فونیکسریمکسبهتام

راهداری زمستانی خراسان در گردنه کمبودها

عصر خودرو- خراسان رضوی سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر و مسافر است که حدود ۹۰ درصد آنها با استفاده از خودرو و از طریق جاده ای به این استان و شهر مشهد رفت و آمد می کنند.

راهداری زمستانی خراسان در گردنه کمبودها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، هرچند حجم سفرها در نیمه نخست سال و تعطیلات نوروزی بیشتر است اما هیچگاه سفر به خراسان رضوی با هدف زیارت بارگاه منور امام رضا(ع) حتی در طول فصل زمستان از رونق نمی افتد. بر همین اساس حفظ ایمنی و مدیریت رفت و آمدهای جاده ای در این استان به ویژه در فصل سرما و در نقاط کوهستانی و برفگیر، اهمیت راهداری و تجهیز و تقویت فعالیتها را در این حوزه دوچندان نشان می دهد.

    در همین چارچوب طرح راهداری زمستانی هر سال از نیمه آذر آغاز می شود و تا اواسط فروردین ماه ادامه دارد.

    * میانگین عمر ماشین آلات راهداری 27.5 سال
    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در تشریح این طرح گفت: طرح راهداری زمستانی که از 15 آذر ماه با رژه ماشین آلات راهداری آغاز شده تا 15 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد. در این چارچوب 588 نفر در قالب 74 گروه راهداری مجهز به 592 دستگاه خودرو سنگین، نیمه سنگین و سبک فعالیت دارند.
    ابراهیم نصری با بیان اینکه میانگین عمر ماشین آلات راهداری سبک و سنگین استان 27.5 سال است افزود: از سال گذشته تاکنون 70 دستگاه از خودروهای فرسوده و غیر قابل استفاده راهداری از رده خارج شده اند و 23 دستگاه خودرو سبک کمک دار و سه دستگاه خودرو نمک پاش به این ناوگان افزوده شده و قرار است در آینده سه کامیون نیز به این تعداد اضافه شود.

    * توزیع امکانات متناسب با وضعیت راهها
    وی با بیان اینکه تخصیص ماشین آلات راهداری به استانها به صورت کشوری انجام می شود و از اختیارات اداره کل خارج است اظهار داشت: شمار راهدارخانه های مرکزی، مراکز بخش، ثابت و فصلی استان به ترتیب 20 ، 6، 33 و 15 راهدارخانه می باشد که گروه های راهداری استان در طرح زمستانه در این 74 نقطه مستقر هستند.
    نصری گفت: استقرار گروه های یاد شده، ماشین آلات، امکانات و تاسیسات راهداری در هر شهرستان متناسب با طول و نوع راه و برفگیر بودن یا زمستانی بودن جاده های آن انجام می شود لذا در نقاط حساس مانند گردنه شریف آباد در آزاد راه شهید شوشتری، پیچ زاغه ها در جاده تربت حیدریه و گردنه تیوان در جاده درگز - قوچان یا جاده های پر تردد این امکانات بیشتر استقرار می یابند.
    وی به حدود 6 هزار و 500 کیلومتر راه آسفالته بین شهری در استان اشاره کرد و افزود: اولویت عملیات راهداری به ترتیب به آزاد راه ها، بزرگراه ها، راههای اصلی، فرعی و سپس روستایی اختصاص دارد.

    * افزایش 300 درصدی هزینه نگهداری راهها
    مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی همچنین به افزایش 300 درصدی قیمتها و هزینه های نگهداری راهها اشاره کرد و گفت: به رغم افزایش هزینه ها بودجه دریافتی راهداری معادل سال گذشته بوده و افزایشی نداشته است.
    نصری افزود: تخصیص قیر رایگان نیز در مقایسه با سال گذشته به صورت قطره چکانی انجام می شود به گونه ای که این محصول پر مصرف در نگهداری راهها تاکنون یک چهارم میزان سال گذشته اختصاص یافته است.

    * تشکیل کمیته بحران در فرمانداریها
    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه راهداری تاکید کرد و از فرمانداریهای شهرستانهای مهم و بزرگ مثل سبزوار ، تربت حیدریه، نیشابور و قوچان خواست در صورت لزوم کمیته بحران را در زمان بروز حوادث تشکیل دهند تا بتوان در این قالب از ظرفیت و ناوگان بخش خصوصی و نهادهای غیر راهداری برای عملیات امدادی استفاده شود.
    نصری اظهار داشت: برای شهرستانهایی که راههای اصلی و برفگیر طولانی دارند مقرر کرده ایم عملیات شن ونمک پاشی در موقع بارش برف بوسیله دو دستگاه خودرو از ابتدا و انتهای راهها انجام شود که مسیر در هر دو سوی جاده به صورت همزمان نمک پاشی گردد.

    * مهمترین عملیات آمادگی در برابر حادثه
    فرمانده پلیس راه خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح زمستانی نقطه عطفی در زمینه عملیات مشترک امدادی در استان است که ازسالها پیش با همکاری پلیس راه، راهداری و اورژانس به اجرا در می آید.
    سرهنگ هادی امیدوار افزود: این عملیات جاده ای با وسعت بزرگی که دارد نوعی آمادگی و هماهنگی در برابر بروز حوادث و بحرانهاست که هر سال تکرار می شود از این رو اهمیت بسیار دارد.

    * تمرکز در پنج گردنه
    وی به فعالیت راهدارخانه ها، مراکز پلیس و نیروهای اورژانس در ایام زمستان اشاره کرد و گفت: عملیات راهداری در همه جاده ها به یک شکل و در یک سطح نیست و پنج نقطه و گردنه در استان بیشترین حجم کار امدادی و راهداری را می طلبد که گروه های پلیس و راهداری نیز در آنها مستقر هستند.
    سرهنگ امیدوار افزود: گردنه تیوان در جاده درگز - قوچان ، گردنه گوجگی در جاده مشهد - کلات، گردنه مزداوند در جاده مشهد - سرخس، گردنه شریف آباد در آزادراه شهید شوشتری، گردنه رباط سنگ در جاده تربت حیدریه از جمله نقاطی است که بیشترین حجم اقدامات راهداری و امدادی را به خود معطوف می کند.
    وی اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد عملیات راهداری در این نقاط باید نسبت به مدیریت بهتر منابع و امکانات از جمله استقرار ماشین آلات جدید و کارآمد راهداری در گردنه های یاد شده اقدام شود.

    * کمبود امکانات راهداری در جاده درگز - قوچان
    فرماندار درگز نیز گفت: جغرافیای طبیعی این شهرستان تردد خودروها در جاده درگز - قوچان بویژه در فصل زمستان را با مشکل مواجه کرده است.
    محمد حسن فرهادی با اشاره به گردنه تیوان در این جاده افزود: علاوه بر تنگناهای جغرافیایی سایه خطای انسانی رانندگان محلی و تردد روزانه 400 دستگاه تریلی و کامیون ترانزیتی که از مرز لطف آباد عازم مقاصد خود در کشور هستند بر حوادث جاده ای شهرستان سنگینی می کند.
    وی اظهار داشت: این جاده مهم و کوهستانی از ماشین آلات مناسب و کارآمد برخوردار نیست و نمی توان با دو دستگاه لودر فرسوده عملیات راهداری مناسبی برای جاده درگز - قوچان انجام داد.
    وی با انتقاد از تخصیص نیافتن امکانات مناسب از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و هلال احمر استان به این شهرستان کوهستانی گفت: در صورت وقوع حادثه در گردنه تیوان بویژه بالای گردنه ، هلال احمر هیچ گونه مکان یا سوله ای برای اسکان و امداد رسانی به مردم در مسیرهای کوهستانی ندارد.

    * گردنه تیوان نیازمند همکاری راهداران قوچان
    فرماندار درگز گفت: راهدارخانه تیوان در محدوده درگز قرار دارد لذا با توجه به دور بودن راهدارخانه قوچان از گردنه و محدوده کوهستانی تیوان اگر حادثه ای در این گردنه رخ دهد راهداران تیوان بنا به وظیفه ، امداد رسانی در جاده درگز - قوچان و محدوده شهرستان قوچان را نیز انجام می دهند که این از توان همکاران ما در راهدارخانه تیوان خارج است.
    وی افزود: پیشنهاد می شود علاوه بر اختصاص ماشین آلات جدید به راهدارخانه تیوان، گروه یا نماینده ای از راهداری قوچان در این راهدارخانه مستقر شود تا هماهنگی و مدیریت امداد رسانی به مردم در این محور مهم بویژه در بخش مربوط به قوچان بهتر و سریع تر انجام شود.
    فرهادی اظهار داشت: در برخی شهرستانها به دلیل شرایط جغرافیایی نیاز به ماشین آلات راهداری در فصل سرما کمتر احساس می شود لذا می توان با مدیریت ماشین آلات از ظرفیت لجستیکی برخی مناطق برای شهرستانهایی همچون درگز بهره گرفت.
    شهرستان 75 هزار نفری درگز در 123 کیلومتری قوچان و 258 کیلومتری مشهد قرار دارد.
    خراسان رضوی 20 هزار و 575 کیلومتر راه دارد که 6هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی است.
    این استان علاوه بر 51 گردنه به طول 545 کیلومتر در جاده های بین شهری، 172 گردنه به طول 574 کیلومتر در جاده های روستایی دارد و 136 محل کولاک و مه گیر نیز به طول 586 کیلومتر در جاده های استان گسترده شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو