فونیکسریمکسبهتام

مدیر بازرگانی پرشیا خودرو در نشست خبری امروز

هیچ ثبت سفارش غیرقانونی نداریم / فعالیت‌های گری مارکت ارتباطی به ما ندارد

عصر خودرو - پس از انتشار لیست شرکت‌های متخلف در زمینه ثبت سفارش خودرو از سوی وزارت صمت و درج نام برخی از واردکنندگان رسمی خودرو به کشور در این لیست، شاهد ارائه توضیحات و اطلاعیه‌هایی از سوی این شرکت‌ها بودیم. در این میان پرشیا خودرو که فروش و خدمات پس از فروش محصولات ب ام و و مینی را بر عده دارد امروز، شنبه در کنفرانس مطبوعاتی و با حضور اکبر حسینی، مدیر بازرگانی این شرکت به ارائه توضیحاتی در زمینه ثبت سفارش‌های پرشیا خودرو پرداخت.

هیچ ثبت سفارش غیرقانونی نداریم / فعالیت‌های گری مارکت ارتباطی به ما ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷:۰۰
  • هیچ ثبت سفارش غیرقانونی نداریم / فعالیت‌های گری مارکت ارتباطی به ما ندارد
  • هیچ ثبت سفارش غیرقانونی نداریم / فعالیت‌های گری مارکت ارتباطی به ما ندارد
  • هیچ ثبت سفارش غیرقانونی نداریم / فعالیت‌های گری مارکت ارتباطی به ما ندارد
  • هیچ ثبت سفارش غیرقانونی نداریم / فعالیت‌های گری مارکت ارتباطی به ما ندارد

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مدیر بازرگانی پرشیا خودرو معتقد است درج نام پرشیا خودرو در این لیست اشتباه است چراکه ثبت سفارش‌های انجام گرفته به شهادت اسناد موجود تماما پیش از بسته شدن سامانه ثبت سفارش بوده است ضمن آنکه درج نام پرشیا خودرو در کنار واردات ب ام و توسط گری مارکت را ناشی از بی‌سلیقگی در تدوین این لیست می‌داند. در ادامه مهم‌ترین بخش‌های این نشست مطبوعاتی را مرور می‌کنیم.
****
* تابه‌حال حتی یک دلار هم ارز دولتی برای واردات خودرو دریافت نکرده‌ایم.
* تمام کارهایی که در پرشیا خودرو انجام کی گیرد کاملا مطابق قانون است و ما حاضریم هر زمان نهادهای نظارتی بخواهند برای بررسی بیایند. درب پرشیا خودرو برای هرگونه بررسی نهادهای قانونی باز است.
* درج نام پرشیا خودرو در لیست را ناشی از بی‌سلیقگی در تدوین فهرست می‌دانیم. پرشیا خودرو به‌عنوان نماینده برند ب ام و در ایران مطابق قانون موظف است پس از بررسی اصالت مدارک و خودروهای وارد شده از سوی گری مارکت (بازار موازی) نسبت به ارائه گارانتی به آن‌ها اقدام کند و مطلقا هیچ دخالتی در فرآیند ثبت سفارش گری مارکت نداریم و حتی اگر تخلفی از سوی آن‌ها روی داده باشد نباید نامی از پرشیا خودرو مطرح شود. فرآیند صدور گارانتی کاملا مطابق قانون وزارت صمت است اما درج نام پرشیا خودرو برای خودروهای وارد شده از سوی گری مارکت شائبه دخالت پرشیا خودرو در واردات این خودروها را ایجاد کرده است که کاملا اشتباه است.
* در زمینه درج نام پرشیا خودرو در لیست واردکنندگان رسمی هم ما معترض هستیم. ثبت سفارش به‌صورت رسمی در تاریخ 28 تیرماه سال گذشته و با دستور وزیر وقت بسته شد اما ما به هیچ عنوان ثبت سفارشی در تاریخ 28 تیرماه به بعد نداریم و این مسئله حتی در لیست منتشر شده از سوی وزیر هم دیده می‌شود اما مسئله این است که ثبت سفارش‌های ما حتی قبل از آغاز تیرماه ثبت شده بود.
* با توجه به مدت زمان لازم برای واردات خودرو که از لحظه ثبت سفارش تا ورود خودروها بین 3 تا 4 ماه است، وقتی ما برای واردات خودرو در نیمه دوم سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم و لیست خودروها آماده شد و مذاکرات با فروشنده انجام گرفت، در اواخر خرداد ماه نسبت به ثبت سفارش 1470دستگاه خودرو اقدام کردیم و این روند تا ابتدای تیرماه ادامه داشت. بعد از این مرحله باید با مراجعه به کارشناسان اداره ثبت سفارش وزارت صمت فیش‌ها پرداخت و کد هشت‌رقمی صادر می‌شد. در این زمان سامانه ثبت سفارش کاملا باز بود و همچنان ثبت سفارش در آن انجام می‌شد.
* ادامه فرآیند و تائید ثبت سفارش به‌طور طبیعی فرآیند سریعی است اما در آن زمان با مراجعه کارشناسان ما عنوان شد که به‌طور موقت و برای به‌روزرسانی وبسایت، پرداخت فیش و ارائه کد هشت‌رقمی متوقف شده است و در جلسه‌ای که با مدیرکل دفتر مقررات داشتیم عنوان شد این مسئله در یک هفته تا 10 روز حل می‌شود و طبیعی بود ما هم برای پیروی از قوانین منتظر شدیم.
* ما حتی با اتکا به جمله یک مقام مسئول مبنی بر باز شدن سامانه طی یک هفته تا 10 روز، برای تسریع در امور، خودروهایی که از قبل خریداری کرده بودیم را به سمت گمرکات ایران حمل کردیم تا فرآیند ترخیص سریع‌تر انجام شود و بتوانیم خودروها را در بازار عرضه کنیم.
* بعد از 10 روز وقتی بازهم سایت باز نشد دیدم که در عمل انجام شده قرار گرفته‌ایم چراکه بر اساس وعده مسئولین، خودروها را به کشور آورده بودیم اما امکان ترخیص آن‌ها را نداشتیم. در این مقطع در جلسه‌ای به ما اعلام شد فرآیند ثبت سفارش کند شده است. در فاصله زمانی تا 28 تیرماه که با دستور مستقیم و مکتوب وزیر، سامانه ثبت سفارش بسته شد ما هیچ ثبت سفارشی ثبت نکردیم. در این فاصله تا 28 تیرماه 59 دستگاه اجازه ترخیص به ما داده شد و برداشت ما این بود که این روند ادامه خواهت داشت اما وقتی دستور مکتوب وزیر مبنی بر بسته بودن سامانه ثبت سفارش صادر شد عملا جلوی ورود بقیه خودروهای ما گرفته شد. به این ترتیب عملا هیچ کار غیرقانونی توسط پرشیا خودرو انجام نشده است و ما از 1470 خودرو ثبت سفارش شده، تائید واردات 59 دستگاه از وزارت صمت آن‌هم قبل از تاریخ 28 تیرماه که سامانه بسته شده است گرفته‌ایم و به همین دلیل حضور پرشیا خودرو در لیست اعلام شده از سوی وزیر به هیچ عنوان صحیح نیست.
* چرا باید پرشیا خودرو برای واردات تنها 59 دستگاه خودرو که بعضی از آن‌ها تک نمونه هم بودند به کارهای غیر قانونی روی بیاورد و خودش را در معرض خطر قرار دهد. ما حتی خودمان بعد از اینکه سامانه با دستور وزیر بسته شد در جلسه‌ای با حراست وزارت خانه اعلام کردیم چرا برای این 59 دستگاه سلیقه‌ای عمل شده و چرا سایر خودروهای ما مجوز خروج پیدا نکرده‌اند در حالی که ازنظر شرایط ثبت و مقررات کشور همه این‌ها در یک وضعیت بودند. حراست وزارت صمت بعد از بررسی‌های بسیار تائید کرد بعد از تاریخ 28 تیرماه ما هیچ ثبت سفارش تائید شده‌ای نداشتیم. اگر پرشیا خودرو تخلفی کرده بود منطقی نبود که خودمان پیگیر این موضوع باشیم.
* ما در این زمینه نامه‌نگاری‌های متعددی به مراجع مختلف کرده‌ایم. در این زمینه ما معترض هستیم.
* در لیست منتشر شده از طرف وزیر نام گری مارکت را به پرشیا خودرو متصل کرده‌اند در حالی که مطابق قانون ما موظف هستیم پس از بررسی اصالت خودرو گارانتی صادر کنیم و تنها ارتباط ما با گری مارکت همین است. نکته جالب این است که تعدادی 730Li مدل 2018 از گمرک ترخیص شده و در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسد در حالی که ما اصلا این خودرو را هومولوگیت نکردیم و خودمان هم آن را عرضه نکرده‌ایم و گارانتی برای آن‌ها صادر نشده و مشخص نیست چگونه خودرو بدون گارانتی از گمرکات خارج شده و به فروش می‌رسد.
* بسته شدن سامانه و عدم امکان خروج خودروها از گمرک تا به حال بیش از 150 میلیارد تومان به این مجموعه خسارت وارد کرده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو