فونیکسریمکسبهتام

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت:

مدیران ناکارآمد دست صنعت خودرو را برای تحریم شرکای بی وفا می بندند

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مدیران صنعت خودرو باید با انعقاد قراردادهای هوشمندانه و نه قراردادهایی که از روی ناتوانی منعقد می شود، این صنعت را به صنعتی تبدیل کند که خود قادر به انتخاب شریک خارجی باشد.

مدیران ناکارآمد دست صنعت خودرو را برای تحریم شرکای بی وفا می بندند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵:۰۰

    جواد مرزبان راد در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ،  با اشاره به افزایش تعداد شرکت های تازه تاسیس به ویژه شرکت های چینی اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد شرکت ها در حال حاضر فضا برای انتخاب شریک خارجی بیشتر از گذشته بوده و اگر 30 سال پیش خودروسازان داخلی تعداد محدودتری شریک خارجی داشتند و به صورت انحصاری عمل می کردند، اما امروز می توانند با توجه به افزایش تعداد این شرکت ها، دست بازی برای انتخاب بهتر داشته باشند.
    وی ادامه داد: هرچند شرکت های جدیدتربه دلیل تازه کار بودن، تجربیات کمتری داشته و هنوز خود را به خوبی به جامعه معرفی نکرده اند اما با توجه به تعدد شرکت های جدید، خودروسازان باید دست به انتخاب شرکت های قوی تر و قابل اعتمادتر که از سطح تکنولوژی بالا هستند را وارد میدان کرده و درعین حال شروطی تعیین و تعریف شود تا شرکت هایی که وارد ایران می شوند با تهدید کوچکی از سوی کشور دیگری ایران را ترک نکنند.
    این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که وقتی بازار داخلی در اختیار یک شرکت خارجی قرار می گیرد، این امر خود امتیاز بزرگی به شمار می رود، تصریح کرد: وقتی شرکت خارجی اقدام به سرمایه گذاری مشترک می کند و بازار با مقیاس بزرگ در اختیار او قرار می گیرد، باید امتیاز بزرگی نیز از او گرفته شده و قراردادهای مشترک با او به نحوی منعقد شود که در صورت خروج از ایران، ضرر هنگفتی برای او به همراه داشته باشد و در این شرایط او همواره به دنبال راهکاری برای باقی ماندن در ایران باشد.
    مرزبان راد ادامه داد: شرکت های خارجی باید حس کنند که ماندن در ایران ضربه کمتری برای آن ها به همراه دارد تا رفتن از ایران؛ بنابراین با تعیین راهکارهایی ضربه رفتن از ایران را از ماندن بیشتر کرد.
    وی تحقق این روند را منوط به هوشمندی مدیران دانست و گفت: باید با انعقاد قراردادهای هوشمندانه و نه قراردادهایی که از روی ناتوانی منعقد می شود، صنعت خودرو را تبدیل به صنعتی کرد که خود اقدام به انتخاب شریک خارجی می کند.
    او با بیان این که در حال حاضر مدیران صنعت خودرو تبدیل به مدیرانی محتاط با ریسک پذیری پایین شده اند، اظهار کرد: این شرایط در حالیست که جوانان با آگاهی از موضوعات روز می توانند بهترین برخوردها را داشته باشند اما مدیران فعلی صنعت خودرو ، مدیران ناکارآمدی هستند که مقهور خارجی ها بوده و چنین مدیران در شرایط بحرانی عملکرد صحیحی نخواهند داشت.
    مرزبان راد این دسته از مدیران را تنها برای شرایط ساده و بدون تنش مناسب دانست و تصریح کرد: هم اکنون کشور در شرایطی است که دشمنان آن برای براندازی در حال نقشه کشیدن هستند و حتی برای این امر بودجه تعیین می کنند این شرایط، شرایط ویژه به شمار می رود و مدیران صنعتی در سطح کلان و خودروسازان باید مدیرانی باشند که بحران ها را مدیریت می کنند اما مدیران فعلی برای شرایط دشوار تعیین نشده اند.
    وی ادامه داد: مدیران فعلی صنعت خودرو باید کسانی که وقتی پای میز مذاکره با خارجی ها می نشینند حس نکنند که طرف خارجی یک شریک اقتصادی است بلکه تصور دشمن اقتصادی در آن سوی میز مذاکره وجود داشته باشد و این تصور وجود داشته باشد هرکلمه ای که در قرارداد نوشته می شود با هدف ضربه زدن به ایران است و باید برای آن راهکار ویژه ای تعیین شود در این صورت قراردادها محتاطانه تدوین خواهد شد.
    عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: استراتژی صنعت خودرو باید متناسب با شرایط بحرانی و جنگی تدوین شود این در حالیست که این استراتژی در سال های گذشته برای دریای بدون موج نوشته شده است .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو