فونیکسریمکسبهتام

ضرورت واقعی شدن قیمت خودرو با توجه به هزینه های بالای عوامل موثر در قیمت تمام شده

عصر خودرو- همانگونه که می دانیم در قیمت گذاری نهایی کالا یا محصول عوامل زیادی باعث تحمیل هزینه ها به محصول نهایی می شود که منجر به افزایش قیمت و گران شدن محصول و یا خدمات می شود.

ضرورت واقعی شدن قیمت خودرو با توجه به هزینه های بالای عوامل موثر در قیمت تمام شده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  انتخاب؛صنعت خودرو ارتباط مستقیمی با سطح عملکرد قطعه سازان و قیمت تمام شده قطعات خودرو و نهاده های دیگر تولید دارد و از این رو هر قدر قیمت تمام شده نهاده های تولید و قطعات خودرو و یا ورود قطعات وارداتی خودرو به کشور با هزینه های کمتری انجام شود، طبیعی است که قیمت نهایی خودرو نیز مطابق با توان خرید مردم عرضه خواهد شد. حال که کشور در شرایط خاصی قرار گرفته است و علاوه بر تنگناهای ایجاد شده به واسطه تحریم ها در خصوص گرانی ارز و دلار، نهاده های تولید خودروهای داخلی اعم از مواد پتروشیمی، فولاد، مس، روی، آلومینیوم و مشتقات دیگر نیز به شکل نامتعارفی گران شده اند که قیمت همگی آنها در اختیار دولت بوده و برای کاهش قیمت تمام شده تولید باید قیمت آنها توسط دولت کاهش یابد.

    در شرایط فعلی کشور برخی از عوامل موثر بر قیمت نهایی خودرو مانند نرخ تورم، گرانی ارز و دلار و افزایش هزینه های تولید خودرو اجتناب ناپذیر است. هرچند که بخش دیگری از این گرانی ناشی از فعالیت قطعه ساز نماهایی است که به خارج وابسته بوده و صرفا وارد کننده قطعات خودرو بوده اند که با گرانی ارز دچار چالش های جدی شده اند.

    با افزایش نرخ ارز، به صورت طبیعی هزینه واردات قطعات نیز افزایش زیادی یافت و این مساله موجب افزایش قیمت تمام شده و گران شدن خودرو می شود.

    افزایش نرخ دستمزد، قیمت حامل های انرژی، افزایش نرخ مالیات، بیمه و... بخش دیگری از عوامل موثر در قیمت تمام شده محصولات است که باعث افزایش هزینه های تولید خودرو می شود.

    در شرایط کنونی توجه به عمق ساخت داخل به جهت تاثیر در قیمت تمام شده خودرو، باید مورد اهتمام جدی خودروسازان و تولیدکنندگان قطعات قرار گیرد و در این راستا دست واردکنندگان در هر بخش از تولید کوتاه شود، زیرا توجه به عمق ساخت داخل در تولید ناخالص ملی و اشتغال زایی در کشور تاثیر بسزائی دارد.

    از این رو ضرورت دارد همانگونه که قطعه سازان و سایر تامین کنندگان نهاده های تولید خودرو، اقدام به افزایش قیمت کرده اند، خودروسازان نیز برای اینکه بیش از اینها دچار ضرر و زیان نشوند و بتوانند حافظ منافع سهامداران و ذی نفعان خود باشند، باید نسبت به افزایش قیمت و یا به عبارت صحیح تر اقدام به واقعی کردن قیمت های محصولات خود متناسب با هزینه های انجام شده بکنند.

    نگارنده معتقد است بنگاه اقتصادی برای اینکه بتواند نسبت به تامین منافع ذی نفعان و جلوگیری از ضرر و زیان بنگاه ایفای نقش کند، باید در فضای عرضه و تقاضا قیمت محصولات خود را مشخص کرده تا منجر به پویایی بیشتر، ادامه روند تولید و توسعه و استمرار در حفظ سطح اشتغال جامعه و در نهایت حرکت رو به جلو در صنعت کشور شوند.
    امیر عالی زاده

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو