فونیکسریمکسبهتام

بارفروشی شرکت‌ها معضل کنونی کامیون‌داران شده است

عصر خودرو- در حالی امروز عضو هیئت عامل سازمان راهداری از تصویب محاسبه کرایه کامیون‌داران بر اساس تن بر کیلومتر خبر داد که یک کامیون‌دار با گلایه از برخورد برخی مسئولان دولتی گفت:‌ آنها به مدیران راهداری گفته بودند به رانندگان هیچ امتیازی ندهید.

بارفروشی شرکت‌ها معضل کنونی کامیون‌داران شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، سید دلاور موسوی  با مثبت ارزیابی کردن تصویب محاسبه کرایه کامیون‌داران بر اساس تن بر کیلومتر، اظهار کرد: بر این اساس بارگیری‌ها در 7 کلاس تقسیم‌بندی می‌شود که شامل تریلی،‌10 چرخ، 10 چرخ جفت، زیر 5تن، یخچالی و... است.

    وی در عین حال با بیان این‌که یکی از مشکلات کامیون‌داران علاوه بر کرایه پایین سوء استفاده برخی شرکت‌ها بود که باعث بروز اعتراضاتی طی ماه‌های اخیر شد، افزود: برخی مدیران سازمان راهداری به نقل از مسئولان دولتی می‌گفتند هیچ امتیازی به رانندگان ندهید، این در حالی بود که مهم‌ترین خواسته کامیون‌داران محاسبه کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر بوده است.

    وی ادامه داد: البته برای اجرای این روش شرط گذاشته‌ایم؛‌ این‌که از صفر تا 100 حمل بار روی سیستم بیاید به عبارت دیگر زمانیکه بارنامه برای بارگیری صادر می‌شود،‌مبداء، مقصد، نوع بارگیری، نوع محموله و... مشخص و به صورت اتوماتیک قیمت کرایه تعیین شود.

    وی با یادآوری این‌که در جلسه 5 خردادماه امسال با وزیر راه و شهرسازی تاکید کردیم تن بر کیلومتر باید به شرط داشتن برنامه اجرا شود نه این‌که جدولی به شرکت‌ها ابلاغ شود، افزود: شرکت‌ها دو مشکل عمده برای رانندگان ایجاد می کنند؛ یکی این‌که به نمایندگی از صاحب بار و راننده خودشان می‌بریدند و می‌دوختند، دوم آن‌که هر جا زورشان برسد بارفروشی می‌کنند.

    این کامیون‌دار توضیح داد: کمیسیون حمل بار برای شرکت‌ها 10 درصد است، اما برخی از شرکت‌ها بارفروشی می‌کنند به این ترتیب که مثلا به راننده‌ای می‌گویند فلان بار دو میلیون کرایه حمل دارد،‌یک میلیون برای ما و یک میلیون هم برای تو. از یک میلیون تومان راننده هم 10 درصد دیگر کمیسیون می گیرند!

    موسوی با بیان این‌که برای حل این معضل پیشنهاداتی را به وزرات راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ارائه شده است،‌ گفت: راهکار حل این معضل متناسب شدن عرضه و تقاضاست. با تعیین کرایه حمل بر اساس تن بر کیلومتر قطعا کرایه‌ها افزایش می‌یابد، در این‌صورت شرکت‌های متخلف یک چهارم کرایه را به رانندگان می‌دهند و لازم است مسئولان برای عرضه و تقاضا فکر کنند.

    وی ادامه داد:‌به مسئولان پیشنهاد داده‌ایم که یک راننده بر اساس ساعت کار  و مدت سفر فعالیت کند که البته تاکنون هیچکدام از این پیشنهادات را اجرا نکرده‌اند. به عنوان مثال کامیون‌داری که از شیراز به تهران بار حمل می‌کند تا 48 یا 72 ساعت نتواند بارنامه بگیرد. یا این‌که بر اساس 9 ساعت کار فعالیت کنند، پلیس راه باید در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد تا بخش زیادی از تصادفات جاده‌ای از بین برود.

    وی با اشاره به این‌که با این دو اقدام دیگر بخشی از تولید ناخالص داخلی کشور در کنار جاده‌ها پخش نمی‌شود، اظهار کرد: یکی دیگر از اثرات مثبت متناسب شدن عرضه و تقاضا این است که جلوی سوء استفاده شرکت‌ها گرفته می‌شود.

    موسوی با یادآوری این‌که در حال حاضر حدود 30 درصد ناوگان بار در کشور مازاد داریم، گفت: با تناسب عرضه و تقاضا، جلوگیری از صدور 48 تا 72 ساعته بارنامه و فعایت بر اساس ساعت کار به این تعداد ناوگان نیز بار می‌رسد. در این صورت هم سلامتی جان رانندگان حفظ می‌شود و هم ایمنی بار.

    وی همچنین از پایان اعتراضات کامیون‌داران در کشور خبر داد و گفت:‌حمل‌ونقل بار در سراسر کشور عادی است.

    یکی از عوامل بروز اعتراض کامیون‌داران طی ماه‌های اخیر بی توجهی یکی از مقامات عالی وزارت راه و شهرسازی به خواسته‌های رانندگان بوده که باعث شد در دو مرحله حمل‌ونقل بار کشور دچار مشکلاتی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو