فونیکسریمکسبهتام

نکته مغفول برای موفقیت طرح LEZ

وقتی معاینه فنی برای کاهش آلودگی هوا کافی نیست

عصر خودرو- پلیس راهور از اول آبان خودرو‌های فاقد معاینه فنی را در هر نقطه‌ای از شهر جریمه می‌کند، اما این طرح برای موفق شدن نیاز به الزاماتی دارد.

نکته مغفول برای موفقیت طرح LEZ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛  شدت آلودگی هوا طی سال‌های اخیر تا حدی بالا رفته است که در برخی از ایام سال و به ویژه فصول سرد شاهد آن هستیم که مسئولان بخش سلامت، کودکان، سالمندان و بیماران قلبی را از حضور در فضاهای باز منع می‌کنند.

    در همین راستا شهرداری تهران برای مقابله با افزایش بی‌رویه آلودگی هوا از سال 95 با اجرای طرحی موسوم به LEZ  تردد کلیه خودروها در محدوده زوج و فرد را مشروط به داشتن معاینه فنی کرد و بر این اساس هر خودرویی که بدون معاینه فنی در این محدوده‌ تردد کند، در صورت عبور از مقابل دوربین‌های کنترل ترافیک، روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شود.

    آب در هاون کوبیدن شهرداری با اجرای طرح LEZ

    اگرچه این اقدام در نگاه اول اقدامی مناسب است، اما گذر زمان نشان داد، این خودروها با تغییر محدوده تردد خود و ترک محدوده زوج و فرد به خارج این محدوده مهاجرت کرده و هوای رینگ بیرونی محدوده زوج و فرد را آلوده کردند.

    از آنجائی که هوای آلوده و سمی از جنس گاز بوده و به راحتی قابل جابجایی است، عملا این سیاست بی اثر بود، تا جایی که دولت سال گذشته به دلیل شدت آلودگی هوا نسبت به تعطیلی رسمی ادارات و مدارس در روزهای آلوده اقدام کرد.

    حال معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که پیش از این با عدم افتتاح ایستگاههای آماده دو خط 6 و 7 متروی تهران به بهانه ایمن نبودن، عملا مردم را به سمت استفاده از خودروهای شخصی تشویق کرده بود، تصمیم گرفته تا با طرح سراسری کردن ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر، با آلودگی هوای تهران مچ اندازی کند.

    در این طرح که از اول آبان 97 آغاز شد، هر خودرویی که بدون داشتن معاینه فنی، در هر نقطه‌ای از تهران تردد کند، به ازای هر روز تردد 50 هزار تومان جریمه می‌شود و اگر کسی 10 روز بدون معاینه فنی تردد کند، 500 هزار تومان جریمه خواهد شد.

    پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه از اول آبان تعداد دوربین‌های کنترل معاینه فنی از 300 دوربین به یک هزار و 140 دوربین افزایش می‌یابد، گفت: با این شرایط سطح کنترل را تا 4 برابر افزایش می‌دهیم و تمام دوربین‌ها قادر به ثبت جریمه معاینه فنی خواهند شد.

    همچنین سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری که به منظور اجرای این طرح برگزار شد، گفت: اگر خودرویی دارای معاینه فنی، اما دودزا باشد، این معاینه فنی برای ما کافی نیست و ضمن ابطال معاینه فنی با فک پلاک با آن خودرو برخورد و پلاک اعزام به تعمیرگاه بر روی آن نصب می‌کنیم.

    وی افزود: این خودرو تا 48 ساعت فرصت دارد به تعمیرگاه مراجعه کند، در غیر این صورت توسط پلیس به پارکینگ منتقل خواهد شد.

    البته روز گذشته (سه شنبه اول آبان) اعلام شد که برای اطلاع رسانی بهتر به شهروندان، این طرح با دو هفته تعویق اجرا خواهد شد.
    بی توجهی خودروسازان به مشارکت در کاهش آلودگی هوا

    اگرچه ترافیک و آلودگی هوا، همواره دو معضل خودرویی تهران بوده‌اند، اما هدف از اجرای این طرح کاهش ترافیک نیست و به دلیل اهمیت موضوع سلامت شهروندان، هدف از آن تنها پاکیزگی هوا است.

    رویکرد معاونت ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور به گونه‌ای است که هزینه‌های مشارکت در پاکیزگی هوا تنها بر دوش شهروندان افتاده و خودروسازان علی‌رغم اینکه خودروهایشان را با نرخ‌های غیر واقعی به فروش می‌رسانند، سهمی در مشارکت برای کاهش آلودگی هوا ندارند، در حالی که قوانین مربوط به آلودگی هوا هر روز برای شهروندان سخت تر می‌شود، اما در مقابل شاهد تغییرات قانونی برای سازندگان خودرو در راستای کاهش آلایندگی خودروهایشان نیستیم.

    در صورتی که اگر تغییر قوانین، خودروسازان را ملزم به کاهش سطح آلایندگی خودروهایشان کند، آن وقت مشکل آلودگی هوا از ریشه حل خواهد شد و شهروندان  ناچار نیستند چند صباحی پس از خرید خودرو به صف‌های طولانی معاینه فنی مراجعه کنند.

    سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر اینکه چرا خودروسازان را ملزم به ارتقاء استانداردهای آلایندگی هوا نمی‌کنید؟، گفت: در دنیا دو روش برای ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی میان شرکت‌های خودروسازی وجود دارد که یکی روش رقابتی و دیگری استانداردهای ملی است.

    وی با اشاره به روش رقابتی که در کشورهای پیشرفته در حوزه خودروسازی اجرا می‌شود، گفت: در این کشورها استانداردهای ملی در شرایط حداقلی وضع می‌شوند، اما در مقابل شرایط استانداردهای کارخانه‌ای به شدت بالاتر از استانداردهای ملی است، زیرا اگر اجرا نشود، آن خودرو بازار را از دست می‌دهد.

    رئیس پلیس راهور تهران در ادامه به روش استاندارهای ملی پرداخت و تصریح کرد: در این مدل که کشورها دارای سیستم رقابتی نبوده و به صورت دولتی کنترل می‌شوند، دولت‌ها از طریق بالا بردن استانداردهای ملی خودروسازان را به کاهش سطح آلایندگی خودروهایشان ملزم می‌کنند.

    وی افزود: در کشور ما شیوه جدیدی وجود دارد که رقابتی نبوده و استانداردهای آن هم بالا نیست، از طرف دیگر دولت هم به آن‌ها لطف کرده و استانداردهای ملی را بالا نبرده است و در نتیجه شاهدیم خودروهای بی‌کیفیت در کشور تولید می‌شوند.

    رئیس پلیس راهور تهران با ابراز تأسف از اینکه  این روش بدترین مدل است، تاکید کرد: دولت و وزارت صنعت وظیفه دارند که یا شرایط رقابتی را ایجاد کنند و یا استانداردهای ملی را بالا ببرند.
    مردود شدن بیش از نیمی از خودروهای زیر 4 سال در تست معاینه فنی برتر

    به گفته سردار مهماندار، در سال جاری از میان  110 هزار خودروی زیر 4 سال که برای گرفتن معاینه فنی برتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، تنها 42 هزار خودرو موفق به گرفتن گواهی  معاینه فنی برتر شدند و  62 هزار خودروی دیگر علی‌رغم اینکه کمتر از 4 سال سن داشتند، فاقد این شرایط شناخته شدند.

    مردودی بیش از نیمی از خودروهای متقاضی معاینه فنی برتر نشان می‌دهد، خودروسازان سهمی در مشارکت برای کاهش آلودگی هوا ندارند و با بی تفاوتی نسبت به سطح آلایندگی خودروها تنها به فکر فروش خودرو هستند.

    چنانچه دولت و وزارت صنعت نسبت به ملزم ساختن شرکت‌های خودروسازی برای بهبود آلایندگی خودروهایشان اقدام عاجل نکنند، طرح LEZ  شهرداری تهران که از اول آبان آغاز شده است، تنها آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط