فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد:

۲ عامل ایجاد تقاضای کاذب خرید خودرو

عصر خودرو- عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: خودروسازان در ایجاد تقاضای نامتعارف نقشی نداشته و تنها عملکرد دولت از سال گذشته تاکنون منجر به بروز چنین پدیده ای شده است.

۲ عامل ایجاد تقاضای کاذب خرید خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳:۰۰

    امیرحسن کاکایی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو»، با تاکید بر این که هم اکنون در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و فشار اصلی این جنگ به خودروسازان و قطعه سازان وارد می شود، گفت: وضعیت اقتصادی امروز ناشی از جنگ اقتصادی کلان است که اثرات آن را در بخش سکه، ارز، ساختمان و حتی لبینات دیدیم این در حالیست که خودرو به عنوان یک صنعت پیچیده از مرداد ماه مشمول تحریم ها شد و نتیجه آن نیز کاهش میزان تولید بود در شرایطی که خودروساز هیچ علاقه ای به ایجاد چنین شرایطی نداشت.

    این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: به طور قطع نقدهای بسیار زیادی از صنعت خودرو وجود دارد اما در شرایط فعلی، بی انصافی حق این صنعت نیست چرا که اتفاق های اخیر در صنعت خودرو ناشی از چند موضوع بوده که حمله اقتصادی آمریکا به ایران از جمله این عوامل بوده است. در کنار این امر، عدم مدیریت صحیح از سوی دولت و افزایش نرخ دلار و مشکلات ایجاد شده در گمرکات و همچنین حجم زیاد سرمایه سرگردان را باید از دیگر عوامل دانست.
    دانشیار دانشکده مهندسی خودرو یادآور شد: از حدود یک سال و نیم اقتصاددانان پیش پیش بینی کردند که اثرات سرکوب نرخ دلار در نقطه ای خود را نشان می دهد همانگونه که صندوق های قرض الحسنه بدون پشتوانه اقدام به ارائه وام با بهره های بالا کرده و به زودی آینده خطرناکی در انتظار است که در نهایت این خطر با کاهش بهره های بانکی همراه و سرمایه ها وارد بازار شد که تقاضای نامتعارفی در بازار خودرو ایجاد کرد و از سوی دیگر قیمت گذاری اشتباه از سوی دولت نیز پالس های مثبتی را به دلالان و سرمایه های سرگردان داد.
    کاکایی تاکید کرد: دولت در این باره پیش بینی هایی انجام داده و اقدام به برخورد نظارتی با دلالان کرد که در این شرایط بازار ارز آرام گرفت اقتصاددانان نیز دستور پیش فروش خودروها را دادند تا جایی که هم اکنون خودروسازان تا ظرفیت سال آینده را به صورت دستوری پیش فروش کردند و هرچند تا اندازه ای منابع بخشی حل شده اما صنعت خودرو همچنان درگیر چالش قیمت گذاری است.
    وی با اشاره به روند قیمت گذاری در حاشیه بازار تصریح کرد: تجربه چند هفته ای نشان داده این مدل از قیمت گذاری تا اندازه ای منجر به روند کاهشی قیمت ها شده و در صورت بررسی و رفع مشکلات به صورت اصولی از سوی دولت مشکل خودروسازان نیز حل خواهد شد. اما در این میان باید به این نکته توجه کرد که وقتی مسیرهای واردات در حال مسدود شدن است، چگونه می توان مسیرهای جایگزین پیدا و نسبت به حل مشکلات و ادامه روند تولید اقدام کرد.
    این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که در حال حاضر سرمایه های سرگردان به تعادل رسیده و امیدواریم این وضعیت بلند مدت باشد، گفت: به طور قطع در صورت نداشتن برنامه اصولی دچار زیان می شویم اما در صورت اصلاح قیمت ها تولید به روال منطقی و تعادل باز می گردد هرچند که به طور قطع بازار امسال به لحاظ گرانی محصولات و کاهش قدرت خرید کوچک تر از سال گذشته است و در عین حال تولید نیز به اندازه سال گذشته نیست اما به دلیل پایین بودن تقاضا، وضعیت عادی به بازار بازخواهد گشت در این میان لازم است دولت هرچه سریع تر نسبت به شفاف سازی مسیرها اقدام کند تا در این شرایط پتانسیل دلال بازی به شدت کاهش یابد و صنعت فعالیت خود را از سر بگیرد.
    به گفته کاکایی، با توجه به ضربه های مالی و سومدیریت های گذشته و حساب هایی که خودروسازان بر روی شرکای خارجی خود باز کرده و در میانه راه تنها مانده اند، نیازمند برنامه جامعی از سوی دولت با هدف توسعه صنعت خودرو هستیم.


    گزارش: میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط