فونیکسریمکسبهتام

کاهش ۵۲ درصدی تولید تجاری ها در آبان ماه رقم خورد؛

۲ عامل زیان‌دهی تجاری سازان در ۸ ماهه امسال

عصر خودرو- نگاهی به روند تولید خودروهای تجاری در ۸ ماهه امسال در حالی نشان از کاهش چشمگیر تولید این خودروها دارد که به گفته فعالان این حوزه، حذف خودروهای تجاری از دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین فروش این محصولات با قیمت قطعی از چالش های اصلی فعالان این حوزه به شمار می رود تا جایی که نه تنها سوددهی برای آن ها به همراه ندارد بلکه باعث شده تا تجاری سازها محصولات خود را با زیان تولید کنند.

۲ عامل زیان‌دهی تجاری سازان در ۸ ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نگاهی به آمار دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولید کامیونت، کامیون و کشنده تا پایان آبان ماه نشان می دهد که در آبان ماه 1345 دستگاه از این محصولات تولید شده این در حالیست که در آبان سال گذشته 637 دستگاه تولید شد که این میزان تولید نشان از کاهش 52.6 درصدی تولید دارد. در همین حال تولید تجمعی این محصولات نیز تا پایان آبان 8214 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 9376 دستگاه تولید شده بود کاهش 12.4 درصدی داشته است.

    از این میزان تولید تجمعی، سهم ایران خودرو از تولید آبان ماه امسال 116 دستگاه بوده در حالی که در آبان سال گذشته 61 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده بود که رشد 90.2 درصدی داشته است. تولید تجمعی ایران خودرو نیز در آبان امسال به 969 دستگاه رسیده در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته 110 دستگاه از این محصولات تولید شده بود که نشان از رشد 780.9 درصدی تولید دارد.
    وضعیت مطلوب تولید این دستگاه ها در ایران خودرو در حالیست که سایپا دیگر تولیدکننده این محصولات شرایط مشابهی را تجربه نکرده است به طوری که در آبان امسال 227 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در سایپا دیزل به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که تولید 298 دستگاه بوده 23.8 درصد رشد منفی را تجربه کرده است.
    تولید تجمعی این محصولات تا پایان آبان امسال نیز 2836 دستگاه بوده که در مقایسه با تولید 1941 دستگاه در سال 96 رشد 46.1 درصدی داشته است.
    بررسی میزان تولید خودروهای تجاری در آبان امسال نشان می دهد که 4886 دستگاه خودرو تجاری تولید شده که در مقایسه با آبان سال گذشته که 9200 دستگاه به تولید رسیده، کاهشی 46.9 درصدی را تجربه کرده که نشان از وضعیت نه چندان مناسب خودروهای تجاری دارد. در همین حال نگاهی به تولید تجمعی خودروهای تجاری نیز نشان می دهد که در این مدت 45 هزار و 418 دستگاه خودرو تجاری به تولید رسیده که در مقایسه با تولید 59 هزار و 17 دستگاهی کاهش 23 درصدی در تولید داشته است.
    روند کاهشی تولید خودروهای تجاری در حالی است که تولیدکنندگان این دسته از خودروها به دلیل فروش قطعی محصولات خود با حاشیه زیان بالا مواجه شده اند. ضمن آن که اختصاص نیافتن ارز 4200 تومانی به قطعات این خودروها نیز مزید بر علت شده و زیاندهی بیشتر تجاری سازان را به دنبال داشته است. به گفته فعالان این حوزه از 18 مرداد ماه امسال تولیدکنندگان خودروهای تجاری از چرخه دریافت ارز 4200 تومانی حذف شدند این در حالیست که مواد اولیه مورد نیاز داخلی این خودروها نیز افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده و از آن جا که قیمت گذاری در این حوزه آزاد نیست به همین دلیل تولیدکنندگان این خودروها در حال زیاندهی هستند.
    مشارکت در طرح نوسازی ناوگان تجاری ، تجاری سازان را ملزم به فروش قطعی محصولات خود کرده است که در کنار این امر مشکلات بیرونی و حاشیه قیمت ایجاد شده منجر به زیان دهی خودروسازان شده است. در این شرایط این پرسش برای تجاری سازان مطرح است که با وجود فروش این خودروها در حاشیه بازار به قیمت های میلیاردی چرا خودروسازان باید اقدام به فروش این خودروها با قیمت 300 تا 400 میلیون تومان کنند؟
    این شرایط در حالی است که به دلیل نظارت بر روند قیمت گذاری سی کی دی ها تولیدکنندگان این خودروها اجازه افزایش خودسرانه قیمت را ندارند و شاید از ارزی استفاده نکنند اما به دلیل نظارت بر قیمت قطعات آن ها، شاهد زیاندهی تولید هستند.

    نویسنده: میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو