه متاسفانه شهرداری مرند در سال های گذشته در سامان دهی مبلمان و سیمای شهری از افراد غیرتخصصی به عنوان کارشناس و مشاور بهره گرفته است، عنوان می کند: نتایج مشاوره ها و راهنمایی آنها را می توان در ورودی شهر از طرف پلیس راه و دیواره مهمانسرای جهانگردی مشاهده کرد.
    این کارشناس زیباسازی شهری ادامه می دهد: کارشناسان غیرمتخصص، زیباسازی شهری را درنصب مجسمه ها، الگوبرداری از سایر شهرها و رنگ آمیزی جداول می دانند و خلاقیتی در وضعیت بصری شهری مرند بروز نمی دهند.
    وی با بیان اینکه مدیریت زیباسازی شهر مرند باید به مقوله 'تعریف نقاط راهبردی سیما و منظر شهری' توجه کند، تشریح می کند: باید در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نقاط راهبردی شهر مرند را شناسایی و نسبت به زیباسازی آنها اقدام کرد.
    امامعلی زاده می افزاید: از دیگر موضوعاتی که نباید واحد زیباسازی شهرداری از آن چشم پوشی کند، آشفتگی و آلودگی های بصری است که شهر مرند از این مساله رنج می برد و یکی از همین آشفتگی ها و آلودگی ها مکان یابی ناصحیح مبلمان شهری مرند است؛ اگر مبلمان شهری بر اساس ضوابط استاندارد و آیین نامه های زیباسازی شهری مکان یابی شود بسیاری از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد و شهروندان شاهد شهری پویا و زیبا خواهند بود.
    شهر مند با با حدود 150 هزار نفر جمعیت، مرکز شهرستانی به همین نام در 70 کیلومتری شمال غرب تبریز و در مسیر ترانزیتی منطقه قفقاز و ترکیه واقع شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط