فونیکسریمکسبهتام

به منظور جلوگیری از قاچاق گازوئیل اعلام شد؛

سوخت‌گیری با کارت جایگاه دار ممنوع!

عصر خودرو- بنزین و گازوئیل یارانه‌ای ایران این روزها از مبادی غیرقانونی به آن سوی مرزها فرستاده می‌شود. با این منطق که این کار قاچاق نیست و نوعی «نان درآوردن» مرزنشینان در اوضاع نامطلوب اقتصادی است.

سوخت‌گیری با کارت جایگاه دار ممنوع!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایران آنلاین، برخی هم می‌گویند که قاچاق چند گالن بنزین و گازوئیل توسط اقشار ضعیف کشور در میان قاچاق‌های دیگری که اتفاق می‌افتد، گم است و به همین خاطر دولت نباید نسبت به آن سختگیری کند. با این حال مصرف غیرمنطقی سوخت در کشور و ابطال بیش از 100 هزار کارت سوخت مهاجر به مناطق مرزی نشان می‌دهد که موضوع قاچاق سوخت محدود به چند گالن بنزین و نفت گاز(گازوئیل) نیست. روزانه میلیون‌ها لیتر قاچاق درحال انجام است. علت آن هم اختلاف قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه است. اختلاف قیمتی که نتیجه رشد ارزش دلار در ایران و افزایش قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن بنزین و گازوئیل است. اکنون به منظور جلوگیری از این موج قاچاق سوخت دولت در حال برنامه‌ریزی و سیاستگذاری است. به‌طوری که قاچاق سوخت کم شود اما فشاری از بابت قیمت‌ها به مردم وارد نشود. به این منظور هفته گذشته اعلام شد که هیأت دولت در حال بررسی راهکار احیای کارت سوخت است و بزودی سوختگیری از طریق کارت هوشمند سوخت خودروها اجباری خواهد شد. حالا این طرح یک گام به برنامه نزدیک‌تر شده است. روز گذشته مسئولان اعلام کردند که کارت هوشمند جایگاهداران برای سوختگیری نفت گاز بزودی باطل یا جمع‌آوری می‌شود؛ تا سوخت‌گیری خودروهای سنگین و نیمه سنگین از طریق کارت اختصاصی خودرو انجام شود. این کارت‌ها بر اساس میزان پیمایش و یا بارنامه‌ها شارژ می‌شود و زمان اجرای طرح روزانه 10 میلیون لیتر از مصرف نفت گاز کشور کاست. اکنون دولت امیدوار است که با استفاده از الزامی کردن استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی و جمع‌آوری کارت سوخت جایگاهداران جلوی قاچاق این حامل انرژی نیز گرفته شود. 11 سال پیش، کارت هوشمند سوخت برای هدفمند کردن مصرف سوخت نخستین بار وارد سامانه عرضه سوخت کشور شد. اما در جریان اجرای فازهای هدفمندی یارانه‌ها الزام استفاده از کارت‌های سوخت برداشته شد. سال 94 برنامه‌ها تغییر کرد و فاز اول طرح اختصاص سهمیه گازوئیل بر مبنای پیمایش و بارنامه آغاز شد. آن زمان هم هدف از اجباری شدن استفاده از کارت برای سوخت‌گیری نفت گاز مدیریت مصرف این سوخت یارانه‌ای و جلوگیری از قاچاق بود.

    برای همکاری آماده‌ایم
    در روزهای اخیر حمید بنی اسدی رئیس شرکت فرآورده‌های نفتی شهرستان فیروزکوه اعلام کرد که متأسفانه برخی رانندگان سودجو کارت سوخت خودروی خود را در مناطق مرزی اجاره داده و از سوخت آزاد استفاده می‌کنند. به همین منظور و طبق دستور مراجع بالادستی از این پس جایگاه‌های فروش سوخت از سوخت‌گیری کامیون‌های فاقد کارت سوخت جلو‌گیری می‌کنند. رانندگانی که به عللی کارت سوخت خود را گم کردند می‌توانند درخواست کارت سوخت کنند و از کارت سوخت شخصی استفاده کنند. البته رانندگانی که به صورت موردی دچار مشکل سوخت شده‌اند این شرکت همکاری لازم را با آنها خواهد کرد. همچنین تمام رانندگانی که دارای کارت سوخت هستند مجاز هستند تا به هر مقدار سوخت زنی بکنند و جایگاه داران هیچ ممانعتی در این خصوص به عمل نمی‌آورند. اما بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه داران بنزین با بیان اینکه هنوز بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها به دست جایگاه‌داران نرسیده، به «ایران» گفت: « آماده‌ایم که به منظور جلوگیری از پدیده شوم قاچاق سوخت هر نوع همکاری لازم را با دولت انجام دهیم.» او ادامه داد: «به محض آنکه دولت تصمیمی در خصوص کارت‌های هوشمند سوخت و سامانه بگیرد و دستوری را ارسال کند، اجرا خواهیم کرد.» حاج محمدرضا با اشاره به اینکه قاچاق سوخت با «نان درآوردن» متفاوت است، اظهار کرد: «این اتفاق در حال لطمه زدن به کشور است و نباید اجازه داد که ادامه یابد. البته راهکار اساسی و اصلی مقابله با قاچاق اصلاح قیمت‌ها مطابق با نرخ‌های جهانی نظیر فوب خلیج فارس است. متأسفانه دولت نمی‌تواند در شرایط فعلی اقتصاد اقدام به این کار کند. اما به نظر می‌رسد در اولین فرصت باید به این سمت برویم.»
    او با اشاره به اینکه قاچاق نفت گاز یارانه‌ای آسان‌تر از بنزین است، تصریح کرد: « بنزین ماده‌ای فرار است و به همین خاطر قاچاقچیان بیشتر تمایل دارند که نفت گاز را از کشور خارج کنند و سودی چندین برابری به دست بیاورند. در سال‌های گذشته نیز این معضل وجود داشت. به‌طوری که نفت گاز را به عنوان روغن سوخت به کشورهای همسایه می‌فرستادند. اما الآن این موضوع شدت بیشتری گرفته است.»
    گازوئیل یارانه‌ای لیتری 300 تومان و بنزین نیز هزار تومان در اختیار دارندگان خودرو قرار می‌گیرد. اما نرخ این سوخت‌ها در آن سوی مرزها چندین برابر است. برای مثال بنزین در کشور ترکیه حدود لیتری 1.12 دلار به فروش می‌رسد که با نرخ‌های بازار آزاد ارز از سود 15 برابری قاچاقچیان حکایت می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو