فونیکسریمکسبهتام

معضل شهر به مرکز تفریحی - ورزشی سرایت کرد

مجموعه «پارکینگ» انقلاب

عصر خودرو- بزرگترین مجموعه تفریحی - ورزشی تهران که روزانه بیش از ۵ هزار مراجعه کننده دارد با معضل سال‌های اخیر شهر تهران مواجه شده و افرادی که وارد مجموعه می‌شوند، جای پارک پیدا نمی‌کنند!

معضل شهر به مرکز تفریحی - ورزشی سرایت کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  مجموعه ورزشی انقلاب 20 سال قبل از انقلاب اسلامی (سال 1337)  با نام «باشگاه شاهنشاهی» ساخته و به بهره برداری رسید و حالا هم یکی از پُرطرفدارترین مکان های تفریحی و ورزشی به حساب می آید که به طور میانگین روزانه میزبان حدود 5 هزار نفر از اعضای خود است. حضور روزانه این تعداد عضو، مجموعه انقلاب را با معضل بزرگی برای تردد خودروها مواجه کرده به خصوص اینکه اکثر مراجعه کنندگان به این مجموعه از قشر متمول جامعه هستند که با خودروهای شخصی و تک سرنشین به مجموعه آمد و رفت دارند. 

    این موضوع باعث شده در بدو ورود به این مجموعه اولین موضوعی که به چشم بیاید، خودروهای پارک شده یا در حال تردد هستند که مجموع تعداد آنها حتی با افراد حاضر در مجموعه برابری می کند!

    مجموعه ورزشی یا پارکینگ
    مجموعه ورزشی انقلاب که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سازمان تربیت بدنی وقت واگذار شد،  به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی ویژه در شمال تهران قرار دارد و از هوای پاک این منطقه هم برخوردار است. این ویژگی در کنار چگونگی فضای سبز مجموعه که نیمی از گستره یک میلیون متر مربعی آن را فرا گرفته و همچنین فضاهای گوناگون سرپوشیده و روباز ورزشی، باعث شده تا مجموعه ورزشی انقلاب، «نگین سبز تهران» لقب بگیرد و یکی از مهمترین مجموعه های ورزشی ایران و خاورمیانه به حساب بیاید. 

    همه اینها در حالی است که تردد بیش از حد خودروها بیش از هر مسئله دیگری برای این این مجموعه ورزشی دغدغه ایجاد کرده به طوری که حتی بعضا جنبه ورزشی و تفریحی بودن آن را هم تحت الشعاع قرار داده می شود.

     اتفاقا حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در نخستین نشست خبری خود نیز اشاره ای به همین مسئله داشت و با تاکید بر اینکه مجموعه ورزشی انقلاب به یک پارکینگ تبدیل شده است، از برنامه های پیش بینی شده برای برطرف شدن این معضل خبر داد. 

    وی در این زمینه به احداث پارکینگ طبقاتی اشاره کرد و گفت: «در مجموعه ورزشی انقلاب سه پارکینگ با ظرفیت 2700 ماشین ایجاد می کنیم تا کسی با خودروی شخصی وارد مجموعه نشود. برای تردد در داخل مجموعه هم از دوچرخه و ماشین های برقی استفاده می کنیم.»

    خبری از دگرگونی چهره «انقلاب» نیست
    دقیقا نیمه اردیبهشت ماه بود که مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به این طرح اشاره و تاکید کرد که «تا 6 ماه آینده چهره دگرگونی از مجموعه ورزشی انقلاب خواهید دید.»حالا پنج ماه از آن نشست و اعلام برنامه های مورد نظر برای مجموعه ورزشی انقلاب می گذرد اما هنوز در راستای طرح موردنظر برای کاهش تردد خودروها و رسیدگی به معضل بزرگ این مجموعه، اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

    البته که محمد لاله مدیرعامل مجموعه ورزشی انقلاب به اجرایی شدن طرح ارائه شده برای احداث پارکینگ طبقاتی در این مجموعه تاکید دارد اما به گفته وی، تا خردادماه سال آینده این طرح نتیجه ای نخواهد داشت. وی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه و در کل برنامه های مورد نظر برای ایجاد نظم در مجموعه ورزشی انقلاب و کاهش تردد خودروها در آن توضیح داد. 

    لاله گفت: در مورد احداث پارکینگ طبقاتی طرح و برنامه هایی ارائه شده اما هنوز اقدامِ اجرایی نشده است. البته فعلا فضایی بزرگ برای پارکِ خودروها در نظرگرفته شده که در همین فضا هم باید ساخت و سازهایی انجام شود تا برخی معضلات و مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، برطرف شوند. 

    سه هکتار زمین برای پارکِ خودروها
    به گفته وی، زمینی به اندازه سه هکتار در ضلغ غربی مجموعه ورزشی انقلاب، حد فاصل جاده تندرستی و کمیته ملی المپیک به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است. زمین آن مسطح شده و مراجعه کنندگان به مجموعه ورزشی انقلاب می توانند از آن به عنوان پارکینگ استفاده کنند. 

    یک معضل دیگر؛ فضایی برای تعویض لباس نیست
    مدیر مجموعه ورزشی انقلاب در این رابطه توضیحات تکمیلی ارائه کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در سطح مجموعه با آن مواجه هستیم این است که برای مراجعه کنندگان خانم یا آقا که قصد دارند از فضای عمومی مجموعه مانند جاده تندرستی استفاده کنند، مکان مشخصی جهت تعویض لباس یا قرار دادن ساک ورزشی و دیگر وسایل همراهشان وجود ندارد. به همین دلیل شاهد هستیم که بعضا این افراد در همین فضای پارکینگ یا داخل ماشین اقدام به تعویض لباس خود برای ورزش می کنند در حالیکه این در شان آنها نیست. 

    وی ادامه داد: برای رسیدگی به این مشکل در نظر داریم در همین محوطه پارکینگ، فضایی برای تعبیه لاکر جداسازی شود. مراجعه کنندگان از این لاکرها و فضای آن می توانند برای تعویض لباس و قرار دادن وسایل شخصی خود استفاده کنند. 

    احداث پارکینگ طبقاتی به قوت خود باقی است اما ...
    «پارکینگ طبقاتی چه می شود؟ با توجه به فضای سه هکتاری که برای پارکینگ اختصاص داده شده، ساخت پارکینگ طبقاتی به سرانجام می رسد؟»، لاله در پاسخ به این پرسش گفت: طرح اولیه برای ساخت پارکینگ طبقاتی ارائه شده اما اجرای آن به مطالعه و بررسی های کارشناسی دقیقی نیاز دارد. باید بر اساس توزیع اماکن در مجموعه و میزان ارباب رجوع در این زمینه تصمیم گیری شود. ضمن اینکه باید در مورد میزان ارتفاع پارکینگ و اینکه به لحاظ زیر زمین (طبقات منفی) چقدر امکان پیش روی وجود دارد، مطالعات دقیقی انجام شود. 

    مدیرعامل مجموعه ورزشی انقلاب همچنین در مورد فضاهای پیش بینی شده برای احداث پارکینگ طبقاتی در این مجموعه گفت: درب شمال (حدفاصل میان نمایشگاه و مجموعه)، درب جنوب و درب غرب، فضاهای پیش بینی شده برای ساخت پارکینگ طبقاتی هستند که فعلا در حد مطالعه و انجام بررسی های لازم، پیگیر آن هستیم. بعد از تکمیل اطلاعات در این زمینه هم باید جذب سرمایه گذار اقدام شود.  

    8 ماه انتظار برای رسیدگی به معضل 
    لاله در بخشی از صحبت های خود تاکید کرد که ساخت لاکر در فضای پارکینگ سه هکتاری در راستای برطرف شدن مشکلات فعلی و آغاز به کار برای ساخت پارکینگ طبقاتی حداقل تا خردادماه سال آینده به طول خواهد کشید. 

    استفاده دوچرخه و ماشین برقی چطور و چگونه؟
    لاله همچنین در رابطه با اینکه «آیا طبق صحبت های مطرح شده از سوی حسن کریمی، بعد از احداث پارکینگ طبقاتی از دوچرخه و ماشین برقی برای تردد در داخل محوطه مجموعه ورزشی انقلاب استفاده می شود؟»، تصریح کرد: اینها هم جزو ایده های اولیه است. صحبت های مطرح شده توسط مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی هم منطقی است. هدف کلی این است که از تردد وسایل نقلیه جلوگیری شود و در کل مسائل زیست محیطی رعایت شود طوریکه بیشتر شاهد فعالیت های ورزشی باشیم. در این مورد (استفاده از دوچرخه و ماشین های برقی) هم باید مطالعات کامل و دقیق انجام شود. 

    طرحی که مغفول مانده است 
    مدیریت مجموعه ورزشی انقلاب در پایان این گفتگو با تاکید بر اینکه یک آمایش کلی در مجموعه نیاز است، گفت: ساماندهی مجموعه ورزشی انقلاب که مغفول مانده، باید مورد توجه قرار بگیرد. از نظر کاربری و استفاده از فضای عمومی باید بررسی های جدیدی داشته باشیم، از نظر فنی و اینکه سازه ها کامل هستند، اینکه موضوع مدیریت بحران در ساختار مجموعه لحاظ شده است و اینکه توزیع اماکن از نظر خدمات رسانی کامل است؛ اینها مواردی است که در قالب آمایش کلی باید مجددا بررسی شوند. باید در بحث تعمیرات و به روزسانی ساختارها و بخش های موتورخانه ای و تاسیساتی، اقدامات لازم را انجام دهیم. در کل آنچه در جموعه ورزشی مدنظر است، اینکه رسالت ورزشی مجموعه حفظ شود. 

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو