فونیکسریمکسبهتام

یادداشت اختصاصی

موج بیکاری در واردکنندگان خودرو سرعت گرفت

عصر خودرو- ممنوعیت واردات خودرو باوجوداینکه در بهترین حالت و در زوهای اوج واردات خودرو تنها ۵ درصد بازار را به خود اختصاص می‌داد و قاطبه واردکنندگان خودرو و حتی بخش بزرگی تولیدکنندگان خودرو معتقدند تصمیمی غیر کارشناسی بوده، همچنان پابرجا است و موجب شده مشکلات زیان‌های جبران‌ناپذیری به فعالان این صنعت وارد شود.

موج بیکاری در واردکنندگان خودرو سرعت گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ؛این اتفاق در حالی افتاده است که سال گذشته نیز واردکنندگان با شش ماه توقف ثبت سفارش ضربه‌های سنگینی را متحمل شدند و مجبور شدند برخی نیروهای خود را تعدیل کنند با این‌ وجود دی‌ماه بارقه‌های امید بار دیگر در این حوزه به چشم خودرو اما توقف واردات خودرو، در ابتدای سال جاری مشکلات زیادی را برای واردکننده‌ها  و حتی خریداران ایجاد کرده  و موجب شده است بسیاری از شرکت‌ها در حال تعطیل شدن باشند.
    جنبه جالب قضیه آنجاست که فعالان این  حوزه درگیر موضوعی شدند که هیچ نقشی در آن نداشتند و درعین‌حال نیز مصرف‌کنندگان از عرضه محدود ناراضی و خواستار دریافت خودروهای ثبت نامی بودند و از سوی دیگر دولت به شرکت‌های واردکننده فشار می‌آورد تا خودروهای ثبت نامی را تحویل داده و مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی و با نرخ ارز حال حاضر را پرداخت کنند.
    گویا دولت‌مردان به یاد ندارند که بیش از 15 هزار نفر در شرکت‌های واردکننده خودرو فعال هستند که از این تعداد 70 درصد در بخش‌هایی مانند فروش، خدمات پس از فروش و نمایشگاه‌ها فعالیت دارند یعنی شغل آن‌ها کاملاً به فروش محصول وابسته است.
    بنابراین اگر با همین روند پیش برویم تا سال آینده هیچ شرکت واردکننده‌ای باقی نمی‌ماند و به‌طورقطع هزینه بازگشت این تعداد نیروی انسانی به چرخه فعالیت و آغاز به کار دوباره شرکت‌های فعال در حوزه واردات  بسیار زیاد بوده و به این زودی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا بسیاری از شرکت‌های خارجی برای فعالیت به ایران بازنخواهند گشت.
    متأسفانه هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌هایی که در ایران نمایندگی شرکت‌های بزرگ بوده‌اند سرعت تعدیل نیروهای خود را افزایش داده‌اند و این روزها شاهد ریزش تعداد بیشتری از این نیروها هستیم درحالی‌که این گروه از نیروها پیش‌ازاین، سال‌های زیادی در این صنعت مشغول به فعالیت بودند اما هم‌اکنون ناگزیر به فعالیت در صنایع دیگر هستند.
    سؤالی که اینجا پیش می‌آید آن است که درحالی‌که یکی از اهداف اصلی دولت اشتغال‌زایی است. اشتغالی که طبق گفته وزارت صنعت حاضر است هر مقدار ارز دولتی به قطعات واردشده برای تولید خودرو در کشور بپردازد اما اشتغال این بخش حفظ شود. حال سؤال اینجاست که با توقف واردات خودرو به کشور، حدود 15 هزار نفر در حال از دست دادن شغل خود هستند و این مقدار نسبتاً زیاد به بیکاری کشور اضافه می‌شود. آیا عاقلانه نیست که تنها 1.1 ارز دولتی به واردات خودرو اختصاص داده شود و به‌جای آن 15 هزار نفر بیکار نشوند؟


    نویسنده: مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو