فونیکسریمکسبهتام

وزیر راه و شهرسازی:

وارادات لاستیک انحصاری است

عصر خودرو- وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وظیفه وزارت شهرسازی، تعادل بخشی به بخش عرضه و تقاضای مسکن است، جدیدترین وضعیت مربوط به افزایش وام مسکن را تشریح کرد.

وارادات لاستیک انحصاری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، محمد اسلامی در برنامه نگاه یک شبکه اول درباره مسائل کامیون داران گفت: آنچه که با کامیونداران گفتگو شده است وعده و وعید نیست و حتماً​ اجرا می شود. اکنون بیشتر کامیون داران زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند و موضوع تن-کیلومتر به شرکت ها ابلاغ شده است و اگر شرکتی آن را اجرا نکند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با آن برخورد می کند. باید عدالت در توزیع بار محقق شود و عرضه و تقاضا متناسب باشد زیرا در برخی پایانه ها بار کم و کامیون زیاد و در برخی بار زیاد و کامیون کم وجود دارد.  حجم توان حمل بار در کشور از میزان بار بیشتر است. اگر می خواهیم اقتصاد شکوفا داشته باشیم باید توان لجستیک قابل اتکا در کشور وجود داشته باشد.

    واردات لاستیک در کشور انحصاری است

    وی درباره تأمین لاستیک کامیون ها نیز گفت: تا پیش از نوسانات ارزی مشکلی در این زمینه وجود نداشت البته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول توزیع و تولید لاستیک است.  وزارت راه و شهرسازی از انحصار واردات لاستیک و قیمت این کالا شاکی است. برای سال ها انحصار واردات لاستیک در اختیار چند شخص بوده و در حالی که ارز مرجع 4 هزار و 200 تومانی برای واردات لاستیک اختصاص یافته اما قیمت آن در بازار بر این اساس نبوده است.

    اسلامی افزود: برای واردات مواد اولیه کارخانجات لاستیک سازی و لاستیک ارز 4 هزار و 200 تومانی اختصاص می یابد و قیمت لاستیک هایی که بیش از 100 هزار کیلومتر کارکرد دارند بیشتر از 200 دلار نیست.  حدود 2 و نیم میلیون حلقه لاستیک باری و مسافری برون شهری در سال مصرف می کنیم اما بیشترین ظرفیت صنایع داخلی تولید کمتر ازیک میلیون حلقه در سال است.  تولید کنندگان داخلی و وارد کنندگان لاستیک باید این کالا را به دلیل دریافت ارز مرجع در شبکه توزیع عرضه کنند. این در حالی است که دولت هیچ تغییری در رویه خود برای تأمین لاستیک نداشته است.

    وزیر راه با بیان این‌که بر کیفیت لاستیک های وارداتی تأکید داری، گفت: امیدواریم با شکستن انحصار، توزیع لاستیک های وارد شده و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی با صنعت، معدن و تجارت، موضوع لاستیک به شرایط عادی بازگردد. به کامیون ها به میزانی که بار حمل می کنند لاستیک اختصاص می یابد.

    اسلامی با اشاره به این‌که اگر وارد کننده لاستیک واردات خود را ثبت سفارش نکرده باشد اما در گمرک ثبت شود ارز مرجع به وارد کننده تعلق می گیرد، اظهار کرد: با به کارگیری بخش خصوصی و ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل در پی پیشبرد صنعت حمل و نقل و توسعه زیرساخت ها در این زمینه هستیم.

    وی همچنین با یادآوری این‌که  اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور که 19 هزار میلیارد تومان منابع آن تخصیص یافته است 2 هفته پیش در دولت تصویب شد، افزود: برای ساخت آزادراه ها با مشوق هایی که در نظر گرفته ایم می توانیم تعداد زیادی از شرکت ها را در این زمینه جذب کنیم.  جاده فقط هزینه نیست بلکه درآمد است و هوشمندسازی جاده ها یکی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی با به کارگیری شرکت های دانش بنیان است. برنامه کنونی ما نصب 2 هزار دوربین مراقبتی و پلاک خوان در محورهای پرخطر کشور است.  ضمن این‌که به همه سازمان های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی تأکید شده است که تجهیزات خود را از شرکت های داخلی تأمین کنند.

    وعده افتتاح راه آهن قزوین-رشت در هفته اول اسفند

    وی با بیان این‌که به زودی برای ناوبری فرودگاهی و ساخت واگن و لوکوموتیو با شرکت های داخلی مذاکره و قراردادهایی در این زمینه امضا خواهد شد، تصریح کرد: تلاش می کنیم راه آهن قزوین ــ رشت در هفته اول اسفند افتتاح شود.

    وزیر راه با بیان اینکه جزو کشورهایی هستیم که از دریا استفاده نکرده ایم گفت: ظرفیت بنادر ما 200 میلیون تن در سال است. ندر چابهار به دلیل توسعه آن از ظرفیت 1 میلیون تن به 8 و نیم میلیون تن رسیده است و در گام بعدی ظرفیت این بندر به 85 میلیون تن خواهد رسید. تلاش می کنیم کشتی های باری را که به بنادر خلیج فارس می آیند به بندر چابهار هدایت کنیم.

    به گفته اسلامی، در بنادر کشورهای جنوبی خلیج فارس بندر در اختیار صاحبان بار و شرکت های کشتیرانی است و بنادر کشور ما نیز باید اینگونه باشد.

    وی با اشاره به این‌که شرکت هندی قرارداد توسعه بندر چابهار را ندارد بلکه از این بندر بهره برداری می کند و خدمات بندری ارائه می دهد، اظهار کرد: چون بندر چابهار از تحریم خارج است هندی ها مشتاق هستند از این بندر به عنوان پل ارتباطی با آسیای میانه استفاده کنند. رکت هندی افزون بر بهره برداری از بندر چابهار تعهد تجهیز این بندر را نیز داده است. این شرکت تعهد توسعه ترانزیت نیز دارد که امیدواریم زمینه های آن نیز فراهم شود.

    اتفاقی برای خرید سوخو نیفتاده است

    وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان این‌که صنعت هوایی کشور به رغم تحریم ها و خروج غیرقانونی آمریکا از برجام پابرجاست و کارهای خود را با کیفیت پیگیری می کند و توانسته است این صنعت را توسعه دهد، گفت: یکی از شرکت های هوایی کشور (آسمان) سال گذشته با شرکت سوخوی روسیه برای خریداری هواپیما تفاهم کرده بود اما فقط مذاکره اولیه انجام شد و اخیرا ً نه کسی مذاکره ای کرده و نه اتفاقی افتاده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو