فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

معرفی باسابقه‌ترین خودروسازانی که چندین دهه متوالی در بازار ایران حاضر بوده‌اند

عصر خودرو- بازار خودرو کشورمان به نحوی از دهه ۳۰ شکل مدرن و امروزی به خود گرفت. در این دهه بود که نمایندگی‌های رسمی با تعهداتی قابل توجه تاسیس‌شده، محصولاتی متنوع را به بازار داخلی عرضه کردند.

معرفی باسابقه‌ترین خودروسازانی که چندین دهه متوالی در بازار ایران حاضر بوده‌اند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، علاوه بر این، ساخت و مونتاژ خودرو در کشورمان در این دهه راه‌اندازی شد و محصولات تولید داخل با نمونه‌های وارداتی رقابت کردند. در این بین برخی خودروسازان به طور مستقیم و با نمایندگی مجاز به ایران آمدند و برخی دیگر نیز به واسطه واردات شخصی محدود و پراکنده. در هر صورت در این بین برخی خودروسازان توانسته‌اند از آن زمان تاکنون تقریبا بدون وقفه به واسطه نمایندگی مجاز و یا واردات شخصی، در ایران بمانند که با باسابقه‌ترین‌ آنها آشنا می‌شویم.

    مرسدس بنز؛ بیش از 70 سال
    مرسدس بنز یکی از خودروسازان قدیمی جهان است که سابقه ورود رسمی آن به ایران نیز به اوایل قرن بیستم باز‌می‌گردد. با این حال، ورود همه‌جانبه آن به لطف نمایندگی‌های مجاز در اواخر دهه 20 شمسی و با شرکت لیدا طهران کلید خورد. این شرکت اما زیاد دوام نیاورد و شرکت مریخ واقع در خیابان سعدی تهران برای مدتی قابل توجه، واردات محصولات مختلف مرسدس بنز، اعم از سنگین، تجاری و سواری‌های لوکس را برعهده گرفت. در دهه 40 اما مونتاژ اتوبوس‌های مرسدس بنز توسط شرکت سهامی ایران ناسیونال (ایران خودرو) و همچنین کامیون‌های این شرکت توسط شرکت خاور آغاز شدند. مرسدس بنز پس از پیروزی انقلاب و در دهه 60 به لطف واردات دانشجویی و برای تشریفات، در ایران حاضر ماند و در 3 دهه اخیر نیز با شرکت ستاره ایران، به فعالیتش ادامه داده است.

     

    رنو؛ بیش از 65 سال
    اولین خودرو وارد شده به ایران، رنویی بود که برای مظفرالدین‌شاه به ایران آورده شد و سابقه آن به حدود 118سال قبل می‌رسد. اما رنو به صورت مدرن و منسجم، از دهه 30 شمسی و با شرکت سهامی ایران شرق، واقع در خیابان سعدی، به ایران آمد. اوج موفقیت رنو اما در دهه 40 و با مدل دوفین رقم خورد. در دهه 50، رنو 5 توسط شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل‌های سیتروئن یا همان سایپا عرضه شد که تا اواسط دهه 70 در خط تولید این شرکت ماند. از دهه 80 نیز همکاری رنو با پارس خودرو و ایران خودرو شدت گرفت و واردات آن به صورت مجزا نیز از این دهه تا به امروز توسط نگین خودرو ادامه یافته است.

     

    ب‌ام‌و؛ بیش از  65  سال
    ب‌ام‌و از گذشته‌های دور با موتورسیکلت و خودروهایش در ایران حاضر بوده است. با این حال اولین حضور رسمی و سازمان‌یافته این برند آلمانی، از دهه30 و با ورود محصولاتی همانند 501، 502، 507 و همچنین سری ایزتا توسط شرکت سهامی فلاحتی کلید خورد. این فعالیت کوتاه‌مدت بود، اما ب‌ام‌و در دهه 40 و به لطف تبلیغات و خدمات مناسبی که شرکت وهابزادگان در ایران ارائه کرد، به برندی معتبر و پرفروش بدل شد. این شرکت در دهه 50 نیز عهده‌دار واردات انواع مدل‌های ب‌ام‌و بود. در دهه60 و پس از پیروزی انقلاب، ب‌ام‌و به صورت دانشجویی برای مدتی نه‌چندان کوتاه وارد شد و از دهه 70 نیز، شرکت نوریانی که قبلا وارد‌کننده موتورسیکلت‌های ب‌ام‌و بود، محصولات سواری ب‌ام‌و را وارد کشورمان کرد. از اواخر دهه80، واردات و خدمات پس از فروش ب‌ام‌و به پرشیا خودرو رسید که تا به امروز نیز ادامه یافته است.

     

    مزدا؛ بیش از 60 سال
    در بین خودروسازان باسابقه ژاپنی، مزدا طولانی‌ترین و کم‌وقفه‌ترین حضور را در بازار ایران داشته است. در سال 1338، شرکت سهامی ایران خلیج‌کو، اقدام به راه‌اندازی خط تولید سه‌چرخه‌های مزدا کرد که در کشورمان بسیار پرطرفدار شدند و در دهه 40، بخشی از حمل‌و‌نقل تجاری سبک ایران را به دوش گرفتند. در دهه 50 اما این شرکت که به شرکت اتومبیل‌سازی مزدا تغییر نام داده بود، وانتمزدا 1000 را به ایران آورد و شرکت ایران کالا نیز سواری‌های این برند را وارد کرد. دهه 60 زمان آمدن وانت سری B بود که تا به امروز در خط تولید گروه بهمن (ایران وانت سابق) مانده است. دهه‌70 با ورود برخی محصولات سواری این شرکت و سپس مونتاژ محصولاتی همانند 323 در گروه بهمن همراه بود که با مونتاژ انواع مزدا 3 در 2 دهه اخیر ادامه یافته است.

     

    سیتروئن؛ بیش از 70 سال
    سیتروئن برخلاف خواهرخوانده‌اش یعنی پژو، همواره در بازار ایران فعال بوده و همکاری ایران با این برند تقریبا مداوم و بدون وقفه ادامه داشته است. شرکت سهامی شبدیز در اواخر دهه 20، واردات رسمی محصولات سیتروئن را آغاز کرد که در دهه 30 با واردات گسترده‌تر شرکت سیرمات همراه شد. در دهه 40 اما شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل‌های سیتروئن یا همان سایپا متولد شد که در ابتدا به تولید ون‌های کوچک 2CV اقدام کرد، اما از دهه 50 محصولات متنوعی همانند ژیان را تولید کرد که تا اوایل دهه 60 ادامه یافت. در دهه 70، سیتروئن به طور محدودی وارد ایران شد اما قرارداد مونتاژ زانتیا در ایران بالاخره در پایان این دهه نهایی شد تا از ابتدای دهه 80، در کشورمان مونتاژ شود. علاوه بر اینکه سیتروئن در 2 دهه اخیر با شرکت سایپا در ایران حاضر بوده، در دهه 90 شمسی نیز برند تازه تاسیس DS با شرکت آرین موتور در ایران حضوری پررنگ داشته است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو