فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

تقابل عددی لیفان ۸۲۰ در برابر چری آریزو۵ توربو

عصر خودرو- در آشفته‌بازار خودرو‌ حال حاضر کشور که جهش قیمت یک و نیم الی دو برابری بسیاری از خودروها را شاهد بودیم، دیگر نمی‌توان با حدود ۱۰۰ میلیون تومان حتی یک سدان کُره‌ای یا ژاپنی کارکرده تمیز خرید و اگر بخواهید چنین بودجه‌ای را برای خرید سدانی با شرح مذکور صرف کنید باید به گزینه‌های ۱۰ساله با نزدیک به ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد فکر کنید که البته نگهداری از چنین خودروهایی با مخارج متعدد به خاطر استهلاک و فرسودگی قطعات خودرو همراه است.

تقابل عددی لیفان ۸۲۰ در برابر چری آریزو۵ توربو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، اما اگر نخواهید دردسر نگهداری را تجربه کنید، گزینه‌های صفر کیلومتر چینی پیش روی شما قرار می‌گیرند که در این بین، لیفان 820 به عنوان یک سدان خانوادگی بزرگ و یا چری آریزو5 توربو در مقام یک سدان کامپکت تند و تیز، دو گزینه ایده‌آل خواهند بود. با این مقدمه، به قیاس عددی این دو سدان چینی خواهیم پرداخت.

    2373 – 1499 سی‌سی
    لیفان 820 با دو پیشرانه 1.8 و 2.4 لیتری در بازار جهانی حضور دارد که شرکت کرمان‌موتور برای اینکه بتواند رضایت خریداران را جلب کند، اقدام به عرضه نسخه 2.4 لیتری کرده است. آریزو5 نیز با دو موتور 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی و 1.5 لیتری توربو در بازار کشور حضور دارد که نسخه مدنظر ما نمونه توربوشارژ با 0.9 حجم کمتر از لیفان است.

    158 – 147 اسب بخار
    در اینجا دو نوع موتور با ذاتی متفاوت را در اختیار داریم. در یک طرف لیفان با پیشرانه‌ای تنفس طبیعی، مدل شده از روی یک محصول کم‌استهلاک تویوتا قرار داد و در طرف دیگر آریزو5 با موتوری توربو، حس و حال اسپرت‌تری را به شما القا می‌کند. البته به هر حال 820 قدرت بیشتری دارد اما در نظر داشته باشید که وزن آن نیز از آریزو5 سنگین‌تر است.

    1545 – 1372 کیلوگرم
    ابعاد بزرگ‌تر لیفان 820 (برای مثال طولی نزدیک به 4.9 متر و عرض بیش از 1.8 متری) نسبت به آریزو5 با حدود 20 سانتی‌متر طول کمتر و 2سانتی‌متر عرض کوچک‌تر، نشانگر وزن بیشتر این خودرو نیز خواهد بود. اما باید گفت که آریزو5 هم به عنوان یک سدان کامپکت، خودروی چندان سبک‌وزنی نیست اما وزن 820 با کلاسی که در آن قرار گرفته، متناسب است. لازم به ذکر است که تکنولوژی ساخت شاسی (طراحی شده توسط شرکت بنتلر آلمان)، یک امتیاز مثبت در ساختار کلی آریزو5 خواهد بود.

    9.77 – 9.33 ‌ کیلوگرم بر اسب بخار
    یکی از مهم‌ترین معیارها برای اطلاع از میزان تر و فرز بودن یک خودرو، نسبت وزن به قدرت است که نشان می‌دهد هر اسب بخار از توان پیشرانه، وظیفه حمل چند کیلوگرم از وزن خودرو را دارد. بدین ترتیب با یک تقسیم ساده به دو عدد بالا می‌رسیم که در اینجا اختلاف وزن نزدیک به 200کیلوگرمی 820، موجب ضعف این خودرو در بخش نسبت وزن به قدرت خواهد شد. البته لازم به ذکر است که اختلاف 0.5 کیلوگرمی در این عدد، آنقدرها هم زیاد و ملموس نیست.

    6.99 – 6.53 ‌ کیلوگرم بر نیوتن‌متر
    با تکرار محاسبات فوق این بار برای عدد گشتاور دو خودرو که به ترتیب برای لیفان 820 و چری آریزو5 توربو دو عدد 221 و 210 نیوتن‌متر هستند، به نتایج ذکر شده می‌رسیم. بدین ترتیب می‌توان باز هم به این نتیجه رسید که وزن پایین‌تر آریزو5 در کنار موتور پرتوانش، تاثیر بسزایی در عملکرد آن خواهد داشت و از این رو می‌توان توقع عملکرد دینامیکی بهتری از این خودرو داشت.

    8.7 – 8.7 لیتر در 100 کیلومتر
    نکته جالب اینجاست که این دو خودرو با وجود اختلاف حجم موتوری نزدیک به 1 لیتر و همچنین 200 کیلوگرم اختلاف وزن، مصرف سوختی تقریبا یکسان دارند! در واقع طبق اعلام شرکت لیفان، عدد مصرف سوخت ترکیبی برای 820، 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است و این در حالی است که شرکت مدیران خودرو در توضیحات ارائه شده برای مصرف سوخت این خودرو اعلام کرده که آریزو5 توربو در سیکل ترکیبی 100 کیلومتر، چیزی بیش از عدد 7.5 لیتر آریزو5 ساده یعنی حدود 8.5 الی 9 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند.

    724 – 551  کیلومتر
    با درنظرگیری حجم باک 63 لیتری 820 و 48 لیتری آریزو5، اگر اعداد مصرف سوخت ترکیبی دقیقا همان چیزی باشد که شرکت‌های سازنده اعلام کرده‌اند، با هر بار سوختگیری در محصول لیفان می‌توانید در حدود 170 کیلومتر مسافت بیشتری را طی کنید. البته این در اصل موضوع و هزینه سوختگیری تاثیری نداشته و فقط دفعات مراجعه به پمپ بنزین را کاهش می‌دهد.

    510 – 400 لیتر
    یکی از مهم‌ترین ارکان در انتخاب یک خودرو خانوادگی، گنجایش صندوق بار خودرو است که این معیار‌ هنگام سفر بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در اینجا کفه ترازو به طور کامل و قاطع به سمت لیفان 820 سنگینی می‌کند و این خودرو با اختلاف 110 لیتری، فضای بسیار گسترده‌تری را به شما ارائه خواهد کرد.

    121 – 129 میلی‌متر
    فاصله کف خودرو از سطح زمین یکی از معضلاتی است که این روزها گریبانگیر اکثر سدان‌های مدرن بوده و در صورت کم‌بودن آن، ‌روی سرعت‌گیرها، رمپ‌ها و ... مشکل‌ساز می‌شود. در این دو خودرو اختلاف فاصله تا سطح زمین 8 میلی‌متر اعلام شده که البته با توجه به فاصله بین دو محور بیشتر در 820، این موضوع ممکن است دردسرسازتر شود.

    Chery Arrizo5 TE

     

    Lifan 820

     

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو