فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۹۸۸»

آلودگی هوا ششمین عامل مرگ‌ومیر در ایران

عصر خودرو- رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران رو به افرایش است، گفت: آلودگی هوا ششمین عامل مرگ و میر در ایران به ویژه میان مبتلایان به سرطان و بیماری‌های تنفسی محسوب می‌شود.

آلودگی هوا ششمین عامل مرگ‌ومیر در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶:۰۰

    ‌به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، دکتر کامران باقری‌لنکرانی سه‌شنبه 22 آبان در کنفرانسی خبری،  با تاکید بر اینکه باید در خصوص آلودگی هوا دقت عمل بیشتری داشت، افزود: در مقایسه با کشورهای همسایه، ایران جزو کشورهای بحرانی در این زمینه محسوب نمی‌شود؛ اگرچه حدود  20 درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی در ایران به دلیل آلودگی هوا است.

    وی با اشاره به برگزاری هفتمین سمینار بین‌المللی سلامت زنان، گفت: موضوع محوری هفتمین سمینار بین‌المللی سلامت زنان را مخاطرات محیطی و سلامت زنان اعلام و اضافه کرد: زندگی مدرن فعلی و وجود مواد صنعتی، انسان‌ها را نسبت به گذشته در معرض خطرات جدی قرار داده است.

    وی با اشاره به ارائه 40 سخنرانی شفاهی برگزیده در این سمینار دو روزه، گفت: مجموعا 463 مقاله به دبیرخانه سمینار ارسال شده که 330مقاله پس از داوری نهایی به شکل پوستر و سخنرانی در این سمینار ارائه می‌شود.

    رئیس مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آلودگی‌های صوتی به ویژه در شهرهای بزرگ را از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های سلامت روان عنوان و اضافه کرد: در این سمینار تلاش خواهیم کرد تا از جنبه‌های مختلف به این موضوع بپردازیم.

    لنکرانی با بیان اینکه غذا لازمه زندگی است و باید با کمترین مخاطره جانی برای انسان عرضه شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز بسیاری از افراد از خوردن غذاهای سنتی فاصله گرفته‌اند و با یک نوع افراط و تفریط در مصرف غذاهای تراریخته مواجه شده‌ایم.

    وی ادامه داد: امروز در بسیاری از کشورهای اروپایی که خود منشا تولید غذاهای تراریخته محسوب می‌شوند، منع تولید و مصرف این نوع غذاها اعلام شده؛ البته ایمنی بعضی از غذاهای تراریخته هم اثبات شده است.

    رئیس مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: در بعضی از تحقیقات ثابت شده که مصرف برخی از غذاها بر روی سلامت زنان به ویژه نازایی آنها اثرگذار است و در این سمینار نیز افزودنی‌های غذایی مانند سموم و آلاینده‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

    لنکرانی با ابراز خرسندی از اجرای دستورالعمل‌های قوی توسط وزارت جهاد کشاورزی در مورد منع استفاده از سموم آلاینده‌ در تولید محصولات غذایی، گفت: نگرانی‌ بابت سموم و کود قاچاق در ایران همچنان وجود دارد که خطراتی مانند دیابت، چاقی و کبد چرب را به دنبال دارد.

    وی همچنین پلاستیک و صنایع مرتبط با آن را از آلاینده‌های مهم برشمرد و گفت: حتی بهترین نوع پلاستیک‌ها هم بی‌خطر نیست و باید تا حد امکان مصرف آن را کاهش داد.

    رئیس مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه گیاهان دارویی و دقت بر نحوه صحیح مصرف آنها از موضوعاتی است که در سمینار سلامت زنان به آن توجه خواهد شد، گفت: برخی تصور می‌کنند که همه گیاهان دارویی ایمن است در حالی‌که اگر درست و به موقع مصرف نشوند، خطرساز هم خواهد بود.

    لنکرانی اضافه کرد: به عنوان مثال از گل گاوزبان برای آرامش قلب و اعصاب به شکل دمنوش استفاده می‌شود که اگر مصرف این گیاه به بیش از یکبار در هفته برسد، امکان بروز بیماری‌های کبدی و نارسایی‌های کبدی به وجود می‌آید.

    وی بیان کرد: در این سمینار که رویکرد آگاهی بخشی و شناخت مخاطرات موجود و مقابله با آنها دنبال می‌شود، یک میزگرد با همکاری قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم براساس مستندات علمی و قانون اساسی برگزار خواهد شد و چگونگی تاثیرگذاری و برخورد با مخاطرات محیطی به ویژه در بخش سلامت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو