فونیکسریمکسبهتام

تحریم بهانه حذف قطعات نشود

عصر خودرو- هر چند رئیس سازمان ملی استاندارد حذف دو قطعه ایمنی خودروها یعنی ایربگ و ترمز ‌ای بی اس را به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی، تکذیب کرد با این حال یکی از خبرگزاری‌های کشور دو روز پیش در گزارشی از تحویل خودروهای ثبت نامی بدون ایربگ یا بالابر برقی با موافقت مشتریان خبر داده بود.

تحریم بهانه حذف قطعات نشود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این گزارش تاکید شده که در برخی نمایندگی‌ها، مشتریان به‌خصوص آنهایی که خودروی ثبت‌نامی خود را برای گذران زندگی با فوریت می‌خواهند، با اخذ رضایت‌نامه محصول خود را بدون ایربگ تحویل می‌گیرند. در این بین اگر چه سازمان ملی استاندارد واکنشی به ادعای این خبرگزاری نشان نداد، اما پیش از این نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد حذف ایربگ و ترمز ای.بی.اس خودروها را دروغ محض خوانده بود. این مقام مسوول همچنین یادآوری کرده بود که حتی در دوره تحریم‌های اولیه هسته‌ای در سال‌های 90 و 91 نیز این دو قطعه ایمنی در خودروها استفاده می‌شد و خودروسازان هیچ مشکلی در تامین آن نداشتند. به این ترتیب اگر چه رئیس سازمان ملی استاندارد حذف این قطعات را از محصولات تولیدی خودروسازان تکذیب کرده اما آنچه مشخص است دو سیستم ایمنی خودروهای داخلی که از سال 90 از سوی سازمان ملی استاندارد نصب آنها اجباری شد، محصولاتی وارداتی هستند و داخلی‌سازی آن با توجه به گستردگی خودروهای تولیدی به‌طور جدی دنبال نشده است.

    در هر صورت با توجه به اعمال تحریم‌ها و به همراه آن مشکلاتی که در نقل و انتقالات پولی پدید آمده بعید نیست که از میزان واردات این دو سیستم ایمنی خودروهای تولیدی کاسته شود. در این بین هر چند برخی مسوولان سازمان ملی استاندارد عنوان کردند که خودروهای فاقد این دو سیستم ایمنی مجوز شماره‌گذاری دریافت نخواهند کرد، اما به نظر می‌رسد که مراجع نظارتی باید حذف برخی قطعات یا آپشن‌ها را از خودروهای تولیدی به شدت پیگیری کنند. در تحریم‌های اولیه هسته‌ای اگر چه آپشن‌های ایمنی خودروها حذف نشد، اما برخی خودروسازان به دور از چشم مراجع نظارتی اقدام به حذف برخی از قطعات همچون بالابر برقی یا سیستم‌های صوتی می‌کردند، حال آنکه هزینه قطعات حذف شده را از مشتری می‌گرفتند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو