فونیکسریمکسبهتام

ردپای روغن‌های تقلبی خودرو در بازار

متقاضیان، خرید روغن موتور‌های داخلی را در اولویت قرار دهند

عصر خودرو- روغن موتور خودرو از محصولاتی است که خرید آن از سوی مالکان خودرو امری اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود، و همواره در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، تقاضای نسبی برای خرید آن وجود دارد، محصولی که حالا با دو معضل افزایش قیمت و تکثر روغن‌های تقلبی در بازار مواجه شده است.

ردپای روغن‌های تقلبی خودرو در بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، روغن خودرو از نمونه اقلام ضروری برای خودرو به شمار می‌رود که در فقدان یا خلاء آن و یا انتخاب روغن بی کیفیت و یا کم توجهی به زمان تعویض آن، احتمال ظهور و بروز و تحمیل خساراتی جدی به موتور خودرو، دور از انتظار نخواهد بود.

    با چنین اوصافی، خرید و تهیه روغن خودرو برای مالکان اتومبیل یک امر اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود و با توجه به الزامی بودن این مولفه، به تبع همواره تقاضای نسبی برای خرید چنین محصولاتی وجود دارد.

    اگرچه بررسی‌ها و گزارشات میدانی واصله از مراکز تعویض روغنی از کاهش نسبی تعداد مراجعه کنندگان خبر می‌دهد، اما طرح این موضوع به معنای افت شدید خرید چنین محصولاتی نبوده و نیست، زیرا هر خودرویی که در خیابان‌ها و جاده‌های کشور در حال حرکت است نیازمند روغن خواهد بود و غفلت از این نیاز و حتی به تأخیر انداختن زمان تعویضِ آن، می‌تواند با خسارات مادی فزاینده‌ای همراه شود.

    در این میان و با توجه به نوسانات قیمت بسیاری از کالا‌ها و محصولات، روغن موتور نیز از این عارضه مصون نمانده و اطلاعات دریافتی حاکی از افزایش قابل توجه نرخ روغن موتور در طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر است.

    طبیعتا در شرایطی که قدرت خرید عمومی کاهش می‌یابد، اقبال و میل به خرید محصولات و کالا‌هایی با کیفیت پایین تر، دو چندان می‌شود و این پدیده‌ای است که در حال حاضر در ارتباط با بازار مذکور (روغن موتور) جاری و ساری است.

    صمد محبی، یکی از فعالان این عرصه (تعویض روغنی)  با اشاره به لزوم دقت نظر مالکان خودرو در انتخاب روغن اتومبیل، اظهار کرد: ما به عنوان فروشنده و توزیع کننده خُردِ روغن، قادر به تحمیل فلان برند یا مارک روغن موتور به مالکان و متقاضیان تعویض نیستیم و صرفا در حد یک پیشنهاد دهنده (آن هم در صورت تمایل مشتریان) به افراد و گروه‌های مراجعه کننده مشورت می‌دهیم.

    وی افزود: در این میان آنچنان که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، ضریب روغن موتور‌های تقلبی در بازار با افزایش بیشتری همراه شده است.

    محبی گفت: در حال حاضر، روغن موتور‌های داخلی از کیفیت به مراتب مطلوب تری برخوردار هستند، زیرا در خصوص سلامت و استاندارد روغن موتور‌هایی که تحت عنوان برند‌های خارجی عرضه می‌شوند، هیچگونه تضمینی وجود ندارد و اساسا عمده روغن‌های تقلبی مشمول همین اقلام می‌شود.

    وی افزود: در طول سالیان اخیر، تکنولوژی تولید روغن موتور در کشور پیشرفت کرده و به اعتقاد بنده در چنین شرایطی، ضرورتی برای خرید و تهیه اقلام و برند‌های به اصطلاح خارجی احساس نمی‌شود و در شرایطی که شعار اصلی کشور در حوزه اقتصادی در قالب حمایت از تولید داخلی تبیین و تعریف شده، انتظار می‌رود نسبت به خرید محصولات ایرانی توجه فزاینده تری لحاظ شود.

    پشت پرده تولید روغن‌های تقلبی خودرو چیست؟

    چندی پیش، علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها در تشریح فرآیند تولید روغن‌های تقلبی گفت: بعضا روغن‌های توزیع شده باعث ایجاد خسارت به خودرو می‌شوند و در این خصوص، اتحادیه مربوطه، نامه نگاری‌های متعددی را با مراجع ذی ربط به انجام رسانده است.

    وی افزود: در برخی موارد، متخلفین چسب و گازوئیل را با یکدیگر مخلوط و تحت عنوان روغن در سطح بازار به فروش می‌رسانند و متاسفانه استفاده از چنین روغن‌هایی باعث تخریب دسترنج و وِجهِ و اعتبار تعمیرکاران متخصص می‌شود.

    نظارت دستگاه‌های ذی ربط بر بازار روغن خودرو تشدید شود

    امین شاهرودی، یکی دیگر از فعالان عرصه تعویض روغنی   با اشاره به کیفیت بالای روغن موتور‌های تولید داخل کشور گفت: بنابر اطلاعات موجود، در حال حاضر، قریب به 6 واحد و کارخانه بزرگ تولید کننده روغن در کشور فعال است که با توجه به فضای رقابتی موجود میان این مراکز تولیدی، عموما روغن‌های تولید شده این واحد‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و حتی بسیاری از محصولات این شرکت‌ها به آن سوی مرز‌ها صادر می‌شود که این خود دلیل و مصداقی بر کیفیت بالای این محصولات است.

    وی افزود: البته پایین بودن قیمت روغن‌های تقلبی از عوامل اصلی گرایش و اقبال برخی متقاضیان به چنین محصولاتی است و با افزایش قیمت روغن در طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر این اقبال بیشتر شده، اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که برخی صرفه جویی‌های غیر معقول در هزینه کرد‌ها، باعث بروز و ایجادخسارت و هزینه‌های فزاینده تری می‌شود، قاعده‌ای که در ارتباط با خرید روغن موتور خودرو به صورت ملموسی تجربه شده و باید رسانه‌ها با اطلاع رسانی به عموم مردم به آگاه سازی آنها در این خصوص مبادرت ورزند.

    این فعال در حوزه فروش و تعویض روغن خودرو در ادامه با اشاره به بسته بندی‌های بسیار حرفه‌ای و شکیل برخی از روغن‌های تقلبی گفت: بعضا قوطی‌ها و بسته بندی این روغن‌ها (منظور نظر روغن موتور‌های تقلبی است) با چنان ظرافتی انجام شده که ما را نیز به شک می‌اندازد، اما تجارب حاصل شده در ماه‌ها و سنوات گذشته باعث شده همواره به مشتریان روغن موتور‌های ایرانی و داخلی را توصیه کنیم، زیرا تقریبا اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها (روغن موتور‌های ایرانی) با تکیه بر استاندارد‌های روز دنیا تولید شده اند.

    شاهرودی تصریح کرد: اگرچه روغن‌های داخلی با افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت روبه‌رو شده اند، اما دور اندیشی، منطق و خسارت تجربه شده به خودرو‌هایی که پیش از این به خرید روغن‌های تقلبی مبادرت ورزیده اند، ایجاب می‌کند در رویکرد و خرید روغن‌های خودرو از سوی مالکان اتومبیل تجدید نظری اساسی لحاظ شود و متقاضیان به انتخاب و تهیه تولیدات ایرانی مبادرت ورزند.

    وی   در ارتباط با علت عرضه برخی از روغن‌های خارجی در واحدی که در آن مشغول به فعالیت است، گفت: ما به عنوان عرضه کننده باید در راستای تکمیل اجناس و محصولاتی که عرضه می‌کنیم و تعدد و تکثر متقاضیان و سلایق گوناگونی که در این خصوص وجود دارد و تنوع مارک‌ها و برندها، نسبت به تامین محصولات موجود در بازار در واحد‌ها و مراکِزِ فعالیتی خویش مبادرت ورزیم، اما ایده آل ما به عنوان عرضه کنندة خُرد بر این مبنا استوار است که متقاضیان به خرید و تهیه تولیدات داخلی مبادرت ورزند و قطعا با حصول این امر، ما نیز به فروش صرف و مطلق محصولات ایرانی اقدام خواهیم کرد و تمایلی به خرید و عرضه دیگر برند‌ها نخواهیم داشت.

    شاهرودی افزود: فارغ از موضوع کارکرد ناصحیح روغن موتور‌های تقلبی و لزوم امتناع از خرید چنین محصولاتی، انتظار می‌رود در راستای استراتژی اقتصادی کشور و تامین منویات مقام معظم رهبری مبنی برخرید و تهیه کالا‌های ایرانی، مالکان خودرو، حتی المقدور به خرید الزامات خودرو و تجهیزات و ادوات تولید شده داخل کشور اقدام نمایند که البته لازمه حصول حداکثری این امر، ارتقای هر چه بیشتر کیفی محصولات و قطعات مرتبط با خودرو است که خوشبختانه در ارتباط با روغن موتور این شرط و الزام، تامین شده است.

    وی در ادامه گفت: با همه این اوصاف، تشدید نظارت بر بازار روغن موتور، با هدف کنترل و ممانعت از عرضه روغن‌های تقلبی از ضروریاتی است که قطعا هر آنچه این امر تشدید شود، به همان میزان روغن‌های موجود در بازار از وجود محصولات تقلبی پاک خواهد شد و به تبع متقاضیان نیز با اطمینان خاطر و آرامش هر چه بیشتری به خرید روغن موتور اقدام می‌کنند.

    از کمبود روغن موتور‌های داخلی، تا افزایش فزاینده قیمت روغن‌های خارجی

    احمد سرخوش، رئیس اتحادیه تعویض و فروش روغن و آپاراتی‌های فعال در کرج در گفت‌وگو با رسانه‌ها، در ارتباط با فضای حاکم بر بازار روغن موتورِ خودرو در بازار گفت:روغن موتور‌های خارجی به تبع نوساناتِ قیمتی ماه‌های گذشته، با افزایش 80 درصدی قیمت همراه شده اند و از دیگر سو در ارتباط با روغن موتور‌های تولید داخل نیز، شاهد کمبود شدید هستیم.

    وی با اشاره به افزایش 30 تا 40 درصدی نرخ روغن موتور افزود: عوامل متعددی همچون افزایش نرخ حمل و نقل، بالا رفتن قیمت مواد اولیه پایه پالایشگاه‌ها (برای تولید این محصول) در افزایش نرخ روغن موتور دخیل هستند.

    سرخوش در پایان تصریح کرد: امید آن می‌رود با افزایش توزیع و عرضه روغن موتور، تعادل هر چه بیشتری در بازار حاصل شود تا توزیع کنندگان خُرد و فعالان این صنف (مراکز تعویض روغنی) و مالکان خودرو‌ها به عنوان متقاضیان و مشتریان روغن موتور‌های ایرانی، با مشکل و نارسایی مواجه نشوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو