فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

حقایقی از داج دیمن و قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه دنیا

عصر خودرو- چند سالی است که کمپانی داج از زیرمجموعه‌های گروه فیات کرایسلر، به پیشرانه‌های پرقدرت بالای ۷۰۰ اسب بخار مجهز می‌شود تا به این ترتیب بتواند، سهم بیشتری از بازار را در بین افرادی که به دنبال داشتن خودروهای عضلانی پرقدرت هستند، کسب کند.

حقایقی از داج دیمن و قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه دنیا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷:۰۰
  • حقایقی از داج دیمن و قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه دنیا
  • حقایقی از داج دیمن و قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه دنیا
  • حقایقی از داج دیمن و قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه دنیا
  • حقایقی از داج دیمن و قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه دنیا
  • حقایقی از داج دیمن و قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوه دنیا

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  ابتدا موتور 6.4 لیتری همی با قدرت 475 اسب بخار معرفی شد و سپس موتور‌های 6.2 لیتری سوپرشارژ شده با قدرت‌های 707 و 840 اسب روی کار آمدند که در سال جاری، نمونه 707 اسب بخاری به قدرت 797 اسب ارتقا پیدا کرده است. با این وجود، جایگاه پیشرانه 840 اسبی داج دیمِن (به معنی دیو) به عنوان قوی‌ترین موتور 8 سیلندر تولید شده در دنیا، ثابت باقی‌مانده است و هیچ بعید نیست که این پیشرانه نیز به همین زودی بازنگری شده و به قدرت بالاتری برسد. اهمیت داج دیمن در این است که این خودرو با وجود رکوردهایی که ناشی از قدرت بسیار بالای پیشرانه آن است، از 84.995 دلار در اختیار خریداران قرار دارد که رقم بسیار کمی در برابر مبلغ خرید سوپراسپرت‌هایی است که باز هم توان رقابت با آن را ندارند.

- موتور 6.2 لیتری مجهز به سوپرشارژر دیمن، قوی‌ترین پیشرانه 8 سیلندر تولید انبوه در تاریخ خودروسازی است.

- قلب تپنده دیمن در طی یک‌چهارم مایل مسافت و در حالی که در وضعیت فول تراتل یا به عبارتی همان تخت‌گاز قرار دارد، در حدود 4900 لیتر هوا را می‌بلعد که این حجم هوا برابر است با حجم ریه 816 انسان بالغ. به عبارتی دیگر می‌توان گفت میزان هوای بلعیده‌شده توسط پیشرانه دیمن در یک‌چهارم مایل یا همان 400متر به حدی است که اگر قرار بود این حجم هوا از داخل کابین آن استفاده شود، این پیشرانه تا قبل از رسیدن به مسافت 92 متر، تمام حجم هوای موجود در کابین را تمام می‌کرد!
- در زمانی که این پیشرانه در حال تولید بالاترین قدرت خود است، مصرف سوخت آن با بنزین اکتان بالا در حدود 5.15 لیتر در یک دقیقه است. بد نیست بدانیم که از یک دوش حمام معمولی در هر دقیقه در حدود 7.57 لیتر آب خارج می‌شود.
- در حین شتاب‌گیری خودروها، وزن به سمت عقب منتقل می‌شود که این میزان وزن منتقل شده، رابطه مستقیمی با نحوه شتاب‌گیری خودرو دارد.‌ حین شتاب‌گیری سریع داج دیمن، در حدود یک تُن وزن به سمت عقب منتقل می‌شود.
- پیشرانه 6.2 لیتری سوپرشارژ‌شده دیمن، اولین موتور تولیدی به صورت تولید انبوه در دنیاست که برای سوخت‌های با اکتان بالای 100 بدون سرب طراحی شده است. این در حالی است که این پیشرانه توانایی کار با بنزین با اکتان 91 به بالا را نیز دارد.
- اگر از بنزین بدون سرب با اکتان 100 برای این موتور استفاده شود، قدرت و گشتاور تولیدی به ترتیب برابر با 840 اسب بخار و 1044 نیوتن‌متر خواهد بود که می‌توان گفت قوی‌ترین پیشرانه تولید انبوهی است که تا امروز ‌روی یک خودرو عضلانی آمریکایی نصب شده است.
- داج دیمن سریع‌ترین خودرو تولید انبوه دنیا در طی مسافت یک‌چهارم مایل یا همان 400متر است. دیمن این مسیر را در 9.65 ثانیه و با نهایت سرعت 224 کیلومتر در ساعت طی کرده است. استفاده از این خودرو در مسابقات درگ توسط موسسه NHRA که متولی تدوین و تنظیم قوانین مسابقات درگ در آمریکا و کاناد‌است، ممنوع اعلام شده است!
- این خودرو اولین خودرو تولید انبوه دنیاست که چرخ‌های جلو آن‌ حین شتاب‌گیری سنگین و لانچ‌کردن، در حدود یک متر اول مسیر روی هوا هستند و با زمین برخوردی ندارند. این رکورد در کتاب گینس نیز ثبت شده است.
- شتاب‌گیری دیمن به قدری سریع است که با کسب رکورد 1.8 جی، بالاترین شتاب تولیدی‌ حین شتاب‌گیری را در بین خودروهای تولید انبوه دنیا دارد.
- دیمن همچنین اولین خودرو تولیدی در دنیاست که به سیستم ذخیره گشتاور مجهز است. در این سیستم مقداری از هوای فشرده شده توسط سوپرشارژر داخل یک مسیر بسته نگه داشته می‌شود تا در زمان لانچ‌کردن، این هوا به سمت موتور ارسال شده و به این ترتیب، با افزایش ناگهانی حجم هوای فشرده‌شده، موتور توان و گشتاور بالایی از خود تولید کند.

- قدرت تولیدی پیشرانه دیمن به‌حدی بالاست که در زمان لانچ‌کردن که به معنی شتاب‌گیری با نهایت قدرت از حالت توقف است، ترمز‌ها به‌تنهایی توان نگه‌داشتن آن را ندارند و به همین خاطر در گیربکس این خودرو از یک قفل کمکی نیز استفاده شده ‌که این اتفاق برای اولین‌بار در دنیا در یک خودرو تولید انبوه افتاده است.

- ورودی هوای نصب‌شده ‌روی درب موتور دیمن که در علم خودرویی به هود اسکوپ شناخته می‌شود، با 291 سانتی‌متر مربع فضا، بزرگ‌ترین ورودی هوای قرار گرفته ‌روی درب موتور در یک خودرو تولید انبوه است.

- دیمن سریع‌ترین خودرو تولید انبوه دنیا با شتاب رسمی صفر تا 96 کیلومتر در 2.3 ثانیه است. این خودرو از حالت سکون برای رسیدن به سرعت 48 کیلومتر در ساعت، فقط یک ثانیه زمان نیاز دارد.

نویسنده« علیرضا داودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو